Solrosfrön?
Kan man ge solrosfrön till kaniner? Är det nåt man ska tänka på mer än att ge lite i taget? :/
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
man kan ge solrosfrön till kaniner men det inehåller mycket fett så det ska inte ges så ofta. Kaniner har långa tarmar gjorda för långa fibrer och inte fett. För mycket kan skada kaninen så tänk på det :)
1# Tycker du att jag ska låta bli att ge det då? :/
(Våra solrosor har vissnat så att man snart kan plocka av fröna.)
/Sofia
- Bradley Will Simpson
Jag ger mina solrosfrön vintertid. Blandar själv en vinterkost till mina, likaså en sommarkost på sommaren .
#2 Du kan ge ibland. Det beror lite på vad han får för mat nu. Vad har du för pellets och hur mycket ger du? Har han känslig mage? 
#3 Menar du att det är bättre att ge på vintern än på sommaren?
#4 Jag minns inte vad pelletsen hette men han har ingen känslig mage och han har lätt att hålla sig normal "tjock".
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#5 Okej, då kan du ge han några som belöning när du tränar han eller som godis någon gång i veckan. Det #3 menar tror jag är att på vintern när dom inte kan äta så mycket gräs etc. så kan man komplettera pelletsen med liiite solrosfrön.
Ok, man kan väll frysa in dom?
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#7 Det vet jag inte :)
Jo. precis. Eftersom mina bor ute och behöver hålla hullet uppe i 20 minus så får de lite extra fett i form av solrosfrön och krossad havre bla
#9 ok, men hur gör du för att dom inte ska mögla o så, fryser du in dom?
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#10 man kan frysa in dom :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Mögla?? Mina har aldrig möglat, men jag har mitt foder innomhus
#12 Förlåt, kanske inte mögla men kan dom inte bli dåliga?
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#12 Frön och nötter osv härsknar väl ganska lätt, med tanke på den höga fetthalten?