Vad är detta?
Mjäll kanske?
Hälsningar Amanda och kaninerna
går det att bota?
Marie & Mozart
Ser ut som Mjäll. Du får köpa något på apoteket (kommer inte ihåg vad det heter) så går det att bota. Om du undrar vad det heter kan du ringa och rådfråga en kunnig veterinär, det kostar inget.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Nån form av kvalster, mjällkvalster eller en annan sort.
Ja det går att bota
Det behövs stronghold!
(inget annat utvärtes preparat och absolut inte frontline, kommer du ihåg det, eller måste jag säga igen?) Det är jätteviktigt för frontline är giftigt för kanin, tydligen vet inte alla veterinärer och apotekspersonal det o ibland ger de folk frontline. Kaniner har dött av det för det angriper dem neurologiskt, fast det inte ska kunna passera hudbarriären. Står också i förpackningen att det är farligt för kanin.
Det tråkiga i det hela är att du måste ta kaninen till veterinären för att få recept på stronghold, men se till att du får tillräckligt med uttag eller mängd för att kunna upprepa behandlingen under några månader då kvalsterangreppen kan vara envisa.
Det går också med ivermectin-injektion, men det ger de ofta inte om det inte är väldigt illa.
Den behöver också upprepas någon gång.
#4 Jag kommer ihåg det =)
Jag ska ringa veterinär i morgon
Marie & Mozart
Vart kommer det ifrån?
smittar det till oss människor?
Smittar det till andra djur?
Marie & Mozart
Smittar ej till människor.
Smittar till andra kaniner (i synnerhet dem som av någon anledning är lite extra mottagliga, har nedsatt immunförsvar eller så, svårt att säga, men kan smitta alla).
Vad jag vet är de inte zoonotiska, dvs. kan inte överföras mellan arter, men det är jag å andra sidan inte alls säker på. Då det dessutom finns olika typer av kvalster så vet jag ännu mindre vad som gäller för dem. Men tror ej att de smittar mellar olika djurarter.
Det är tydligen kvalster som ofta lever i pälsen, men som vid nedsatt immunitet kan få fäste på något vis och börja förstöra o föröka sig.
Det är alltså läge att fundera över vad kaninen äter, hur den bor, hur den mår och hur man kan optimera dessa faktorer. Samt att vid veterinärbesöket så ska hela kaninen besiktigas och fråga då veterinären alla dessa frågor och får du bättre svar får du gärna berätta här. Diskutera saker med vetten, låt dig inte nöja med sådant du ej förstår.
Tänk också på att du kommer vara tvungen att sanera hela kaninens miljö och isolera från andra kaniner, alternativt behandla dem med. I så fall säg till vetten att du har flera.
Det kan ibland komma också från dålig hö och halm och andra burmaterial.
Hur sanering ska gå till och vilka medel som behövs för det är också sådant som ska diskuteras med veterinär.
Samt hur många gånger och med vilka intervaller det ska göras.
Han är en utekanin.
Är ute i en Hage hela dagarna & i en bur på ben på nätterna.
Äter samma pellets som han är van vid hos uppfödaren
Det är höet som jag har handlat på olika ställen.
Men jag får prata med veterinären
Har inga fler kaniner,
Marie & Mozart