Kaninen sjuk?
Hej. Nyss när jag var ute så kollade jag när min kanin bajsade. När hon bajsade så kom det korvar, och det luktade JÄTTEILLA. Vad ska jag göra? tips?? Är hon sjuk?
~Baby, it's your life, your choise!~
Hallo?
Det låter som om det är dåligt formad blindtarmsbajs, vilket betyder på felaktig och för riklig utfodring med pellets, grönsaker, godis, frukt eller något annat som kaninen inte bör få.
Du skrev visst nåt annat jag svarade på minns dock ej. Men vad ger du för mat och hur mkt och hur ofta och ger du andra grejer än pellets?
Höet är som sagt 80-90% av kaninens kost. Det allra viktigaste. Se till att ni köper ett bra hö och inget skit från ica, eller dogmans dåliga hö. Det ska lukta gott, se fräscht ut, inte damma för mkt, inte vara fuktigt eller mögligt säger sig väl självt, och ha åtminstone en del grövre strån.
Men är du orolig så ring kaninkunnig veterinär o fråga.
Det finns flera som jag upprepar som ett mantra här flera ggr per dag känns det. Roslagstulls djurklinik, mälarens smådjursklinik, tyresö djurklinik, fågelkliniken. Telefonnummer hittar du på deras hemsidor som du hittar genom att googla.
Lycka till.
Men skriv här exakt vad du brukar ge kaninen, och vad du gett de senaste dagarna.
PS. blindtarmsbajset luktar starkt.. syrligt och lite myskigt. Jag tycker personligen det luktar gott hehe..
Men om man gett dålig mat kanske bakteriefloran ändras och det börjar lukta pyton - det är möjligt. Har jag dock ej egen erfarenhet av.
Annars är det om man gett någon dålig mat så den fått en dålig bakterie magen och nån slags "matförgiftning", men då skulle de spruta bajs och då skulle det vara dags att ta "ambulansen" till veterinär/djursjukhus för att rädda sin kanin. Bara så du har något att jämföra med.
Detta borde fixas genom att du tar bort pellets o grönsaker o allt annat gottis förutom hö och vatten tills det bara kommer fint bajs.
#2 Jag har gett henne morot en gång. Färskt hö varje dag från Nessle eller vad det nu heter. Hon äter även majs. Och jag har tagit bort gnagarblandningen från Vitakraft. Jag kände att hon inte var så bra med den. Jag har gått ut med henne då och då. Hon har ätit en gång på en äng i två minuter. Varav en minut vilade hon.
Är det akut?
Aha.. det var du med majsen o vitakraften. Hmm.. majsen skulle jag genast plocka bort.. Och låta bli att ge morot. Just nu skulle jag bara ge hö och vatten. Men du måste se till att hon äter hö.
Jag har inte kollat vitakraftfodret än. Vet du vad den hette.. har för mig de har många olika?
Nej det är inte akut. Men man måste börja fixa till kosten annars kan det på sikt bli akut.
Men jag postar några bilder så får du peka o säga:
http://www.flickr.com/groups/bunnyloversunite/discuss/72157600299251247/
hur såg det ut? Säg nummer på bild: hon som skrivit o postat bilder har skrivit 1st, 2nd osv… i dem visar hon ibland flera bilder.. Säg vilken o beskriv så vet jag.
KOlla även tråden jag skrev i för några sekunder sedan som heter "Kolik" ts har där postat några egna bilder och säg om det såg ut nåt sånt..
Vet inte. Kan berätta sen ska åka nu. SES
Här är fyra grejer från vita kraft som är "okej"
http://www.vitakraft.de/produkte/nagerwelt/zwergkaninchen/category/695.html
Bland deras övriga huvudfoder för kanin, som är ca 30 st så ser man att vissa är något bättre än andra. De som ligger med fibrer runt 17-22% är ok. De innehåller spannmål vilket jag tycker är mindre bra. Men några av dem innehåller också lusern och andra gräser.. De som heter något med wellness, sensitive, eller något om hälsa kan man titta på. Det är främst fiberhalten som är intressant. Och att kalcium inte överstiger 1%.
Men som sagt de flesta är kassa. Men inte mer kassa än djur o natur o de andra.
De fyra däruppe är faktiskt ganska ok. Om man nödvändigt ska välja vita kraft så skulle jag välja något av dem.
#8 Den är inget vidare. Står bara att fiber är 13% vilket är jättelite. Står inte ens hur mkt fett, protein, kalcium eller stärkelse det är. Däremot ser man i ingrediensangivelserna att det är mkt säd i den.
Det hör uppenbarligen till vitakrafts sämre grejer.
Om jag var dig skulle jag skaffa ett bättre märke, som någon av dem som jag brukar tipsa om, eller uppgradera till någon av de produkterna "nature dinner" som vitakraft har. För de är riktigt hyggliga (dvs. långt bättre än edel, djur o natur, carrier, mäster, rabbit royale osv). Har din djuraffär dem inte så pusha dem att skaffa.
Hur bajsar kaninen nu? Är det bra pluttar? Är hon ren i rumpan?