Köpa kanin - hjälp
I september flyttar vi till en lägenhet med ganska stor uteplats och jag har lovat min dotter en utekanin så småningom eftersom vi ej kan ha djur inne pga allergi. Vi har en massa frågor krig detta och hoppas att någon här kan hjälpa oss!
1. Var i Stockholm finns det uppfödare, svårt att hitta på nätet tycker jag. Utekaniner då!!
2. Ska vi ha en eller två? En utekanin blir ju ensammare än en innekanin och det kanske är bättre med två med tanke på kylan också… Om vi ska ha två, vad ska man välja då? Har hört att hona med kastrerad hane är bra? ÄR det så?
3. Min dotter vill gärna hålla på med Kaninhoppning - lämplig ras??
4. Vi är nybörjare! Lämplig ras???
5. Att buren måste vara uppe från marken med ett hus och det har jag koll på men om ni har övriga saker att tillägga så får ni gärna det!
Jag är långt ifrån expert på kaniner, men kan väl svara lite vagt bara av det jag kan ;D
På den här sidan listat måååånga uppfödare efter raser, kanske kan det finnas nån bra där .. http://z15.invisionfree.com/Kaninuppfodare/index.php?s=02a1380c86926da8feecc47768518f3e&act=SC&c=7
Det där med att ha en eller två tycker alla olika om, jag personligen skulle skaffat två st, då en kastrerad hane med en hona.
Kaninhoppning är jag inte alls insatt i, så det får du nog fråga nån annan :) En bra nybörjarras är Dvärgvädur, brukar va lugna i temperamentet, och inte så stora, barnvänlig. :) (Nu vet jag iof inte hur gammal din dotter är ;) )
Hmm ja annat.. vad det gäller buren så är det ju som du säger, att den inte ska stå direkt på marken, och att det finns ett "krypin", annars vet jag inte riktigt, att du har Mkt halm, så kanixen inte behöver frysa =)
Gå in på SKAF´s sida och kolla sen under länkar och föreningssidor.
Slänger in en länk till Stockholms Läns Kaninavelsförening.

MM jag hade personligen skaffat två en hona och en kastrerad hane (men det kan va lite bökigt efter som att de inte kan gå tillsammans före och ett tag efter så att det inte blir några bebisar) men jag gjorde så och de verkligen älskar varandra!! Men två honor har jag med som går ihop och det älskar också varandra men hart hört några det inte funkat för.
Jag skulle rekomendera en dvärg vädur de är lugna och mysiga kaniner. Jag går även i kanin hoppning och mina dvärg vädurar är jätte bra!! Och när man kollar på elit klasserna är det mest dvärg vädurar där!!
Lycka till
Jag skulle nog också rekomendera en eller två dvärgvädur(-ar). Dom är genomsnälla, hyfsat små, ganska lugna och fungerar bra med hoppning.
Dom kan man köpa i dom flesta djuraffärer, men om man hellre vill ha från uppfödare så kan man nog kolla lite på dom sidorna som dom ovanför har länkat till.
#0 Här kommer mina tips?!;D
2. Jag rekommenderar två kaniner om ni ska ha dem ute. Antingen en hona och en kastrerad hane, eller två honor från samma kull.
3. Har ingen erfarenhet av hoppning, men små kaninraser är lämpligast tror jag. T ex dvärgvädur, löwen och korsningar.
4. Dvärgvädur, helt klart. Lugna och sociala, de flesta iallafall.
Lycka till!
2. Om det är två kaniner brukar det gå bäst med två kullsyskon.. som hällst ska vara honor! annars kan man kastrera han kaninen och sätta ihop med honan.
3.Som Niike sa så passar små raser bäst till hoppning
4. Dvärgvädurar är somsagt en lämplig ras… men min första kanin var en korsning mellan dvärgvädur och hermelin, dock var han otroligt lugn och uppfödarnas 2åring kunde lyfta upp honom :)
5. Se till att ställa buren i lä. Och så vill jag nog bara säga att dvärgvädur passar nog bäst för er:) om ni är nybörjare och dessutom vill börja hoppa, så är nog dvärgvädur en utmärkt ras :) Det var nog allt… Ja jusste, en sak till… plugga på på kanin i fokus ;P
Lycka till!
1. www.stkh.skhrf.com och sen "kaningårdar" Där finns massa helt underbara uppfödare! Jätteduktiga!
2. Jag skulle personligen skaffat en kanin. Om man inte har tid för kaninen/ tycker den blir ensam tycker jag man ska låta bli att skaffa kanin. En kanin behöver sällskap iallafall en timme om dagen, det är minumun för mig. Sen om du vill skaffa två kaniner kan du höra med uppfödaren om du får köpa två systrar eller en lämplig kastrerad hane ur ngn kull.
3. I länken jag bifogade till uppfödare är dem flesta uppfödare av hoppkaniner. Vanligaste hoppkaninen är vädurskorsning, som brukar ha lite smalare kropp än en dvärgvädur och vara lite större. Men även harar (Belgiska harar, dvärgharar m.m.) börjar bli populärt.
4. Dvärgvädur är somsagt lämplig ras. Vädurskorsning, möjligen. Hermelin? Det beror helt på vad ni söker! Vädurskorsning skulle jag köpt om ni vill ha en hoppkanin som är lätt att hantera.
5. Buren ska stå vindskyddad, så att det inte blåser in. När det är varmt ute ska även kaninen kunna "gömma" sig från solen, så att den inte står på hela tiden.
Plugga på mycket innan du köper kanin! Prata med uppfödaren och våga fråga massa frågor, som uppfödare blir man bara glad ;)

1. Jag har just nu en kull ungar (som är menade för hoppning), jag bor i Stockholmsområdet. Dom kommer vara leveransklara i slutet av juni. Intressant?!
2. Jag tycker personligen det är bäst att ha kaniner en och en då jag uppfattar att dom blir mer sällskapliga då.
3. Kullen med hoppungar jag har nu är vädursblandningar (hängande öron). Pappan till ungarna är väldigt duktig inom Kaninhoppning!
4. Dvärgvädur är en bra förstakanin!
#8: Förlåt :P Tänkte ju nämna din kull, så gjorde jag inte det -.- xD
Vi flyttar i september och innan dess är det inte aktuellt att köpa någon kanin. Självklart kommer vi spendera så mycket tid som möjligt med kaninen men trots allt verkar det roligare för den att ha en kompis när det är en utekanin. Nån att hålla värmen med om inte annat!!
#10: Våra två kaniner ligger allitd tätt intill varandra när det blåser kallt :) Dock inte alltid det fungerar med 2 stycken, bäst brukar det gå med kastrerad hane + hona. Då får ni köpa en lite äldre hane och en hona vid lämplig ålder.
Men man ska alltid vara beredd på att det kanske inte går och då bör man ha 2 burar redo.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#9 Hihi :P
#10: Jag har en kull som kommer födas i augusti/september. Intressant?
Ja det kanske blir intressant, vad är det för kaniner? Har du utekaniner? Vi bor i Stockholmsområdet, var bor du?
#14: Eftersom jag är inne nu svarar jag åt myriis ^^ Myriis bor jättenära mig, vi bor söder om stockholm (huddinge).
Hej Peppelin!
Jag föder upp renrasiga dvärgvädurar till utställning & kel.
Har super trevliga avelsdjur som ger nyfikna och keltokiga ungar. Ungarna får uppmärksamhet under hela uppväxten
av både mig och min syster och alla hennes kompisar som brukar vara här, så ungarna är väl vana av att hanteras och
alla möjliga ljud.
Jag hopptävlar även med mina kaniner
och tar korsningskullar då och då. Men min ena renrasiga dvärgvädurs hane (madagascar) hopptävlar med bra resultat. Han ska bli pappa med en svart manteltecknad hona i höst vad som är planerat, och dom ungarna kommer nog bli fina kelkaniner men även duktiga hoppkaniner.
Ska även para min andra hona som är chinchilla med en chinchilla hane. Honan är väldigt trevlig i tempramentet
och även hanen då han bor hos en barnfamilj och är väldigt trevlig.
Jag har inte bestämt när jag ska para dom än men det blir nångång i höst.
Jag vet även ett flertal andra uppfödare i stockholms området, som jag kan tipsa dig om.
Välkommen att mejla till : Ellinorkrogh@hotmail.com vid frågor eller liknande, kan hjälpa till att hitta en bra uppfödare efter färg önskan eller liknande.
Mvh
Ellinor Krogh, Tribes kaningård, belägen i Nacka.
www.tribe.kaniner.se

Tycker som de flesta andra att dvärgvädur är en mycket lämplig ras. Lugn att hantera, väldigt söt, snäll, trevlig och går att hoppa med. Möjligen hoppvädurar.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#14:
Jag bor i stockholmsområdet! Huddinge.
Jag hjälper dig gärna med din kanin och svarar på frågor, om det skulle vara intressant med en kanin härifrån. Troligen blir kaninerna leveransklara i Oktober/November. Du får gärna komma och titta på kaninungarna och även på föräldrarna. Du kan ju även köpa två honor härifrån, om det blir två honor och om du vill.
Dotern skriver: Bild?
#19: Vad vill du ha bild på?
Parningen är framflyttat till i slutet av Juni. Ugarna kommer alltså i början av augusti och är leveransklara i oktober. Om det fortfarande låter intressant kan du pma mig här på iFokus eller mejla myran_emmy@hotmail.com :)
En Lejohuvad är snäll
Kanske ska berätta lite om kullen.. :P
Båda föräldrarna är hoppkaniner, men ungarna passar super till kel också. Dem är väldigt bra nybörjarkaniner, lättlärda, Gissar på att deras vikt som vuxna blir 1,5 kg. Det är korsningar.

Du kanske kan köpa två lejonhuvade? Sen så finns det kanske svar på dina frågor här på kanin.ifokus på olika artiklar, annars kan du söka på google där man nästan alltid hittar svar!
Lycka till! :)
På myriis kaniner! Glömde skriva det hehhe