Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5365 ggr
cissi_1993
2

sjuk kanin

hej

i sommar blev en av våra kaniner slö och trött vi trodde det berodde på att det blivit varmare och gav mer vatten alltså både i flaska och skål så hon kunde få i sig de som hon ville men det blev inte betre och 2 dagar effter att hon insjuknat dog hon.

hon var bara 7 år vad gjorde så hon dog? är det något vi har gjot fel? hon hadde två bolådor som var vind och vatten täta och en relativt stor Hage och inte varit sjuk innan detta

[Wera]
0

Fast det är en vanlig dödsålder. Tror mestadels att hon var gammal…? Fast det beror på hur pigg och fräsch hon var innan.

cissi_1993
0

Jag tyckte hon var pigg och dom kaniner vi har haft innan har blivit 10-12 år trodde de var vandligare

minaninar
4

Svårt att säga. Hur insatta är/var ni om kaniners magar och hur lätt det är att de får problem med magen, slutar äta, slutar röra sig och till slut dör (om man inte tar tag i det med en gång man upptäcker, och tar till veterinär och behandlar!). Om ni inte vet så mkt om detta, vilket ditt inlägg låter ana, så är det bäst att sätta sig in väldigt bra om det ifall man skaffar en ny kanin. Kan hända kanin i alla åldrar. Jo, så det kan nog varit ni som gjorde något fel. När ni märkte hon var slö räcker det inte att ställa in en skål vatten. Men jag tycker det är bra av dig att ställa frågan för då kan du lära dig massa nya grejer som du/ni kan ha glädje av nästa gång ni skaffar kanin.

Det kan ju varit något helt annat också, det får man aldrig veta. Men allra vanligast är just det som jag beskriver.

Så fort man upptäcker att kaninen är lite slö och inte som vanligt. Även om det bara är lite grann ska man ringa veterinär och fråga vad man ska göra. Det är även bra att läsa på om kaninens vanligaste sjukdomar och vad man ska göra. Det är inte så svårt. FInns info på nätet. Sedan ska man också ta in kaninen till veterinären rätt så direkt man upptäcker att något är fel. I synnerhet utekaniner kan ju redan ha varit dålig ett bra tag när man upptäcker det. Medans frigående innekaniner tex märker man ofta snabbare på för att de är ikring en hela tiden.

Sorgligt att ni förlorade er vän, men att lära för nästa kanin, är att hedra hans minne.Kyss

[Liiilly]
2

#3 Riktigt bra skrivet! Men det behöver inte vara något ni har gjort fel. Kan ju också vara åldern som #1 skrev. Det vanligast är nog att kaniner lever i 7-9 år. Så har dina kaniner levt i 10-12 år, så ska ni vara glada att de levde såpass länge. Troligtvis levde de också så länge just för att de blev bra skötta. Äter eller dricker inte kaninen på en hel dag, så är det ett måste att kontakta veterinären. Man bör själv försöka tvinga i kaninen åtminstone vatten eller något litet matigt om man märker att den är slö och inte dricker eller äter. Men som sagt, kaninen kanske dog av ålder, att en kanin inte blir mer än 7 år är normalt.

minaninar
1

#4 Alltså det låter iofs konstigt att det skulle varit av ålder om den innan varit som vanligt. Det kan ha varit vilken liten krämpa som helst och så slutade han äta, och när de slutar äta och man inte tar tag i det så går det bara utför och det tar ca 2 dagar. Och det enda felet var väl egentligen att man inte åkte in till veterinär, eller hade telefonkontakt och först i varje fall skaffade Critical Care (en sorts speciell höbaserad välling) och matade med direkt när man upptäckte problemet.

Ibland kan kaniner liksom bara sluta äta (antingen för de har ont någonstans, eller för någon anledning som man inte vet.. stress eller nåt annat) och när det har börjat så toms energidepåerna, då orkar den inte äta, när det inte kommer mat så börjar fettdepåerna frigöra och i levern omsätta till glukos (enerig) och då är det lätt att det blir fettlever som i sig är dödligt.. och dessutom.. stannar tarmen är det ett litet jobb att få igång den igen.

Ja kan vara så mkt. Vad jag menar med att säga "fel", är dels för att ts själv frågar, och dels för att det är fel sätt att hantera situationen. Men om man inte vet är det lätt hänt att göra fel. Tycker ts (trådskrivaren) är bra som ställer frågan.

Blabla.. som vanligt blir det så långt när jag skriver. Men kort och gott: så fort man märker att kaninen inte äter, inte dricker, verkar slö, verkar deppig, hängig, sitter och trycker, eventuellt blir lite aggro om man ska röra den, osv.. alla beteenden som tyder på smärta, olycka, apati, osv.. då ska man kontakta veterinär omedelbart, kan räcka med att ringa ett samtal först och se vad man ska göra. Enda undantaget är de som är så kunniga om kaninens sjukdomar och själva har så bra förberett med husapotek mm att de kan försöka få igång kaninen själva. Men är man inte så kunnig ska man höra av sig direkt och inte tänka: imorgon.

Det är bra att redan innan situationen uppstår ha tagit reda på vad jourhavande distriktsveterinären har för telefonnummer (det ska vara någon som tar emot samtal o eventuellt besök dygnet runt, när andra har stängt) samt att man har telefonnummer uppskrivna eller i mobilen till andra veterinärer.

Glad

[Liiilly]
0

#5 Jo det har du rätt i. Men det kan vara en kombination. På något sätt mådde ju kaninen inte bra, och när den dessutom är gammal så blir det svårt att kämpa emot smärtan. Men det är ofta svårt att se vad det egentligen är för fel på kaniner, kan ju vara vad som helst. Ofta kan nog inte heller veterinären veta exakt vad det är. Men den kan utesluta ett och annat och komma fram till vad som är det bästa för kaninen. Men kan nog tänka mig att det är svårt i sådana här situationer. Att agera rätt när kaniner inte mår bra. Men när en kanin visar att den inte mår bra längre än en dag så är det oftast något som är såpass allvarligt att man måste kontakta veterinären.

Fast det kanske också kan vara att hon just var gammal och inte klarade av värmen, orkade inte dricka eller äta.. Och en kanin behöver ju som sagt hålla igång magen hela tiden för att må bra.

minaninar
0

#6 Men för att vara riktigt jobbig så tycker jag inte man ska anta att det var ålder. Vi vet inte. Om det vara var matvägran hade han kanske kunnat få 4-5 härliga år till? Matvägran och att inte orka kan också drabba kaniner som är 3 månader, 1 år, 3 år osv.. För om man tänker: ja men han var ju så gammal, då betyder det ju att det blir "orsaken" till att han dog.. Men det är ju inte det förrän veterinär konstaterar att det är det. Det kan ha varit vad som helst. Men nu har jag varit jobbig. Nu har jag förtydligat varför jag inte gillar hemmadiagnosen: han dog av ålder, från att ha varit normal till att va död på två dygn. Oftast går det inte till så, tror jag.

Jaja.. du får förlåta mig, och du som sa innan jag hade skrivit bra.. och nuTystSkämsTungan ute

cissi_1993
1

tack för svaren jag tror inte häller att det var older i alla fall enbart hon var ju så pigg tills hon blev sjuk.

men hon åt och drack normalt när hon var sjuk. men då vet vi om det skulle hända igen vi har ju en kanin kvar som kan bli sjuk.

det här med magen kan det vara ärftligt? eller varför blir det så?

minaninar
1

Nej det har att göra med kaninens mag-tarmfunktioner. De är helt enkelt inte anpassade för den mat vi ibland stoppar i dem. I det naturliga är det nog inte så vanligt att de får dessa problem - om det inte är för att de är sjuka av annat skäl.

Men mkt av den mat (inkl. vissa pellets, överdosering av pellets, att man ger massa annat: säd, nötter, frukt, fett och allt möjligt tokigt som inte ingår i kaninens naturliga kost. eller att man ger på tok för mkt färsk mat, färskt gräs, grönsaker osv, som magen ej är van vid.. ), dels är det sådana skäl, och att det blir för lite hö, som är det som främst håller tarmarnas muskulatur och motorik igång. Eller det kan vara en händelse: stress, skrämsel, eller nåt som gör att den plötsligt inte äter, om det råkar pågå lite för länge så blir det i sig lika allvarligt som om det fanns ett underliggande skäl. Man måste se till att få igång dem att äta så snart som möjligt, annars är det i sig en orsak till plågsam död som går på allt från några dagar till något dygn (beroende på när man upptäcker det).

Det kan också vara en annan sjukdom eller bara ren smärta av någon orsak som gör att kaninen slutar äta. Kaniner är extremt smärtkänsliga. Om det tex börjat göra ont i magen på dem, så äter de inte - förutom att ätandet måste tas om hand måste kaninen få lämplig smärtlindring från doktorn för att börja ta emot mat.

Man ska också ha critical care hemma, ett speciellt hövällingspulver (obs går inte med andra vällingar, detta är gjort för gnagare som är sjuka el behöver stödmatas av andra skäl). Detta är guld värt när man ska få igång en kaninmage, för det innehåller det rätta sortens fibrer som den behöver, en sorts fiber som inte är samma som den som människor behöver.

Nja, ärftlighet finns det vad jag vet främst bara megakolon som är, men det är inte aktuellt i ditt fall eftersom den kaninen mått bra i magen hela livet innan. Jag skulle säga att alla kaniner kan och förmodligen kommer att drabbas någon gång i sitt liv. Det vanligaste är tyvärr helt onödiga incidenter där det är resultat av fel kost eller av att man inte förstått problemet och struntat i att ta till veterinär och bara väntat till den stackars kaninen dog. :(

Men bra mat. Hö 80-90% av kosten. En bra nyttig pelletsort (meister lampe, cuni complete, jr farms grainless dvärgkanin, oxbow ung eller vuxenpellet beroende på ålder, är exempel på bra foder som finns tillgängliga utan allt för mkt ansträngning.. sedan finns pre alpin men det får man importera själv, men meister lampe är lika bra så behövs inte om man inte har hel kaninfarm.). Små portioner av färskt grönt (grönsaker), men kolla upp i lista vad som är ok. Gärna 2-3 sorter om dagen och inte en stor giva av en enda sak. Morötter är inte nyttiga och är rent godis som kan ges en slant då och då. Själv har jag nästan slutat ge det. Det finns så mkt gott för kanin som inte innehåller socker så varför ge det onyttiga?

Bra att ge: färsk koriander, endive, fänkål, andra kryddgrönt i kruka från mataffärens grönsaksdisk, de brukar alltid vara ekologiska dessutom, gurka liten bit (skala skulle jag med allt som går om det ej är eko), små portioner vitkål, broccoli o andra kålsorter går bra, men mkt små portioner, bara nån matsked max, då det är gasbildande.. Undvik söta grejer.. Undvik frukt.

Sedan är grenar toppen, det finns artikel här på kif om det. Använd sökfunktionen.

Även torkade blomblad o örter o annat man hittar i naturen som blåbärsris och ljung går bra. Man ska bara veta vad man plockar, och kolla upp att allt är ok för kanin, samt att det inte är besprutat eller växer vid hårt trafierade, förorenade, eller med gödsel eller annat från andra djur just där man plockar..

Ja och så viktigast.. Att inte sitta och vänta på mirakel den dagen när kaninen "inte är sig själv riktigt" utan att snabbt ta till veterinären.

Och att läsa mkt om kaninens hälsa, vård, kost osv på nätet, youtube, på alla de språk man förstår.

Hoppas jag fick med det viktigaste hihi..

Lycka till.

[Jawa´s]
2

Finns kaniner som dör av ålder vid 5 års ålder trots bra kost och ett aktivt liv, så 7år är för vissa individer jättegammalt samtidigt som det för andra är strax över medelålders.

cissi_1993
0

tack jag får kolla upp det där med kosten när båda kaninerna fick samma sak så kanske något bör göras där

[Laauraa]
1

#9 Alltså, jag bara undrar, varför är inte svenska tillverkares pellets lika bra att ge som de du föreslog? Vet att svenska innehåller mindre fiber m.m men spelar det någon större roll om födan ändå ska bestå av 80-90%hö? Dessa märken du föreslog är riktigt dyra och är ganska svåra att få tag på. De flesta måste man beställa via webshop vilket även medför en fraktkostnad.

Jag skulle tex. aldrig köpa Jr farm grainless complete 1,35 kg för 90 kr plus frakt  30kr =120 kr i månaden. När jag kan köpa edel pellets här hemma för 20kr/kg = 20kr i månaden. Vad är det för fel på edel, mästers, svenska foders m.m pellets ? Om man nu dessutom ger ett bra hö 80-90% utav kosten, samt 3 sortes bladgrönt per dag, torkade örter och färska grenar, blad, gräs m.m på sommaren/våren.

[Laauraa]
0

putt..

minaninar
0

För det första: om du är insatt i hur kaniners mage-tarm fungerar, om du fattat hela grejen med blindtarmen, blindtarmsbajset, och är allmänt mkt kunnig om utfodring samt att upptäcka ev. hälsoproblem på ett tidigt stadium, för att du är en mkt van kaninägare med goda moderna kunskaper då kan man nog ge de där fodrena, men enligt mig borde man då verkligen också ge mkt mindre för att kompensera för de höga halterna protein, fett, o enklare socker- och stärkelsearter och den låga fiberhalten. Men folk här verkar dosera även dessa extremt näringsrika foder ganska högt. Många personer som använder dem verkar också vara ganska så okunniga och ovetande om kaniners mage-tarm och inte alltid så lyhörda för kaninens signaler i om sin hälsa. Det säger jag inte för att vara elak utan för att jag sett här och på andra ställen att det är så. Det är synd och beklagligt. Det är också synd att inte djuraffärer mm kan föregå med gott exempel och verkligen informera om det djur man köper då många (kanske naivt) tror att de kan lita på djuraffären.

För dem som inte är så kunniga, inte så intresserade eller bra på att hitta information och värdera den är det ju enklare att rekommendera ett bra foder med högt fiberinnehåll och som innehåller mindre av allt det andra. Risken för stora problem vid högre doser blir då mindre och stressen på kaninens organ likaså. Dessutom är vissa av de foder jag rekommenderar baserade endast på gräser och örter och blommor och annat som växer på en sommaräng, eller en alpäng, det är ofta ekologiskt odlade grejer (pre alpin, meister lampe, jr farms ev. även oxbow men inte säker..), dvs sådant som kaninens kropp är gjord för att kunna ta emot (liksom grenar, löv, bark, busk, osv). Det gör dem i mina ögon överlägsna för att de inte innehåller säd som protein o stärkelsekälla (jag kan acceptera någon liten del kli från säd då det är bara fiber (även om det inte är den fiber som kaninen behöver mest så gör den förmodar jag inte heller någon skada). De är också låga i fetter, några av dem har bara fetter som just finns i dessa växter från ängarna.. Och soya som t.ex. finns i oxbow, anses ju iaf för människor ev. störa hormonbalansen och våra könshormoner tom. Detta vet jag inte tillräckligt om, och jag har ingen aning om detta är dåligt för kaniner. Jag använder oxbow för jag köpte det innan jag ens hade anledning att reflektera kring det. Jag ger det fortfarande, men som den foder snobb jag är kommer jag nog inte fortsätta. Däremot rekommenderar jag andra det: varför? Jo flera som har problem med kaniner som får stopp eller problem med magen, eller är väldigt överviktiga, men där personerna i fråga kanske inte kan eller vill köpa något special på nätet, eller utomlands ifrån, osv. Då är det praktiskt, och jag tror att alla hälsovinster på att kaninen får ett lågfett, högfiber (26%) och låg proteinfoder som är utvecklat med kaniners hälsa i tanke (uppenbarligen är de inte kritiska till soya och det är ju inte bevisat att det är dåligt för kaniner, och lika dåligt som en kost med för mkt fett, protein, o stärkelse/socker är det då inte. jag tror att svenska foder, mäster o alla dem: carrier, mfl.. jag tror de ger upphov till ganska många tarmstopp genom sin katastrofalt låga fiber mängd, överdosering o att husse/matte inte märkt vad som var på g). SÅ jo, jag rekommenderar det. Och jag skulle inte själv dra mig för att ge det (jag ger det nu). Men i framtiden när påsen är slut så tror jag att jag har hittat roligare alternativ.

Ja, sedan så tycker jag faktiskt det är kul med mat och matkultur och vad man stoppar i sig, och även intresserad av vad mitt långöra stoppar i sig. För det är jag som ska betala veterinärräkningarna, det är också så att han är högt älskad och jag vill inte att han ska dö av något annat än ripe old age vid typ 10-12 år (är min förhoppning i alla fall).

Jo, sedan då många också har kastrerade kaniner är det extra viktigt att ge bra foder så de inte blir feta.

Alltså om du känner att du har full koll på kaninnutrition så tror jag visst du kan använda de svenska märken du nämner, men om du hör till dem som tycker att kaniner ska ha hull så ska du ändå tänka på att det inte motsvarar idealet för ur kaninens inre organs synvinkel utan speglar en mänsklig uppfattning från utställningsvärlden om hur kanin ska se ut om den är prima.

Psykologiskt sett är det också så: att om man tycker att ens dvärgraser ska ha ½-1dl pellets per dag, så är det garanterat bättre att de får något av de märken jag föreslog än något av de svenska, för av de sistnämna skulle de riskera att bli pangfeta o jättesjuka eller iaf kortlivade. Att man sedan inte har råd, eller föräldrar inte vill betala mer eller att man har så många kaniner osv.. det är ju skäl att välja de svenska. Det förvånar mig att sverige är så backwoods på detta att det inte finns något svenskt kvalitetsmärke, det är inte så att det inte skulle gå utmärkt att skapa ett.

Men ger du en mkt liten pelletsgiva och sedan rätt i övrigt vilket det låter som du gör, då är det ju fine. Bara det att.. jag inte skulle göra det av de skäl jag nämnt. Så för dig är det bara att kolla eller väga dina kaniner, fundera över medellivslängd, och huruvida du tenderar att vara för generös med givan..

För mååånga andra här som jag kan se faktiskt inte har en susning om kaninens matsmältning och hur olika saker påverkar tycker jag det är bättre att rekommendera ett foder med hög fiberhalt för den stackars kaninens skull, då den kanske både blir fet, får för stor giva, kan få tarmstopp som den ovane inte alltid märker eller tyder tecknene i tid på.

Hoppas det förklarar min ståndpunkt något så när.

Det finns billigare grejer: Pre ALpin Wiesenflakes för hästar i 20kg säckar.. om man har många kaniner. De kan man komplettera ett av de lite i min syn sämre svenska fodren med så kan man ge mindre av dem och lite mer PA.. Dessutom.. svenska foder o det, måste man inte köpa stora säckar av det?

JR Farms t.ex. finns ju i 15kg.. det tyckte jag inte var så fasligt dyrt (med tanke på att det inte blir någon frakt alls), och det anser jag vara i samma nivå som cuni complete tex.

elinab
2

"Det förvånar mig att sverige är så backwoods på detta att det inte finns något svenskt kvalitetsmärke, det är inte så att det inte skulle gå utmärkt att skapa ett."

Eller hur?! För mig hade det kännts mycket bättre att köpa ett foder tillverkat i Sverige av svenska råvaror. Jag ger Oxbow som är fraktat över halva jorden. Inte så klimatsmart.

Sen angående soya och hormonstörningar så är jag inte övertygad. Försökte gå till botten med det när jag ville minska mitt köttätande och ersätta delvis med soyaprodukter. Det verkar inte finnas någon enighet bland forskare om vilka effekter de östorgenlikande ämena som finns i soya har på människor. Och samma/liknande ämnen (fytoöstrogener) finns i massa annan mat. Typ allt från havre och linser till mynta och fänkål. Så… jag bestämde mig iaf för att det var helt ok att äta soya.

minaninar
0

Okej, intressant att höra. Jag har inte djupdykt så jag blev lite småskärrad när jag förstod de där effekterna.

Sedan sägs det att soya-industrin inte är så miljövänlig. Men köper man eko-soyagrejer måste det väl ändå va okej?

Vore intressant att sätta sig i det där om de östrogenliknande grejerna, hade ingen aning om att de också fanns i de andra livsmedel du nämnde! Coolt tack för info.

elinab
0

Helt rätt. Konventionell soyaodling är katastrof, skövlad regnskog och massa gifter. Hoppas precis som du att det är ok om man köper ekologiskt.

minaninar
0

#14 Hahahaa.. jag råkade kasta ett getöga på vad jag skrivit och insåg att det var flera meningar där på mitten som blivit så långa att jag tappat satslogiken totalt. Om någon undrar över nåt svammel är det bara att fråga så ska jag försöka reda ut vad jag avsåg att säga.SkämsOskyldig