Flusa
Tjjena! nu misstänker vi att kaninerna har mjällkvalster,
Kan man annvända Flusa, Och vad kostar det och vart finns det?
Ska man köpa det till boskap eller hund och katt? :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Det finns/fanns på granngården, men är försäljningsstoppat och får bara användas året ut tyvärr. Men får ni tag på det så är det kanon! Kostar ca 400 för en flaska som räcker en livstid
Aha :) men ska man köpa den för hund,katt eller boskap?
#1 Vet inte om jag kan hålla med om att den räcker en livstid,det finns faktiskt ett utgångsdatum på flaskan. Jag köpte min förra året och den går ut i mars 2014.
#2 Jag har den för nötkreatur och den funkar bra på kanin.
okey.Nogot mer man ska tänka på då? :)
Jag brukar dosera 2 droppar/kg kanin.
Använder en liten spruta utan nål.
Droppa i nacken på olika ställen, så kaninen inte kommer åt att slicka i sig det.
Upprepa behandlingen efter 14 dagar.
okey tack så mkt :)
Men allt detta som folk skrivit om i tråden om Flusa, ska veterinären ha berättat för dig, hur mycket du ska ge osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Veterinären skulle nog rekomendera något annat medel som kostar mycket mera plus att dom vill att man kommer dit för undersökning osv. Det skulle bli mycket dyrare fast med samma slutresultat. Flusa funkar jättebra.
Har man sen ett helt gäng kaniner som fått mjällkvalster är det ohållbart att gå till vetten med kanske 10 kaniner,den sluträkningen skulle inte jag vilja ha.
#8 Varför skulle dem rekommendera dyrare medel? Det tror jag inte.
Men tänk om det inte är mjällkvalster utan något annat?
Ja har man många kaniner är det en sak, men vet att TS endast har 2 st ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har man såpass många kaniner så bör man ju samlat på sig såpass erfarenhet att se vad kaninen har fått för ohyra.
Känner veterinären dig och anser att du är lärd och håller dig uppdaterad så borde ju ett samtal duga. Bara man har ett hum om vad djuret lider av och vet behandlings alternativet och eventuella åtgärder för att inte drabbas igen. Min veterinär tar ut en avgift på 100kr vid "telefonrådgivning-utskrivt av meds".
Pengar för veterinärs kostnader skall alltid finnas tillgängligt att fixa fram i alla lägen. Det är liksom en grundregel. Det skall bara finnas. Väljer man att undvika veterinärs besök när det klart och tydlig behövs veterinärsvård ska man inte göra sig till med att välja det billigaste alterinativet av den anledningen att det är det billigaste alternativet. Utan varsamt väljas utefter vad som passar bäst och är smidigast just för sina egna individuella omständigheter och sist av allt försöka passa plånboken också.
Upptäckte själv mjällkvalster hos mina kaniner och behandlr nu det med stronghold.
Skall upprepa behandlingen en gång med 1månads intervall. Det gick på 800kr att behandla alla sex. Så det kan omöjligt vara så fruktansvärt dyrt att behandla en besättning på 10 individer med uppföljning, rådgivning m.m i samarbete med veterinär. En sådan summa förväntas att kunna läggas ut av djurägare de gånger djuret sjuknar in. Tycker jag är självklart iallafall.
Jag är ganska säker på att prepraten som veterinären skriver ut vid mjällkvalster är mer effektiva och potenta än tillexempel flusa som inte till hundra procent befriar kaninerna från mjällkvalstern. Men flusa är vad jag hört ett bra preparat.
Flusa går väl att köpa på apoteket?
Dem säljer inte det till vem som helst men jag har ingen koll på hur dem avgör vilka som får köpa det och inte. Annars går det att köpa på recept på apotekets webbshop.
Kostar 399-499kr sist jag kollade….
Flusa säljs som sagt inte längre, det är förbjudet att sälja och ska bli förbjudet att använda.
Flusa är försäljningsstoppat och får inte säljas mer av varken Apotek eller Lantmännen/granngården ur miljöhänsyn.
De som har Flusa kvar i lager har lov att sälja detta året ut men de kan inte ta hem mer.
Switch som också är som typ Flusa är också försäljningsstoppat och belagt med vite om man säljer detta efter den 30 juni i år.
Det är vetten som gäller om man behöver prepp.
Varför står det att man kan köpa det på apotekets webbshopp och i butik då?
Det får du fråga Apoteket om. Jag ville ha tag i Flusa först men på Granngården fick jag det beskedet och Apoteket kunde inte ens hitta det bland sina produkter men de kunde se att det var stoppat.
Var står det förresten??
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=116000 här står det att man kan köpa det i butik eller via recept på webbshoppen. Borde ju stämma? Eller?
Hm….. frågan är hur gammal den infon är?!?! Jag tror iofs inte att Flusa är tillverkningsstoppat men föräljningsstoppat är det iaf.
Jag ska ringa och fråga tillverkaren så slipper vi spekulera.
Bra intiativ!
Uppdatera sen när samtalet är avslutat :)
Har nu pratat med Pharmaxin och det stämmer, Flusa är försäljningsstoppat sedan den 31/12-2011.
Handlarna och Apoteket kan alltså inte ta in det längre och informationen på Apotekets hemsida är felaktig. De har troligen inte uppdaterat sin hemsida hekt enkelt.
#19 När du pratade med dem, fick du klart för dig varför? Det kan ju finnas en bra anledning, t.ex. att det är giftigt på något vis?
#20 Det är miljöinspektionen som stoppat det ur miljöhänsyn helt enkelt.
#10 Hade jag också haft en sån veterinär som man bara kan ringa och få ut medicin av så hade det ju varit suveränt. Men för min del har jag bara hittat veterinärer som antingen behöver se på En kanin, dvs en undersökning för 500kr eller de som behöver se Alla kaniner, vilket är helt åt skogen och känns otroligt onödigt jämfört med att ha flusa hemma, som faktiskt är bland det bästa medlet.
JAG tycker att det är onödiga veterinärpengar som isf tar ifrån sparkassan för allvarligare händelser än lite ohyra.
Tycker det är lika synd att alla ohyreschampon och sånt i zoobutiker också är stoppade. Jag kan ju dock få tag på saker ändå, men det hade varit så mycket lättare om allt bara fanns kvar på hyllorna.
nu kommer dom ju inte ens ersätta flusa med nåt annat receptfritt, vilket blir problem för bönder också, ska man behöva kalla på veterinär om kossorna eller fåren har små löss eller får fästingar?
#22 Vad har du för hemliga kontakter?
("Jag kan ju dock få tag på saker ändå, men det hade varit så mycket lättare om allt bara fanns kvar på hyllorna.")
Finns där några substitut som skall ersätta flusa eller skall det lämnas tomt?
Antar att switch föll för samma öde som flusa.
Inget som ersätter dessa välfungerande preparat på den receptfria marknaden?
Antar att jag då upprepar behandlingen med stronghold en gång till om en månad om inget annat alternativ dyker upp.
Är så lätt att kaninerna får sår av stronghold vätskan. Ska ringa veterinären och se vad vi kan komma framtill.
En utskrivt på en tredje stronghold behandling skall ringas in så jag har det nära tillhands om en tredje kur skulle bli aktuellt. Det får framtiden visa oss om min äldsta hona som fortfarande är mjällig och har oljeliknande päls, torr hy, skörpäls som tenderar att lossna. Och hon söker inte kontakt utan sitter uppe på hyllan och gör ingetingalls. Hon behadlas med skogspromenader extra pälsvård tills det lagt sig. Samt skall hon eventuellt utfodras med Bvitaminkoplex för päls och hud en boost kur. under en kortare period. Sen vetegroddsolja med väl balanserade fetter som skall ges dagligen i minst 4-8veckor.
Då skall mjäll, torrhy,oljelikande päls alldeles glanslös päls återställas och då har hon fått sin pälskur. grundlig sådan.
Funderar fortfarande över det beslutet….
#23 produktionsfolk och sen jobbar jag ju i djuraffär x) och det som inte ska säljas längre… =)
#24 Som det ser ut nu kommer det ingen ersättare för varken Flusa eller Switch tyvärr.
Helt sinnessjukt om du frågar mig.
Oljeliknande päls? hur menar du att det ser ut då?
Det är nämligen så att min hona är blank och fin i sin päls, hon har heller inte tappat någon päls men är mjällig och det sitter liksom stora mjällkakor ovanpå huden.
Däremot är den lilla ungen som jag handmatat sedan den var 2 dagar gammal alldeles typ fettig i sn päls.
Jag har hela tiden trott att det var pga att han inte har någån mamma som tvättar honom och att jag håller i honnom när han matas (typ hudfett och så från mig).
Något som jag la märke till redan när han var runt tre-fyra dagar var att det såg ut som om han fjällade. Typ som det gör på oss när vi fjällar, det lossnar skinn och så gjorde det på honom också. Jag gjorde ingen större affär av det eftersom han inte umgås med kvalstertanten och hennes ungar men nu börjar jag ju undra när du pratar om fettig päls.
Hans päls ser ut som otvättat hår gör på oss människor, den ser helt enkelt fettig ut.
Tror du att det kan vara kryp han också fått??
Alltså det finns ett tillstånd som heter saborré eller nåt inte för att kaninerna har detta men det är fet/oljig päls, som lätt tovar och är väldigt skör och det enda som glänser är allt fett på stråna. Sen kan dem vara jätte torra och mjälliga i huden…
Detta är inte mjällkvalster men kan orskas av mjällkvalster då immunförsvaret ligger lågt och kaninen är sjuk. Tillskott av nyttiga fettsyror samt vitamin E,C och K hjälper kaninen att återhämta sig och få fin vital luftig päls igen som är blank och mjuk och det stärker huden och har man haft problem med mjäll så kan man andas ut en stund då tex vetegroddsolja som innehåller botemedlet som minskar mjällbildning.
Det handlar bara om cirka 0.25ml vetegroddsolja varje dag per kanin och ges lättats via kraftfodret. Synliga resultat av vetegroddsoljan visar sig inom några veckor.
Att förse kaninen med extra B-vitaminer under en begränsad tid hjälper också kaninen att läka i huden och pälsen.
Sen ska man vara försiktig med kosttillskott men vetegroddsoljan i rätta doseringar kan ges dagligen till kaninen om man vill.
Alltså ser du vitpepparn som kryper i pälsen så är det ju kvalster. Men att kaninen är mjällig behöver inte betyda att kaninen lider av mjällkvalster. Men dem går ju hand i hand och utlöser varandra. Menb nu har du ju behandlat mot mjällkvalster och sanerat miljön kaninerna lever i.
Nu bör ju återhämtningen rullat igång och kaninen får bygga upp päls, hud och imunförsvar igen.
Blir pälsen inte återställd trots fullvärdig utfodring och goda hygien förhållanden och kaniner är frisk så tror jag tillskott av vetegroddsolja skulle kunna ställa allt tillrätta igen…
Aldrig själv provat att ge kosttillskott. Men det låter ju vettigt och ofarligt att tillsätta det till kaninens kost och ett nyttigt val om det hjälper/stärker kaninen!
Skall ta med mig vetegroddsoljan till kaningården redan imorgon och hoppas på att Solies päls fixar sig! :)
Hennes päls ser så fettig och äcklig ut att jag är oroad över hennes päls/hud status såpass att tillfrisknar hon inte av kostillskottet och behandligen mot mjällkvalster så är hon alldeles för svag för att avlas på. Pälsen har varit tråkig ända sedan jag köpte henne. Sen fick hon förstoppning och magrade något fruktansvärt. Så har inte haft en så kallad lovande start. Hoppas att jag får se henne prima som godis för ögonen efter att all sjukdoms problematik är över!
Vad ska mänskligheten göra utan flusa och switch….
Vet att jag pratade med dem på lantmännen och det har ju kommit en ny produkt som skall ta flusas plats i sortimentet men det är inte i närheten av potent!
Vågar man ens exprimentera?
Får läsa om denna produkt en annan dag och se vad det är för något om det går att bruka.
Annars får kaninägare glömma sina bra dagar tillsammans med plånboken i samma stund som hela kaninbesättningen skall behandlas mot mjällkvalster med de dyrare preparaten!
Alltså det jag inte förstår är hur den kan vara fettig? Kaniner har knappt något hudfett att tala om. Och seborré har de överhuvudtaget inte.
Det är inte så att du smörjt in henne i nåt?
Jag förstår inte hur den kan vara fet?
Kan du visa någon bild på hennes päls och på henne så man får någon bild av vad det är du talar om?
Alltså, förlåt om jag ställer frågan igen, men är lite glömsk: har du sagt när du tog henne till veterinären sist? Då menar jag naturligtvis en veterinär som kan kaniner.
Hon hade väl fått stronghold? Det kan krävas flera behandlingar.
Jag tycker du ska ta det lugnt med ambitionerna för hennes del om att pälsen ska bli fin osv. Viktigare att se till att hon mår bra och att saker sköter sig på bästa sätt.
Tillskott kan vara bra, men vetegroddsolja är trots allt olja, och fett ska man ändå vara lite försiktig med. Ta en mkt liten mängd i så fall? Vet inte vad du hade tänkt dig, men jag skulle ge 1/4dels tesked inte mer relativt den lilla kroppen. E-vitamin som den innehåller är heller inte bra med för stor dos till kanin.
Samma med vitamin-D.
Däremot stämmer det ju som suskiv säger att BC kissas ut och förmodligen är rätt tryggt. Men vet inte ens om de har med saken att göra?
Jaja, men tror att om du kunde visa bilder så blev det lite lättare.
:)
#29 Haha.. Hej tussen12.. Vi kapade visst tråden lite och började prata om Kiyonas kaniner.. Hoppas du har överseende.
Kul iaf att din kanin var frisk! Det är ju det bästa besked man kan få.
#28 Vems kanin menar du?? Min eller Kiyonas?
#31 Kiyonas.. Jag läste visst ditt inlägg lite slarvigt.. Skulle jag inte gjort. Alltså det låter ju jättekonstigt? Det är inte så att ni har handkrämer på er eller nåt? Vad jag hört är att kaniner inte ska kunna få fet päls, för att de inte har porer (typ som vi med svettkanaler och talgkörtlar), för de kan ju inte heller reglera sin kroppstemperatur som vi..
Det låter jättekonstigt.. Men om flera säger det så kanske det är så? Men då borde man nog fråga veterinär varför i hela friden det är så?
Mysterium.
http://www.bio.miami.edu/hare/furloss.html#normal
Vet inte om det finns något här som inte redan sagts..
Men på en annan sida står: "greasy coat" (alltså fet/oljig päls) kan vara tecken på hudinfektion.. japp det stämmer ju.. (men var kommer fettet ifrån? när de inte har talgkörtlar o porer i huden (så vitt jag förstått?)??http://www.vethelpdirect.com/vetblog/examining-your-rabbit/
Det går väl att slänga iväg ett mail till roslagstulls djurklinik eller mälarens smådjursklinik och fråga dem om råd..
Men vad jag förstått är det safe att pudra lite potatismjöl eller maizenamjöl (bara den sorten som ser ut precis som potatismjöl o funkar så, inte redningarna från samma märke obs, och inte andra mjöl.. låt oss hålla oss till potatismjöl.. :p) och borsta borsta borsta.. dränk inte kaninen i det men lite lagom. Fast det förutsätter ju att den inte har kala fläckar från kvalster/skabb som är såriga eller dylikt..
Men på pälsen så är det ett sätt som anses safe att torrborsta bort grejer..
men som det låter så verkar det hänga ihop med infektionen.. och det är inte ens säkert att oljan kommer från själva kaninen, det kanske är krypen som alstrar något liknande?
Men vore intressant att veta mer om varför det blir så.
Här kommer lite bilder på den lille.
Fattar inte varför pälsen blivit så här när han inte har varit i närheten av någon av de som har tex mjällkvalster och hans mamma är iNTE den honan som har mjällkvalster.
Om detta nu skulle bero på kvalster alltså.
(Kan tillägga att den honan som har mjällkvalster, hennes päls är blank och fin och hon har inte tappat någon päls heller, hon är endast mjällig)
2 dagar gammal och fin i pälsen.

5 dagar gammal (fortfarande ok men har börjat "fjälla")

6 dagar gammal (nu börjar det synas lite "fett" i pälsen)

**Idag, 2 veckor gammal (ser ut som fettigt hår)

**
Har den kal fläck på huvudet? Eller är det bara som det ser ut?
Okej, det här var samma lille som du fick hålla på och kämpa och stödmata?
Ok, om det är samma så verkar det ju troligt att tänka att hen hamnat ordentligt på efterkälken och att immunförsvaret kanske inte är på topp.. Inte fått med mammans immunförsvar och bakterieflora via mjölken..
Vad jag förstått så är det då kvalsterna slår till (då jag fattat det som att de kan finnas i pälsen normalt, vissa av dem iaf, men att de måste få fotfäste).. Är det denna lille med kal fläck på huvudet? Som du skrev om i annan tråd?
Eller så lider han av någon form av näringsbrist..? Vilket också naturligtvis innebär hämmat immunförsvar.
En sak som jag tänkt på: Tydligen rekommenderar flera att man tar mammans cecotrofer och ger kaninungen.. (ev kan man kanske blanda ut en fin liten cecotrof i lite stödmat?) Jag fattar det som om friska ungar äter mammans cecotrofer ibland? Det jag undrar, om man gör stödvälling och inte tillsätter rå äggula (som står i vissa recept) så undrar jag hur det går med K-vitamin? Äggula är rikt på K-vitamin t.ex. Liksom jag fattat det som att cecotroferna borde vara det..? Bara en flummig tanke, vet inte hur det relaterar till pälsproblemet.
men intressant är det.
om att ge cecotrofer till moderlösa ungar o varför:
http://riseandshinerabbitry.com/tag/hand-fed-babies/
och några andra träffar:
Det är visst Bvitaminer och vitamin K och annat, citat från första källan, rise and shine rabbitry
"y day 10 of age, the babies eyes will have opened, and they will begin eating their mother’s cecotropes, (also called “night feces” or “cecal droppings”). Cecotropes help provide the babies with essential nutrients and later, inoculate the hindgut with the essential flora that is needed to metabolize a diet that is changing from milk to solid foods. Cecotropes are clustered, soft gel-like “bunches” of fecal matter, which are covered with a light mucous film and resemble a raspberry in shape and size. They are manufactured in the adult cecum through “hindgut fermentation,” and contain high concentrations of proteins, B and K vitamins, fiber, ash (nitrogen-free extract) and unidentified “energy” elements, as well as the hindgut microbes. Cecotropes are an important part of a healthy rabbit diet and are usually eaten directly from the anus as they are produced. In hand-raised babies, it is essential to provide adult cecotropes to the babies after their eyes are open. Usually, the babies will eat the cecotropes immediately, because it the natural thing for them to do. However, if the babies do not eat the cecotropes on their own, add two to three of the individual pellets in the cluster to the formula at one feeding per day for three to four days."
#34 haha.. har crazy posting day.. Men kom att tänka på en sak till.. Det ser ut som den där kaninen (och den andra som s-u-ss visade i den andra tråden om lille Muppe), det ser ut som att de saknar underull? Eller vad manska säga, ser ut som de saknar den där fjuniga duniga pälsen? DÅ kanske det ser ut sådär? För det där duniga ulliga håller liksom ihop pälsen.
Alltså rena spekulationerna från min sida, men är det så skulle jag säga att det är för att näringsmässigt har inte kroppen "haft råd" att förse med bättre päls. Då är det kanske så att du kan göra något för att optimera maten? Fast.. hmmm.. du hade ju i colostrum också.. det är ju jättebra..
Men äggula? Cecotroper ska tydligen vara först efter 10 dagar.. Fast det är det ju gott o väl nu?! Kanske?
Självklaert skall min lilla Solie få bli frisk först och må bra under en tid.
Lite dålig start som sagt hon blev ju bättre i pälsen och piggare tills mjällkvalstern angrep sen blev hon värre efter flytten. Hon är antagligen mycket känslig för att flytta.
Hur vårdar kaninen sin päls om dem inte har någon talgproduktion?
har ingen kamera för tillfället och datorn segar så kan inte se bilderna på kaninen ><
Solie har inte varit hos veterinär sedan hon kom till mig. Blir hon inte bättre nu så åker vi till farbror doktor. Men tror inte hon kommer bli värre nu när kvalstern är behandlad utan förhoppningsvis blir hon lika fin som resten av mina kaniner. Som inte visaer några symptom på varken näringsbrist eller mjällkvalster.
Hoppas att vara på benen igen till hösten :)
#35 Ärligt talat så vet jag varken ut eller in just nu. Vissa veterinärer säger att det räcker men kattungeersättning och andra, uppfödare säger att man ska blanda dittan och dattan.
Nu har jag iofs aldrig behövt mata någon kaninunge fullt ut utan det har bara varit stödmatning tidigare så jag vet inte.
Den är inte kal på huvudet, bara som det set ut, den är lite rúffsig i pälsen ;)
Jag fick först för mig att det kanske var så att den råkat få välling i pälsen. Och hur kan det gå till undrar du säkert. Jo, när den var mindre så var det bökigt att mata den och ibland kom det utanför och kladdade lite, jag torkade och fick välling på fingrarna osv. För faktum är att hela ungen luktade välling i pälsen i början.
Jag blandar ju i grädde och det är fett så tja….. jag tänkte att det kanske var det.
Nu börjar jag bli osäker och frågan är om den kommer att klara sig. Den är 2 veckor, har inte öppnat ögonen än och väger 45 gram. Alltså en ökning på 8 gram på en vecka. det känns ju inte så bra, men den är pigg och vacklar runt på ostadiga ben. Dock äter den väldigt lite, den suger i sig mindre välling nu än vad den gjorde när den var 6 dagar och magen blir ändå rund som en boll och så somnar den.
Det kändes så hoppfullt i böjan men nu vet jag inte…… 
När en av mina andra honor haft mjölk till övers så har den fått sutta på henne så helt utan mammamjölk är den ju inte men ändå.
Har också läst att man kan blanda bajs i vällingen, men hur ska man dosera det?? och var ska jag få det ifrån, hans mamma är ju död!
Nja min hona ser ju inte ut som kaninungen i pälsen. Hon ser mer sliten ut och pälsen är svår att kamma igenom inte följsam alls.
Tror inte jag spillt något pälsen. Men tänkte duscha rent Solie och Kiara idag innan dem får sin andra behandling av stronghold.
#37 Går bra med vilken kanin som helst med friska cecotrofer.. Inte vanliga bajsar alltså. Det ska vara nattbajsarna, druvbajsarna. Och dem får du genom att ge en smula mer pellets eller alfalfa till den vuxna kaninen så den formar så pass mkt nattbajs att den släpper vissa och inte själv fångar upp alla, dvs du övergöder en smula, vilket ju inte är farligt under begränsad tid. Jag tycker direkt när jag ökar lite till min pluttis så börjar det komma dagen efter. Så ge lite mer pellets till en kanin.. samla cecotrofer och pröva att bara hålla fram det till den lille? Annars blanda ner i ersättningen.
Detta med äggula står på roslagstulls djurkliniks recept också så det ska ju iaf inte vara farligt.
Skulle också säga att om det luktade välling: har för mig det stod på någon av de där sidorna att vissa kvalster.. kunde lukta illa.. : "Sarcoptic Mange
Mange is caused by the mite Sarcoptes scabei and other Sarcoptes species. In rabbits, the disease appears as beige to whitish crusts, often starting around the borders of the ears, edges of the eyelids, the nose, mouth, and toes. The crusts often have an unpleasant, musky smell, especially in the ears. If left untreated, the condition will progress until crusty, sometimes raw lesions cover more extensive areas of the body, causing itching, and predisposing affected areas to baceterial and/or fungal infection." från bio.miami-sidan jag postade där uppe..
Men å andra sidan, min stora kanin brukar också lukta av det han ätit.. oftast dock gott hö..X)
Hoppas det går bra för lillen.
Nä nu blir det att kontakta veterinär dels för mer stronghold och ivermektin injektion sen upptäckte jag ngot fruktansvärt på Solie! Har borstat/kammat inne i stallet och där är väldigt dåligt ljus oxh idag borstade jag bdem ute i hagen och chockades av en ansamling päls vid svansroten där det antagligen varit fuktigt och inte kunnat lufta sig och detta äckliga upptäckte jag genom att kammen blev blodig!!! Huden var alldeles förstörd och det gick inte att kamma jag fick massera bort pälsen och rengöra med alsollösning och spraya med hud/pälsvårds medel. :(
Det värsta jag varit med om! Kollade alla kaniner noga vid svansroten ute under solen men det såg bra ut hos de andra. Inte undra att hon beter sig konstigt, stackarn…
Ska ringa till roslagstull och disskutera situationen med någon som är utbildade att vårda kaniner så ingen onödig behandling skall behöva beröva kaninerna när de kämpar sig utmattade redan nu.
Vill ju helst stå över antibiotika då det tar så hårt. Men får se. Blir väl antagligen något infektions hämmande schampoo eller nåt. Får se. Orolig för henne att jag inte sett detta innan när jag kammat då hade det ju läkningen påbörjats för längesen istället för nu när det blivit fruktansvrt långt gånget!
Men hon var pigg ute i hagen, efter att dagens filosofiska kvart var utförd ^^
Nu har all överlös päls tagit slut och hon ser bättre ut där det varit mjälligt innan är bara vid svansroten som det är riktigt illa. Men där skall det väl börja läka nu när huden får luft!
Ojdå, jag tycker det låter som du skulle behöva ha henne inne hos dig för att se hur det där artar sig.
Alltså du är bekant med fluglarvsangrepp? Det låter som om det skulle vara stor risk för henne att drabbas?
Jag tycker det låter bra att ta till veterinär, det där låter ju alltihopa överjävligt?
Det låter som "hutch burn" men det får kaninen bara som den har väldigt skitigt, dvs urin mm som ligger i buren..
Men så är det väl inte?
Stackars liten. Har du möjlighet att ha henne inne och se efter henne så skulle iaf jag välja att göra så.
Nej nej det är rent och torrt i buren dels är luften sval och skön fri från överflödigt massa insekter.
Så miljön är så bra den kan bli.
Vet inte riktigt hur det kunnat bli i såpass dåligt skick…Men nu är all lös päls mer eller mindre borta och ny päls växer för full rulle. Det borde bli bättre inom kort sålänge det hålls rent och får chansen att läka.
Har ingen innebur sen bor jag en halvtimma med buss + 30minuters gångväg ifrån mina kaniner…Lägenheten jag bor i har djurförbud. Men jag har bett dem som bor där hålla extra koll på henne så hon rör sig, har det rent och får sårvård vid behov.
De som bor där är jätte duktiga och helhjärtade djuurvänner som ställer upp på extra arbeten och sånt. Sen är den ena sjuksköterska och den andra veterinär assitens. Willbur råkade skada sig under tassen så det böjade blöda vilket är ganska allvarlig skada då det lätt blir infekterat och infektionen går lätt in i benet och kaninen måste avlivas.
Jag svimma nästan när det hände. Men dem gick ut flera gnger om dagen bytte bandage tvätta och smörjade. Läkte ihop utan infektioner eller komplikationer inom kort. Men det var ju frisk hud och frisk kanin! det är det inte denna gången. Men hoppas det läker fort! :( Lider med henne.
Det låter ju skönt att ha så duktiga personer som kan hjälpa till att passa kaninerna när du själv inte är där. Men då får man anta att hon är i den bästa vård. Hoppas att det ska läka snabbt nu.
Det hoppas jag med.
När dem tillfrisknat och blivit sig själva fullt och helt igen om inte bättre ska jag minsann presentera mina sockertoppar i tråden "presentera dina kaniner". Då ska jag bara se till att skaffa kamera tills dess haha ^^
Hoppas det är snart :D