Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 854 ggr
AkaiTsuki
0

Hjälp, rexpäls!

Hjäälp :( Jag är så paranoid! Har ju aldrig ägt rex förut och brukar oftast hjälpa till i fällningen även som de blir lite fula men det kom massor och jag borstade inte ens hård med handen! och så här såg det ut!

Så jag undrar.. är detta normalt? :( Liksom på min förra viltgrå dvärgvädur så när jag hjälpte till så blev det svarta strån bara men nu…så var det typ 1-2mm långa strån där.

Han han inget mjäll eller några slags djur i pälsen, han kliar sig inte mycket och han är lika social och driven som vanligt men som paranoid kaninägare så vill jag verkligen veta..

Mamma sa han kanske är sjuk vad vet jag med en riktigt röst som inte brydde sig alls, blir ju helt tårögd om sånt och det tycker jag hon borde veta

~Framifrån

~ Rena fina öron har han, inget problem där

~Normal bild framifrån

//Joanna

elinab
0

Har aldrig haft rex. Men även på mina normalpälsade har det sett ut sådär ibland när jag "hjälpt till" lite väl mycket vid fällning. Växer ut och blir normalt på någon vecka eller två. Tror inte du behöver oroa dig.

AkaiTsuki
0

#1 Jaså! men detta drog jag av jättelätt…

Funderar på att om jag inte borde hjälpa till honom alls med fällning… eftersom han blir så fjunig där

*edit*19.50 Fjunig kanske inte va rätt ord… men menar korthårig

//Joanna

Fridaaaa
0

Kanske kan ge lite extra b-vitamin? =) Har jag gett kaniner som fällt mycket.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AkaiTsuki
0

#3 Jaså, har gett en vitaminblanding för ungdjur en gång… på den viltgrå då han fällde väääääldigt mycket

Men kan det bero på att han inte hade fällt klart sin sommarpäls?

//Joanna

AkaiTsuki
0

Vart och köpt persilija nu… hoppas B-vitaminet i det fungerar bra

//Joanna

Zvintos
0

Tror inte det är någon fara. Vissa fäller helt enkelt mycket och det lossnar lätt. Har själv hjälpt mina föräldrars normalpälsade dvärgvädurshona när hon fällde. Hennes lösa päls lossnade också jättelätt och hon blev väldigt fjunig, nästintill kal. Men det växte ut som vanligt sen. Just denna hona fäller helt enkelt väldigt intensivt och då har inte pälsen under hunnit växa upp lika mycket som den "borde".

AkaiTsuki
0

#6 Lättande att höra, trodde han fått ohyra först när jag inte kollade ordentligt men inget bös eller något sånt + hade hjälpt han med det så det är nog så

Får hoppas att han inte fäller såhär nästa år med… han skulle fått väldigt dåliga poäng om han var utställningskanin, men det är ju tur att han inte är det då.

Kan han fällt väldigt intensivt eftersom han började fälla sommarpälsen runt juli och inte hade fällt klart?

//Joanna

Suskiv
0

Så ser det ut hos mina när jag hjäler till. Det är helt enkelt så att de tappar så mycket av den gamla pälsen att det blir kalt förutom den nya som ju inte hunnit växa ut helt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

AkaiTsuki
0

#8 Aldrig hänt förut så blev ju helt paranoid, tänk om min älskling hade blivit sjuk

(Han är aningen mamma sjuk nu när jag varit borta i 3 dagar)

//Joanna