Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 7664 ggr
BusBella
1

Knöl på kinden

Idag upptäckte vi en stor knöl på Busens kind, mamma sa att det kan vara något med tänderna eller att han har fått ett sår där som blivit infekterat och jag hoppas verkligen på det, men våran katt hade så förut och det var en tumör så han fick avlivas så jag är jätteorolig. Vi kollade i hans mun också och han är svullen nere i tandköttet bredvid tänderna. Veterinären har stängt idag men jag hoppas vi ska åka dit så snart som möjligt. Han beter sig som vanligt och är pigg och äter så han verkar inte må dåligt. Vad kan det vara?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Körsbär
0

Vet inte vad det kan vara, men håll koll på honom under dagen så det intehänder något? Lycka till!

BusBella
0

#1 Ja, vi har hållit koll. Om det är till någon hjälp så är han ofta kladdig, missfärgad och tovig i baken så det brukar vi tvätta men så har det varit länge. Jag är så rädd att det är något, har bara dåliga erfarenheter av veterinärbesök.

Mind your language.

/Emma

Elina.
0

Kan vara en varböld orsakad av felväxta kindtänder.
Åk till veterinären så fort som möjligt!

BusBella
0

#3 Okej, vi ska nog åka till veterinären imorgon för idag har dem ju som sagt stängt. Kan dem bara börja växa fel sådär plötsligt? För han fyller snart fyra år.

Mind your language.

/Emma

Ambellah
0

Bettfel kanske? :/

Mvh Alice och Morpen :)

BusBella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Som sagt är han ju snart fyra år så det borde ha märkts tidigare kanske, fast hans bror hade bettfel och fick avlivas pga det. Iallafall ska han till veterinären imorgon då dem tydligen har stängt på söndagar. Tog några bilder idag, använde mobilen då kameran hade slut på batteri så dem blev inte så bra.

Mind your language.

/Emma

BusBella
0

Framifrån.

Mind your language.

/Emma

BusBella
0

Uppifrån.

Mind your language.

/Emma

BusBella
0

Och från sidan.

Mind your language.

/Emma

Elina.
0

#4: Ja, det kan dom. Har baktänderna tex en eller några vassa taggar behöver dom slipas ner.

Utgående från bilderna tippar jag på att det är en varböld. Ifall det är det, så behöver den tömmas hos veterinär. Bra att du åker in så fort som möjligt!

BusBella
0

#10 Okej, mamma ska boka tid imorgon och kommer troligtvis att åka då på morgonen för vi har inte tid någon annan tid imorgon.

Mind your language.

/Emma

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Bulan ser ganska stor ut, så det behöver undersökas snarast möjligt. Kan vara en varböld eller liknande.

Lycka till och hoppas att han mår bättre snart!

BusBella
0

#12 Ja, han ska till veterinären imorgon. Han beter sig inte som om han mår dåligt eller är sjuk, han skuttar runt och håller på och äter och bajsar precis som han ska. Hur farligt är det med en varböld? Hur uppstår den? Hur botar man den?

Mind your language.

/Emma

BusBella
0

Imorse åkte vi till veterinären och det var en varböld. Han har opererats och ska få komma hem halv sju. Usch, känns så jobbigt att han har det nu också för hans syster har ju det och har haft det typ ett år. Och dem kommer ju tillbaka också… Jaja, man får väl hoppas på det bästa ändå.

Mind your language.

/Emma

dermot
0

Usch vad tråkigt! Styrkekramar till dig.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

BusBella
0

#15 Tack så mycket!

Nu har veterinären ringt och sagt att det inte var från tanden, utan det var från hakan som bölden komifrån från början innan den spred sig till kinden.

Mind your language.

/Emma

dermot
0

#16 Vad skönt att det inte kom från tanden, hade nog varit jobbigare då.

Vet ni varför den uppkom?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

BusBella
1

#17 Nej, det vet vi faktiskt inte.

Nu ska vi åka och hämta hem honom!

Mind your language.

/Emma

dermot
0

#18 Åh vad skönt! Lycka till med honom! :)

// Anka

BusBella
1

Nu är han hemma och vi har hämtat ut hans mediciner från apoteket. Han har ett jättestort hål i hakan som är alldeles blodigt och hemskt, och det ska vi ju pilla i och hålla på med i två veckors tid, vi är ju vana med det redan fast hans hål är bra mycket större än Sotans. Vi la in en massa hö, pellets, en boll och en godisboll i buren så att Bella skulle ha annat att tänka på än att bråka med honom, satkärring som hon är men det gick fint för dem koncentrerade sig mest på godisbollen. Han är lite seg efter att han sövts ned men annars mår han bra.

Mind your language.

/Emma

spacesheep
0

Stackars liten! Men vilket tur att han blir så bra omhändertagen. Önskar er all lycka ! :)

BusBella
0

#21 Tack så mycket! Det kan verkligen behövas, jag bara hoppas hoppas att han kommer bli en av dem få kaninerna som klarar sig från ännu fler bölder, fast det är ju först om 2 och ett halvt år vi får veta det.

Mind your language.

/Emma

Trollas
0

Lycka till med alltihopa! Lill stackarn! :)

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

BusBella
0

#23 Tack! Jag är så rädd att han ska få en ny böld för tätt inpå, för man kan ju inte söva ner honom en gång i månaden och då behöver han ju avlivas. Nu har vi ju två kaniner med varbölder också så det blir mycket att hålla på med. Och sen så är ju chansen stor att Bella inte vill ha med honom att göra längre, precis som hon gjorde mot Sotan. Jag får väl hoppas på det bästa, fast för Sotan har det ju inte gått så bra hela tiden.

Mind your language.

/Emma

Trollas
0

#24 Men fy! Det förstår jag! Ska söva ner min bebbe nästa vecka, dock inte utav samma skäl som tur är! Hoppas verkligen att allt blir bättre med din lill kille!!

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

BusBella
0

#25 Ja, jag hoppas han får vara frisk ett bra tag iallafall innan nästa böld.

Mind your language.

/Emma

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Håller tummarna att allt ska gå bra för honom! Glad

Lillhems Kaniner
0

Du bör nog inte ha honom ihop med en annan kanin innan det är läkt!

Bölder kan komma av sticksår eller bett. sett flera gånger (inte hos mej dock) där det blivit varbölder efter att kaninen har bitit varandra, ibland har det kommit varbölder utan att någon bitit och då har det varit sticksår. kan vara så pyttelitet sår som gör att det blir bölder.

Ambellah
0

Lycka till nu!:D

BusBella
0

#27 Tack!

#28 Okej, men jag vet inte hur hon fått åt att bita honom i hakan… Han kanske får flytta då.

#29 Tack!

Mind your language.

/Emma

Lillhems Kaniner
0

Kaniner biter där de kommer åt, visst hakan kanske inte är de vanligaste men det ser mer ut som kinden på bilder. Som ja skrev, behöver inte vara bett heller. kan vara ett pyttelitet sticksår.

De ja mena var att dom inte bör sitta ihop medans han läker. att dom funkar är ju bara bra men sätt ihop dom när det är helt läkt.

BusBella
0

#31 Den var på kinden men kom från hakan. Okej, ska kanske sära på dem då men då kommer dem nog bo så resten av livet för det var så som hände med deras syrra när Bella inte ville ha tillbaks henne igen. Busen försvarade henne och attackerade Bella när hon gick förbi henne, men så kunde vi ju inte ha det så Sotan fick flytta därifrån igen. Så då blir det som från början var fyra kaniner en ensam kanin.

Mind your language.

/Emma

BusBella
0

Idag var han hos veterinären för en spruta… Hon sa att det var den värsta bölden hon sett och att det skulle vara väldigt svårt att få det rent. Hon sa också att det inte var så stor chans att vi skulle lyckas få bort den. Jag känner mig så ledsen just nu, det verkar så hopplöst. Han är duktig med medicinen och allt, jag klarar bara inte av att kanske behöva låta honom somna om. Det är så hemskt alltihopa, jag är så ledsen hela tiden. Jag kommer göra allt för att få honom att överleva och jag kommer kämpa, men det kommer kanske vara förgäves. Min stackars lillgubbe, han kanske inte blir äldre än den äldsta kaninen vi haft (han blev fyra, och Busen fyller det om en månad).

Mind your language.

/Emma

Lillhems Kaniner
0

Kanske är bättre att låta honom somna in? Han visar nog inte att han har ont och det har han säkerligen. Syns på bilderna att bölden var väldigt stor.

Ja bara måste fråga, upptäckte du inte bölden förens den var så stor? Menar inget illa med frågan..

BusBella
3

#34 Vi tänker inte ge upp förrän vi vet att han inte kommer klara det, han är fortfarande så glad med livet och trivs så himla bra, beter sig precis som vanligt och äter och dricker som alltid. Och det där med att bölden upptäcktes när den var så sent… Den fanns inte där tidigare. Jag vet inte om dem kan bli så stora över en natt, men den borde nästan ha varit det för vi såg den inte dagen innan. Den kanske var liten då redan men ändå, den var bara så stor när vi såg den först.

Nu ser inte läget så just ut, det är så svårt att hålla rent och det är på ett så krångligt ställe. Gråter Min lilla lilla pojke, du bara måste klara det här!

Mind your language.

/Emma

elinab
0

#35 Klart ni ska kämpa tillsammans! Du känner din kanin bäst, tycker du han verkar glad med livet så är han säkert det.

Jag tror inte han har så ont. Det han har nu är ett sår, det kanske svider innan en sårskorpa har bildats, tänk efter själv hur ett stort skrubbsår på känet känns till ex. Han hade nog mer ont innan ni tog bort bölden, då var den där och spände i huden.

Hade en dvv som fick en jättestor varböld på hakan. Det var verkligen hemskt, ett stort sår som en grop blev det efter den. Men han hämtade sig snabbt när bölden väl var borta och då var han ändå 8 år gammal.

Stor kram till dig och din fina pojke <3

[Momiji]
0

# 35 Vi håller tummar och tassar här för dig och Busen

Ambellah
1

#35 Jag tror nästan alla här på iFokus kämpar med dig! Kämpa på & Lycka till! :)

BusBella
0

Tack så mycket allihopa! Det känns bara lite jobbigt just nu, han är trött på medicinen och han tycker att det gör jätteont när vi gräver i såret, man verkligen ser det på honom och då gör det ont på mig också. Min lilla kille Gråter

Mind your language.

/Emma

Ambellah
1

#39 om behandlingen inte hjälper mycket tycker jag att ni ska få låta honom somna in. Det låter ju inte så roligt att han får ha det så, trots att ni gör allt vad ni kan :(

BusBella
0

#40 Vi tänker som sagt inte låta honom somna in om han fortfarande kan bli frisk.

Idag ska Busen på återbesök hos veterinären för att få en till spruta, men det hände något annat hemskt idag också. Hans mamma avled, hon låg död i buren när jag skulle kolla hennes vattenflaska.

Mind your language.

/Emma

BusBella
0

Det gick superbra hos veterinären, än finns det hopp. Marianne tyckte det såg jättebra ut, det var inte alls mycket var och det kom inget när hon tryckte på knölen, vilket betyder att det inte finns var där just nu. Goda nyheter alltså! Han ska också börja få en sprutinjektion som hjälper till att ta bort varet och håller en ny böld borta längre, han fick den första idag och ska få en ny nästa vecka. Han ska ha ungefär tre stycken. Allt är positivt med honom och hade det inte varit för att Mindy skulle vara död hade allt varit toppenbra här.

Mind your language.

/Emma

bambi11
0

42# super bra,Jag och Bambi gratulerar! :)

BusBella
0

#43 Tack så mycket.

Mind your language.

/Emma

BusBella
0

Och vad får man se idag, om inte en liten knöl på hakan? Min lillsnuff, det får bli att åka in till veterinären igen. Dessa varbölder!

Mind your language.

/Emma

Ambellah
0

#45 ååh stackare! Hoppas det går bra! Lycka till :)

Sweety
0

Läst igenom hela tråden.. Phew! Sitter här med min lilla pälsboll och vi håller tummar och tassar för dig och din lilla kille. Tråkigt med mamman och den nya bölden, verkligen synd. Lycka till hos veterinären nu. :/

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

BusBella
0

Vi får väl hoppas att det går bra nu, det är inte bara mamman som är död utan hans ena syster dog ju för ett litet tag sen.

Mind your language.

/Emma

BusBella
0

Dåliga nyheter… Idag var Busen hos veterinären och det ser riktigt illa ut. Hakan har spruckit upp och fortsätter det kan hela käken förstöras… Desseutom är det ju ett dåligt tecken att den kom tillbaks efter bara två månader, då kommer den ju säkert fortsätta komma så här tätt i fortstättningen. Min lilla fina kille, tänk om du lämnar mig nu? Jag hade hoppats få mycket mer tid med dig.

Mind your language.

/Emma

Qepta
2

Jag hade låtit kaninen fått somna in nu.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

BusBella
3

#50 Det är otroligt mycket lättare sagt än gjort, du har ju inte ens sett Busen. Han mår lika bra som vanligt, han verkar knappt besvärad alls och han är en sån otrolig livsnjutare och en så lycklig kanin. Jag kan inte låta honom dö utan att försöka rädda honom, han är ju faktiskt min bebis som jag har haft sen den dag han föddes. För vissa kanske kaniner är slit och släng-varor, men för mig är dem mina små älsklingar och Busen ska inte behöva dö utan att ha fått en chans. Det är inte så illa som det ser ut i texten, det är ett litet hål i hakan men efter hans operation förra gången var det ett stort hål som vi skulle hålla uppe.

Mind your language.

/Emma

Qepta
1

Kaniner är bytesdjur och visar inte om de har ont på samma sätt som exempevis hundar. Det är inte lättare sagt än gjort. Jag vet hur det känns att ens bästa vän tas ifrån än.

Jag vet en person som hade en kanin som hade brytit ryggen, den låg inte och skrek utan den hoppade runt så gott det gick. Självklart avlivades kaninen när de upptäckte att ryggen var bruten.

Oftast ser man inte på en kanin om den är sjuk förän det är försent.

Jag har fått avliva min hundvalp som jag stödmatat från första veckan, jag tänker på det än idag, samtidigt som jag är lättad att den avlivades då det var fel på den.

Tror du någon här på forumet ser sina kaniner som slit och släng varor? tänk på vad du säger. Bara för att jag har min åsikt och uttrycker mig så är jag inte hjärtlös?

Du säger att hakan har spruckit och att det finns risk att käken förstörs.
Nu säger jag inte att den kommer att  bli förstörd men blir den det, hur roligt är det då? Jag tycker personligen att kaninen har gått igenom mycket och att den borde få lugnt nu.

Det är endast vad JAG tycker, du gör precis som du vill.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

BusBella
2

#52 Jag förstår dig precis, men mamma förklarade på ett litet konstigt sätt för det är bara bölden som har spruckit upp. Jag skrev inte att någon här sågkaniner som slit och släng varor och inte heller att du gjorde det och inte att du var hjärtlös. Det är bara lite jobbigt just nu, vi har nyss förlorat två kaniner, jag går till bup för lite andra saker och nu det här med Busen. Jag vill inte bråka om någonting här.

Mind your language.

/Emma

BusBella
0

Och jag vet att dem är bytesdjur och att dem inte gärna visar sig sjuka, men förra gången han var sjuk visade han det och det här är snäppet värre, så jag tycker inte han borde bli extra pigg om han skulle må jättedåligt.

Mind your language.

/Emma

Qepta
0

Finns om du vill prata, går själv till BUP och sånt.

Du kan adda mig på msn.
ricoreyz@hotmail.com

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

LizziemedZ
0

Klarade sig kaninen?! Gråter Sjukt hemskt!  Jag ska få min kanin om typ 2 veckor, både Willie och jag håller tummar och tassar!

BusBella
0

#56 Bölden opererades bort, men som i så många fall av varbölder kom den tillbaka då det är otroligt svårt att få bort allt var. Veterinären var så positiv för det såg så väldigt bra ut, hon skötte om Busens syster Sotan när hon hade varböld och sedan dog, men vi hade aldrig lyckats göra så rent på henne, så vi trodde att vi lyckats… Men nej. Busen avlivades för några månader sedan, bölden hann aldrig bli mer än väldigt väldigt liten, men den gjorde honom så sjuk. Han fick lunginflammation direkt och kunde inte äta så maten samlades i magsäcken. Man skulle behövt stödmata honom och att stödmata en kanin som inte kan andas… Så Busen finns inte med oss längre. Han blev fyra år gammal.

Mind your language.

/Emma

Sweety
0

Rip. Gråter

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

thildatessie
0

Beklagar, ni gjorde allt ni kunde och visade att ni älskade honom!