Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 806 ggr
[Airo]
0

Behöver råd

Behöver lite råd..

Har en Dvärgvädur hane på 4 år ( men blir 5 den 11 mars nästa år).. och jag tycker han är väldigt smal.. känner ryggraden lite, samt ovanför svansen om ni förstår vad jag menar. 

Han har vanligtvis fått 1dl pellets, de får stampepellets. Har även gett honom 1dl havregryn 2-3 dagar i rad förra veckan, men märker ingen skillnad på honom.. lite bättre kanske, men inte mycket..

Någon som kan hjälpa mig? Vad ska jag göra för att få honom att bli mulligare än vad han är nu?

Suskiv
0

Kan du visa bilder, från sidan och uppfrån. Man ska kunna känna ryggraden.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Airo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Det syns inte på kort att han är smal.

Han är inte direkt mager, men man känner lite väl mycket på honom, tycker jag. Jag vet att man ska känna ryggraden, men tänkte mest på det ovanför svansen.

Syns som sagt inte att han är smal.

minaninar
0

Man ska känna ryggraden, man ska också känna sacrum Som en stor benig platta bak ovanför svansen.. en trekantig platta typ med beniga utskott på sidan.
Han ser ju helt normal ut tycker jag.Skäms

[Luppa]
0

#3 Nej, det ska man INTE göra på en utställningskanin med bra kropp.

[Airo]
0

#3 Ja, han ser normal ut. Men vill helt enkelt att han ska bli lite mulligare i alla fall.

#4 Jag tycker Zorro har en bra kropp och huvud.. jag vill ställa ut honom, men jag känner att det inte är någon idé på honom när han är så olik i kroppen varje årstid.

Kan ju vara jag som överreagerar också..

[Luppa]
0

#5 Han är jättesnygg! Men tyvärr så är ju kroppen ganska viktig för slutpoängen. Men visst är han utställd förut?

[Airo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Ja, det tycker jag med. Han har blivit finare med åren :)

Jo, det är ju tyvärr så. Men jag funderar ju som sagt på att ställa ut honom en sista gång, men det känns ändå onödigt eftersom att jag inte använder honom i Avel eller lånar ut honom.. skulle bara vilja se om han skulle kunna få högre poäng än vad han fick vid 7 månader.

Ja, han är utställd på 7 månader, 92p fick han då.. reggade det dock inte.

Fast han har dock rätt korta öron, enligt mig. Flört

[Luppa]
0

#7 Ja, öronen kunde få vara lite längre. Men skallen är mumma Kyss

[Airo]
0

#8 Haha, jag är inte sådär jättehaj på utställning. Men öronen ser jag faktiskt att dom är lite för korta. Oskyldig

Ja, om du gillar skallen på honom så ska du bara veta hur han är till sättet. Han är en drömkanin, säger jag bara. Kyss Pussgurka, kelgris och som en hund!

minaninar
0

Han är hur söt som helst.. Ska du ställa ut honom så är det väl nödvändigt att biffa upp honom  lite. Men sedan när han pensioneras från den verksamheten lär han nog bli mer långlivad om han inte har så pass mkt hull.Glad han ser ju inte ohälsosamt mager ut. Ser hälsosam ut. Men jag förstår att för utställning så duger det kanske inte då.

[Airo]
0

#10 Jo, jag vet. Men jag känner ju som sagt inte för det då det inte är någon idé..

Han har en j'vligt tjock päls, det är därför som man inte kan se.. Flört

minaninar
0

#11 Hehe.. nu fattar jag inte vad du inte känner för, och vad som inte är någon idé. Men hur som helst. Det är ändå upp till dig. Vissa tycker de ska ha mer hull, andra inte. Och du har ju fått andra tips?.

Jo man ser han har tjock päls.. fin är den på honom. Ett litet praktexempar.Kyss

Äh, nu fattar jag.. När jag läste om allt..Flört