Övertala!
Jag vill skaffa en kanin över ALLT annat, min mamma tycker att det är okej (är endast 11 år) men min bonuspappa HATAR det. Han tycker att vi reser för mycket och sådant, så min fråga är, hur gör man för att övertala sin bonuspappa att skaffa kanin?!?! Jag har kompisar som skulle kunna passa kaninen.
GLAD FÖR ALLA TIPS<3
Jag menar såklart att jag är 11 år hehe…
Det är svårt att övertala tycker jag, när jag fick min första kanin (som jag har nu + en annan + 2 på väg) men i alla fall, då tyckte min mamma att de var ok. Men min pappa ville verkligen inte det. Men då satt jag ned och prata med dem, och då förstod pappa hur mycket jag ville ha en..
Lite OT- men min mamma och pappa skilt sig nu så jag får ha 4 kaniner istället för 2 xD
/Christel & kaninerna! 
Jag har ingen aning men jag hatar min bonuspappa riktigt mycket.. Du kan Pm:a mig om du vill veta varför, vill inte skriva det direkt i inlägget..
Bor ni i hans hus/lägenhet eller i din mammas hus/lägenhet? Eller har dem köpt tillsammans? För om du bor i din mammas hus/lähenhet så är det din mammas villkor som gäller om dem inte har gift sig..
#3, precis som #3 skriver, hehe men ja, om de bor hos din mamma borde hon bestämma :)
/Christel & kaninerna! 
Man ska inte övertala föräldrar direkt.
Föräldrarna ska med lite vilja ha kaninen, eftersom dem får stå för kostnader som mat, veterinär osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag fick tjata i 16 år på en kanin! Nu i efterhand förstår jag dock mina föräldrar :) Tycker dock att du ska passa dig om du reser mycket. Även om du har dom som kan ta hand om kaninen så är det inte bra att man flänger med den och flyttar runt hela tiden. Om du dock hade tänkt att någon ska gå hem till dig och sköta om kaninen så går det ju bättre. Dock tycker jag personligen inte att en kaninvakt bara ska fylla på med hö och vatten. Kaniner måste få springa och det är bra att ha ute dom flera timmar per dag.
Sen, tänk på att en kanin lever runt 10 år. Hur länge har du velat ha en kanin? Det är en grej som man måste ha tänkt över noga, så man inte lessnar på den efter ett tag.
Men om du nu har bestämt dig. Sätt dig ner med dom. Förklara hur du har tänkt att planera upp det. Tex att du har kompisar som kan ta hand om kaninen. Gör en lista på saker som behöver köpas in till kaninen så de kan få en blick på hur mycket de kommer kosta m.m.
Ja, de måste tycka de är ok från första början…
Mamma åker gärna och köper sakerna, för det är jag som tar hand om dem. Men hon ger dem såklart mat och vatten om jag inte är hemma och så.
Men hon går med på att skaffa fler kaniner för att hon tycker jag tar bra hand om dem jag har.
Slutsats: De är svårt att övertala, de måste gå med på det innan.
/Christel & kaninerna! 
Mina föräldrar säger också nej ://
Ja, #8, men du måste acceptera det också tycker jag.
Om dina föräldrar inte vill ha en kanin så kan man inte tvinga dem.
Har du frågat varför?
/Christel & kaninerna! 
Jag känner ju inte dig men jag tycker personligen att man är för liten att ta hand om ett liv när man är 11 år. Första månaderna brukar de ju gå bra men folk i den åldern byter intressen snabbt och det finns otroligt många fall där det slutar med att föräldrarna får ta hand om kaninen. Eftersom att föräldrarna då bara ger den hö och vatten så får den inget bra liv om inte föräldrarna är engagerande och tar ut den i koppel varje dag osv. Men somsagt, det kan ju vara annorlunda för dig.
Sen håller jag med #7. De måste själva tycka det är ok från första början, annars kommer de inte att funka. Mina föräldrar sa endast nej för att de tyckte jag var för ung förut. Blev arg då men när jag blivit äldre förstod jag dom. När jag blivit äldre och de förstod att intresset var kvar efter alla dessa år så lät dom mig skaffa en.
Precis, man kan ju tappa intresset..
/Christel & kaninerna! 
#9, Ja jag tycker inte om deras beslut men jag accepterar det, Jag vill hyra en kanin men inte ens det vill dom,
Jag har frågat varför och dom säger att dom inte vill ha något ansvar för en kanin och att dom inte vill helt enkelt, ;(
#12 Men hur gammal är du då? Kanske beror på din ålder. Att de är rädda att de ska behöva ta allt ansvar efter ett tag.
Ja, de vill inte att du ska trötta så de får ta över kaninen. De är ju klart.
De vill inte ha ansvar för mer djur eller barn eller ja, de vill inte ha mer ansvar helt enkelt..
/Christel & kaninerna! 
#13 är 11 år,
#14 Men om jag hyr en sommar kanin kan jag ju bevisa att jag inte tröttnar! :)
Dock så har man ju en sommarkanin några få månader bara medans en kanin lever i cirka 10 år. Det är ju värt ett försök men dina föräldrar kan lika gärna tänka att du kan tröttna på en kanin efter 1 år. Det är ju olika :)
Det kan ta längre tid också.. De måste inte gå över en sommar, de kan ta ett år och sen så är du helt ointresserad.. #15
/Christel & kaninerna! 
Mm :/
Tack för alla tips?! Jag har haft djur innan, har haft intreeset sen jag var 7 år, och har sparat pengar till allt som har med kaninen att göra!
Ska prata med min mamma, och angående boende, min pappa har dött, mamma gifte om sig och de har nu ett gemensamt hus…
Ska tänka över allting någon gång innan jag pratar med de, sedan så har jag funderat på kaninhotell, är det en bra ide eller är det bara kasst?
Om du får skaffa skaffa kanin framöver, vart tänkte du köpa kaninen ifrån? En djuraffär eller uppfödare?
Det är också ett val man måste genomgå..
Jag har redan gjort klart för mig att aldrig köpa ett djur från någon djuraffär.
Åh, vad tråkigt med din pappa :(
de är bra att du haft intresset länge och sparat pengar! :)
/Christel & kaninerna! 
Det finns en riktigt bra djuraffär där jag bor, och jag har köpt mina andra djur därifrån, så därifrån tror jag att det blir:)
Ja, det var hemskt, men det var längesedan, försöker att inte tänka på det så mycket, men sen känns det skönt att få prata om det också.
Har sparat över 5000 kr, räcker det tror du i "början"? (kanin, bur, mat osv osv)
Sedan sparar jag ju undertiden också till eventuella veterinärbesök.
Ja, de räcker :) #23, beror på hur mycket du vill lägga på buren, de kostar mest :)
/Christel & kaninerna! 
#22 Så den djuraffären grossist avlar inte på djuren som nästan alla andra djuraffärer gör?
#19 Fast veterinär kan kosta många tusen plus att dina föräldrar kommer behöva åka in med dig om det nu behövs.
Köpt inte av djuraffär, köp av en bra uppfödare istället.
Även om man kan tycka att djuraffären är bra så är det mycket bättre att köpa från uppfödare! För det första så kan man nästan aldrig få en kanin lika tam när den är från djuraffären. Sen bär många på sjukdomar och sånt. Dessutom stödjer man ju doms sätt att behandla djuren osv om man köper därifrån. Jag skulle aldrig i mitt liv köpa från djuraffären iaf. Så tänk på det. Kolla istället på blocket eller något efter kaniner :)
#27 Tack, går in och kollar på blocket efter kaninuppfödare där jag bor.
Tack:))
Ser detta bra ut(http://www.blocket.se/malmo/Renrasiga_Dvargvadursungar_till_kel_42039676.htm?ca=23_11&w=0) eller borde jag titta på något annat. Vill antingen ha dvärgvädur eller lejonhuvad
Hoppas länken funkar…
#23 Blir kaninen sjuk och är oförsäkrad räcker inte 5000 långt. 5000 går år snabbt.
Kanin + tillbehör ca 1500 kr
Driftkostnad per månad ca 250 kr (räknade på att du måste köpa hö i djuraffären och köpper ett bra pellets).
Så förutsatt att kaninen håller sig frisk så räcker 5000 kr i lite drygt ett år. Det är då nio år kvar att föda kaninen.
Reser ni mycket så tillkommer direkt kostnade för kaninvakter.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Hur ofta reser ni då? Och personligen tycker jag att för ung är man inte när man är elva, jag fick min första när jag var runt tre år och tio år senare är intresset kvar, jag hade som mest sju stycken samtidigt. Om vi inte hade kaniner skulle jag definitivt inte fått skaffa nu som det är just nu eftersom pappa inte har något jobb. Och kaniner kan kosta väldigt mycket när dem blir sjuka. Vi la faktiskt ut runt 25 000 kr på Sotan när hon blev sjuk, och till slut dog hon ändå, så numera har vi försäkring på alla. Och vill din styvpappa inte skaffa kanin och ha ansvar så måste man förstå honom eftersom någon måste ta hand om kaninen när du blir sjuk. Jag var sjuk i två veckor en gång och då orkade jag verkligen inte ha hand om kaninerna, så hade mamma inte varit här då (pappa bryr sig inte om dem ett dugg) hade dem inte blivit omskötta alls. Och så måste man fråga sig själv om man orkar med att förlora sin kanin sedan, för man kan väldig otur. Jag har blivit av med 8 kaniner sen jag fick min första, av olika anledningar. Min äldsta blev 5-6 år och den yngsta var bara några månader och det har inte berott på att vi vanvårdat dem på något sätt. För ett år sedan hade jag sju, nu bor här tre stycken och ändå har vi skaffat en ny. Så det är också något man måste tänka på. En kanin är ett väldigt stort ansvar.
jag har inte diskuterat vem som ska betala vad än, men vi får se hur det blir, jag sommar jobbar så att jag tjänar mer pengar varje dag;)
#32 Sommarjobbar? Det är inte ens tillåtet när man är 11 år? Om det inte är hos sina föräldrar eller liknande :P Men inget med anställning ;)
Vi reser bort 1-2 gånger per år (1 vecka per resa)
Om jag blir sjuk så tror jag faktiskt att mamma kommer att kunna ta hand om kaninen, då hon har en god hand med djur;)
Döden tror jag också att jag kan ta kan ta, man blir ju ledsen, men jag har varit med om det såpass många gånger och vet hur jag ska göra förat komma över det!
Tack!
Det är att jag fixar i trädgårdar hos sånna som jag känner, inget annat, hehe
#35 Tänkte väl det :)
#35 bara en annan liten fråga, vad får du för det och ett exempel på vad du gör? Skulle gärna jobba lite hos några grannar om jag fick en vet inte vad man ska säga osv..
#37 jag rensar ogräs, klipper gräsmatta, klipper häckar, planterar växter, krattar osv osv
Hur mycket får du? Hur frågade du?
Jag får olika hos olika familjer, 30-50 kr.
Jag bara frågade om de ville ha lite hjälp i trädgården;)
Okej, Sa du att du ville ha pengar eller erbjöd dom det själva?
Jag gav dem en lapp med priser och saker jag kunde göra, och vissa tyckte att jag skulle få mer pengar, heheh
#25 Det är sällan själva djuraffären som grossistavlar.
Det är ett företag som heter IMASO eller IMAZO kanske det stavas som grossistavlar och söljer till djuraffärer. De säljer allt möjligt till zoofackhandeln.
OT- Kan berätta att när jag var på Arken Zoo och frågade om deras kaniner så berättar butikschefen helt öppet att de kaniner som inte blir sålda åker tillbaka till IMASO och blir ormmat. Snacka om lågstatusdjur! 
#10 jag är 12 år, Fick min första kanin när jag var 9. Har aldrig tröttnat på min kanin :) Lär man känna dom och inser hur kul det är tappar man nog inte intressett ::)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#10 jag har två kaniner och fyller 12 i oktober nästa sommar ska jag köpa en belgisk jätte. Sen ska jag spara en unge när jag har parat muffin och lilja ;)
Det är viktigt att föräldrarna är medvetna om att de är skyldiga att ta sjuka djur till veterinär direkt - det står på jordbruksverkets hemsida. Det gäller även kaniner. Så om de nu skulle gå med på det så måste de vara införstådda med att oavsett hur mkt pengar du har i kassan så måste djuret i varje fall få komma genast till veterinär om det skulle behövas (och tro mig, kaniner råkar lätt ut för saker som gör att de behöver veterinärvård), och det är i slutändan dina föräldrars ansvar - inte ditt. Det måste de och du vara överens om. De kan inte sedan komma och skylla på att du ju tjatade så mkt och säga att de inte vill ta till veterinär.
Men om din mamma är djurvän förstår hon säkert det här.
Det jag skulle göra om jag var du, var att hänga runt här på kif ett tag och läsa trådar och ställa frågor, och fråga sådant du inte förstår i andras trådar. Det gör att du ser mer om alla vardagssituationer med kaniner - både det goda och det onda.
Sedan kanske en hyr-kanin kunde vara en tanke? Dvs. en kanin som man mot en peng kan få ha i en månad eller mer. Och känna efter, och fäster man sig och alla känner att ansvaret känns ok, och bonuspappan kanske smälter inför den söta krabaten (dock inte alls säkert tyvärr.. finns konstigt nog många som inte tycker om kaniner), så brukar det alltid/ofta gå att köpa loss den från ägaren/uppfödaren.
Men skyldigheter som djurägare och kaninernas rättigheter i samhället är viktigt att vara överens om med föräldrarna. Så många jobbiga historier här på kif handlar om föräldrar som inte vill kännas vid sitt föräldraansvar och ta sjuka djur till veterinären. Det har tom gått så långt att kaniner dött för de inte kommit till veterinär. Och det har då varit enkla saker som olika typer av tarmproblem, som lätt skulle ha kunnat avhjälpas med rätt vård och rätt mediciner. Naturligtvis har det inneburit massa kaniner som lidit i onödan..
Sedan måste väl mamma inse att eftersom du är 11 så finns det en mycket liten möjlighet att du kan tröttna om några år, det händer mkt, och även om du inte känner så, så tro mig - blocket och andra ställen och även här på kif kommer dagligen beviset på att det ÄR så. Så det är viktigt att mamma tänker på att hon kan bli primär kaninmamma.. och att kaniner lever länge, om man sköter dem rätt och ger dem vård när de är sjuka.
Sedan viktigt att läsa på jättemkt innan man skaffar kanin. Det kan du göra här, men du kan också googla och titta på andra sidor, finns mycket bra och dessutom är youtube en jättebra källa - fast tyvärr måste man nästan kunna slå på engelska för det ska vara någon vits. Men ev. kan du och mamma göra tillsammans.
5000 är en bra början, jag förutsätter att du också får lite pengar varje år vid högtider och kan man tjäna lite på att göra små grejer till sina föräldrar och grannar så är det ju bra. Det är bra att du vill betala och ta hand om själv, tummen upp, men föräldrarna måste också inse att de måste ta sitt ansvar - och att har du inte pengar så måste de betala utan att bråka om saken. Det måste ni också diskutera. De är vuxna, du är barn. De bestämmer, men de måste också ta hand om.
Om jag var dig skulle jag börja med att kanske köpa begagnade grejer, bur osv. Det går att hitta burar i fint skick för mkt mindre än inköpspris i butik om man börjar leta i god tid innan man behöver. Här på kif säljs, på blocket osv. Däremot är det viktigt att man verkligen rengör när man köper, helst med Virkon_S som är desinficering. Man vet ju inte om de som hade buren innan kanske säljer för att kaninen dött och man ej vet om det är smittsamt.. Samma sak med annat man köper begagnat. Skulle tro att man med lite tålamod kan komma under tusenlappen och ändå få bra grejer.. Dessutom upptäckte jag till mitt förtret att hade man hänt på kif lite längre så hade man fattat att vissa grejer är helt onödiga, och att vissa saker man köpte hade funnits mkt bättre billigare alternativ.
Och så skulle jag lägga mer pengar på bra mat (bra pellets! typ cuni complete, oxbow, jr farms grainless dvärgkanin, meister lampe eller pre alpin) och bra hö (helst bra hö med mkt timotej och låg proteinhalt från bonde).
Men som sagt, häng här och var aktiv.. Då kommer du bli bättre förberedd på massa saker.
En sak att tänka på vid hyrkaniner. Kaniner är lätta och roliga på sommaren. Att sitta i gröngäset och gosa är mysigt. Det är dock inte alls lika mmysigt i november när regnet vräker ner, det är kallt och mörkt och man får torka kaninerna med handduk om man tar ut dem ur buren.
Eller för den delen januari med frusna vattenskåla och fruset burströ. Att stå och hacka låss kissig fruset spån är inte lajbans precis, men nått som måste göras.
Jag har själv en nioåring har hemma och med tanka på hur intresset ändras hon henne hela tiden så skulle jag intege så små barn djur om jag själv inte var intresserad av att ta hand om dem på heltid. Till en 15-16 åring skulle jag kunna tänka köpa ett djur som jag själv inte har nått intresse av att sköta. Fram till dess så är det mitt och pappans intresse som styr.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#48 Jag håller med. Och jag tycker inte man ska ha utekanin, ifall man inte är väääääldigt kaninvan och vet att man kommer sköta det bra.
Jag säger också absolut: innekanin! Av olika skäl, för att kaninen ska få mkt sällskap hela tiden, det behöver de, de är sällskapliga och vill ha någon i närheten, även när de gör sina grejer.
Sedan för att den inte ska bli sittande när vädret är tråkgit och man hellre vill sitta inne o vara på datorn eller spela spel eller nåt.
Och för att så mkt mer kan hända en kanin ute som man inte märker. Ofta märker man inte lika tidigt och snabbt att något är fel med kaninen.
Rasta kaninen kan man göra på golvet i sitt rum ett par timmar om dagen, kanske på morgonen innan man går hemifrån, och på eftermiddag kväll när man gör läxor mm.
Man måste se till då att det inte finns massa sladdar kaninen kan bita i. Och andra farliga grejer för kaninen.
SÅ visst, om man hyr en kanin, så måste det vara en kanin som man hämtar innan tempen blir för låg och att ägaren tycker det är okej att man gör den till innekanin över höst o vinter.. Och också själv då kommer ha den inne om man lämnar tillbaka under denna tiden.
Det tänkte jag inte ens på att nämna.. Men just därför, det är svårt att täcka in allt som behöver tänkas på: därför bör man hänga här och på andra kaninsidor och läsa ett par månader iaf.
Det finns ju lite kaninhoppningsforum också, och lite annat, där man också diskuterar skötsel. zoonen.se är också rätt bra.. osv.
Ett tips? som jag själv skulle ha uppskattat när jag var yngre var att ta en kanin som har en stamtavla (alltså inte bara härstamingsbevis). Det är jättemånga som upptäcker det roliga i att kunna ställa ut sin kanin på utställning sen, och har man inte en märkt kanin med stamtavla så går ju inte det (förutom på en pet-utstälning). Om man sen skulle bli tvungen att säja sin kanin så är det lättare om den har stamtavla också. En kanin med stamtavla kostar oftast lika mycket eller nästan lika mycket som en med härstamningsbevis.
Och köp absolut hos en uppfödare och inte från djuraffär. En seriös uppfödare säljer inte ungar under 8 veckor, medan djuraffärer oftast har betydligt yngre ungar än så. Det är också många uppfödare som säljer med garanti mot aggressivitet, bettfel osv, och det har inte alla djuraffärer.
Ljustadalens kaningård