Boosta kaninen för bättre päls?
B-vitaminkomplex och E vitamin är väl pälsgodis för kninerna samt rätta mängder av protein via matintag…
Men i vilka doser ges det som underhåll samt vilka mängder är att rekomendera vid en päls/hud kur för att boosta en kanin som är tex sjuk och har sämre päls/hud kvalitée än vanligt?
Min äldsta hona som jag har haft i snart ett år har alltid haft tråkig päls och lättirriterad/lätt sårbar hud. Och nu när min kaniner är under behandling mot mjäll är hon den enda som farit illa när det kommer till pälsen och hudens status….Pälsen tenderar att lossna vi kammning/kardning, ser oljig/fet ut, klena strån och ingen glans chock att skryta över. Sjukt taskig päls överlag och jämnfört med mina andra kaniner….
Är inte ett stort fan till att ge kostillskott till mina djur. Men skulle det hjälpa henne på vägen och boosta återhämtning så klart jag kan utfodra med sådana tillskott under en tidsbegränsad period, som en behandling. Pälskur eller vad man skall kalla det….
Fodrar med kraft groov 90 som redan har dessa vitaminer tillsatta. Inga mängder som skulle kunna leda till farliga överdoser om man kompletterade utfodringen med vitamintillskott?
Vad finns det för produkter att välja mellan. Vilka är ett bra köp och håller bästa möjliga kvalitée…?
Djurdoktorns B-vitaminer
Animal B-C
Allvitaminer kanin, degus chinchilla
eller andra alternativ.
Är allt skit?, samma produkt olika pris eller får man kvalité i utbyte mot ett högre pris?
Allvarligt talat tycker jag sådant ska diskuteras med kunnig veterinär som får undersöka djuret.
Har man haft preparat i pälsen pga kvalster så tar det säkert tid att bli normalt igen.
Att mixtra med vitmaintillskott känns ändå som att det ska göras på veterinärs inrådan, då kaniner kan få både för mkt E-vitamin och D-vitamin etc. och det har negativa effekter.. t.ex. (så vitt jag förstått).
Lättare att ge råd om bra foder.
Det du nämner är inte vad jag personligen skulle ge mina kaniner.
Men det beror ju på hur många man har o vad man har råd med.
Men tror du bodde i stockholmstrakten.
Medlemmen Zezagena här på kif också i sthlm säljer just nu ett kanonfoder billigt, som är bra datum på. Leta upp hennes tråd om Pre Alpin. Tror ingen köpt det av henne än.
Testa det och minska givan av kraft grooven..
Jag är själv emot det. Självklart får återhämtnimngen ta sin tid. Men hon är den enda som har sådan päls och det beror på mjällkvalstern och att hon är känslig för att flytta och har precis flyttat in i sin nya bur inne i stallet.
Skulle en vitaminkur hjälpa henne på traven och vara ofarligt tycker jag ändå att man kan fundera på saken. Hennes immunförsvar behöver rustas upp. Vill ju inte förgifta henne men vill heller inte att hon ska se så krasslig ut i pälsen om jag på ett ofarligt sätt ge henne lite energi, energi till att tillfriskna.
Ska kolla med veterinär.
Är det agroe pre alpin? :O
Försökt hitta försäljare av det fodret. Ska defenitivt kolla på anonnsen. Bara det passar min plånbok så. Men lite extra får man ju unna sina sjuklingar.
Bvitsmin kan du i princip hälla i dem, överskottet kissas ut. Mina får Kani-BC från dogman i år (skulle ha blivit vetegroddolja, men fick Kani BC grats och det är alltid trevligt. Detta för att båda är i fällingspreioden, är precis fått ungar och den andra troligvis är dräktig.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Hjälper det? hur långa kurer kör du? Ger du dem lite, vanligt, mycket eller onödigt mycket?
Det är ju visserligen inte bra att hälla i dem kroppen får en massa onödigt jobb med var överskottet skall placeras och var,när hur det ska avlägsnas från kroppen.
Dock är den processen inte skadlig…bara onödigt att låta deras kroppar arbeta i onödan^^
Vill ju bara att hon ska få ett litet lyft nu när hon är sjuk och allt. Det kanske är ett litet tillskott hon behöver för att klara av att hantera allt som pågår just nu med mjället och flytten…aah. Vad tycker du?
Vill ju inte ändra förmycket med saaker omkring henne så hon utsätts för onödig stress. Men att tillsätta vitamin tillskott i maten bör väl inte stressa upp henne eller göra henne sämre.
Jag ger några droppar (står att man ska ge det) över pelletsen. Enligt flaskan ska det hällas i vattnet, men jag föredrar pelletsen. Tänkte ge tills fällningsperioden är över eller flaskan tar slut, vilket som nu kommer först.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D