Utställning
Hejsan!
Funderar på att ställa ut Melvin, men jag vet inte om han går att ställa ut om han är rätt tecknad och så… Har tittat lite på Västerbottens läns kaninavelsförening som jag funderar på att bli medlem i, och som jag har fattat det finns det en utställningsgrupp med kaniner som ska vara minst fyra månader när man ställer ut de. Har spanat in en utställning i Umeå den 1 september som jag är sugen på. Men behöver lite hjälp, för det första: Kan jag ställa ut Melvin?? Och hur gör man på en utställning egentligen??

Juste, glömde bort att jag faktiskt har två kaniner :D Sofi kan jag kanske också ställa ut om det funkar?

Tja, du kan ju börja med att berätta lite om honom ;P
Vilken färg?? Vilken teckning? Har han stamtavla?

putt

Ja, du kan ställa ut Melvin. Han har Godkänd färg? & teckning och stamtavla.

JIPPI!!! Hur ska man göra då??

Vilken klass och så, vet jag inte. Fattar itne sånt ;P

Asså på västerbottens läns kaninavelsförening (Ska bli medlem där) står det olika klasser och har kommit fram till att Klass B passar Melvin:
**Klass B - Ungdjur
**Djuren ska på bedömningsdagen vara minst fyra månader gamla. Jätteraser, dit bland andra Belgisk Jätte och Fransk Vädur räknas, kan tävla som ungdjur fram till den dag de fyller 8 månader. Övriga raser kan tävla som ungdjur fram till den dag de fyller 7 månader.

Tack ska jag säga också för dina snabba svar!!! :D

Kan också passa på att fråga om det är någon åldersgräns för att ställa ut, asså om jag måste vara typ minst 15 år lr nått?

putt

putt

Vad ska man ta med till utställnig förutom kaninen själv?? Någon erfaren utställare som kan berätta lite?? :) hehe :D
#14: Skulle jag också vara intresserad av att höra :D
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

När jag ställde ut min kanin tog jag med mig massor xD Hans borstar, klosax, lite godis, mat, en pet-flaska med vatten att fylla på vattenskålen med, sele + koppel och hans snuttefilt. Och transportburen såklart ;)

# 16 Ska man ta med stamtavlan?? Hur gick det då på utställningen?? *nyfiken :D
#16 Snuttefilt låter så sött <33
#16: Det är inte så bra att borsta en kanin så mycket före den ska på domarbordet, pälsen faller tillbaka sämre då (vet nu inte om du borstade mycket före utställningen eller ej, men bara som tips). Men det är väl keldjursutställning du syftar på, inte riktig utställning?
#17: Nej, du behöver inte ta med stamtavlan.

#17 Det gick bra faktist! Plats 17 (av drygt 100 kaniner), och bästa långhår! (resten på 20 i topp var korthår). Trodde han skulle bli Domarens favorit eftersom han gav henne en slick på näsan, men tyvärr inte ;)
#19 Antar att du bara har erfarenhet av korthåriga kaniner med tanke på att du säger så. Jo, jag var tvungen att borsta min kanin innan. Tar alltid ett par tag med både borste och kam innan jag fotar honom, så du har ingen aning om hur han ser ut "oborstad". Det var även 3 andra tjejer med kaniner liknande min i pälstyp och vi alla delade samma erfarenhet av just borstningen. Ja, det var keldjur, hurså?
Har också hört att pälsen blir finare om man inte borstar långhåriga kaniner. Bland annat därför man inte ska borsta angoror om de ska ställas ut, utan isf bara borsta om de har någon tova.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#20: Oj, glömde att din kanin var långhårig, men man skall ändå inte borsta dem för mycket, men självklart ska man reda ut tovor. Nej, bara undrade om det var keldjursklass. Det är ju inte lika viktigt med att pälsen är bra osv i keldjursklass..

#21 Jag borstar bara bort mina kanins tovor. Borstar inte någonting annat ^^
#22 Ja, men det var ju tovor jag använde borstarna till, vad annars? Det bildas hela tiden små små tovor som man måste reda ut direkt. Slätar sen ut pälsen med bara händerna. Och joo, alla kaniner fick sin pälskvalité bedömd. Det var just det som gjorde att han sjönk ett par platser, PGA. en tova under hakan.
#23: Nog vet jag att de bedömmer pälsen i keldjursklass, men det är ju viktigare på exteriörsutställningar att pälsen är bra.

#24 Jag har ingen erfarenhet av "riktiga" utställningar, utan kan bara tala från det jag sett, och de bedömde:
Öron
Ögon
Bett
Kondition
Päls
Kropp
Helhetsintryck
Och domaren gillade honom väldigt mycket, men då han hade en tova under hakan som jag inte lyckats få bort, fick han nedsatt poäng.

# 20 Åh, vad kul!!! Grattis i efterskott!! :D
Jag har ställt ut en gång, petklass /(hehe.. ) :P
Tog bara med mig korthåriga kaniner (ganska kotrhåriga iaf) och det enda jag hade med mig var klosax, vatten, transport och sele. Det var på sollentunamässan så ninerna fick gå lite promenader åsså.. :)
Det gick jättebra för Candy iaf, sexa av 99 st.

Jag har ingen som helst aning.
Melvin var jättesöt, förresten! *Tycka*

# 28 Tack! :D Han e min lilla gosegris :P

putt

Här sitter jag och grubblar och grubblar, måste man vara medlem i någon förening för att ställa ut??

nån som vet??
Man måste väl vara med i Sveriges Kaninavels förening? Tror jag iaf xD

Får man vara medlem där utan att vara uppfödare?? NÅn är på KIF som är medlem där??