Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3362 ggr
Itchy
1

kramp

inatt hände det igen, jag vaknade av oväsen från kaninburen, och såg att krypto liksom släpade sej fram & inte kunde stödja på bakbenen eller hålla balansen, så jag plockade upp honom & började massera & stretcha hans bakben, samtidigt som jag lugnade ner honom då han var rätt så stressad…ca 5 min senare var han helt ok, och skuttade runt som om inget hade hänt…detta har nu hänt 2 ggr, och jag börjar nu undra vad det kan bero på att han får dessa kramper i bakbenen, och om det kan vara pga ngt ämne han kan ha brist på

You can't spell Bitchy without Itchy

ninor
0

Aldrig hört talas om en kanin som har kramp. Ring och kolla med en vetrinär vad det kan röra sig om, och ifall det är akut eller inte!

Itchy
0

ska ringa min vet på måndag & prata med honom om det, och tyvärr så finns det inga veterinärer i stan med smådjurskunnighet som har telefontider på helger :(

minaninar
0

Äh, ring till Roslagstulls djurklinik, de har öppet nu, pratade själv just med dem. Varför vänta till på måndag?

08-612 57 60

info@djurklinikenroslagstull.se

De är snälla o bra o hjälper gärna folk i andra delar av landet, de kan även vara rådgörande med ens egen veterinär ifall den inte är så bra på smådjur eller behöver konferera om något.

Itchy
0

#3 just roalsgstull litar jag inte alls på sedan jag ringde dem för akut råd ang en råtta som hade andnöd, det enda de hade att säga var "gör som du vill men lägg inget ansvar på oss"

minaninar
1

Okej, det var tråkigt. Vet inte vad du frågade och varför de sade så. De kan ju som sagt inte tvinga någon, även om de skulle vilja. Jag kan inte ta ställning. Det låter ju lite som att de föreslagit en sak och du en annan och de då konstaterat att det ju är ditt val, men jag vet som sagt inte?

Men tycker inte du ska döma dem för det. För det finns många andra som fått mkt bra hjälp från dem. Och jag själv anser jag fått bra hjälp och trevligt bemötande varje gång jag ringt om något.

Ett alternativ är Mälarens smådjursklinik, där finns Marianne Tornvall som förut var på Roslagstull.. Kanske kan vara ett alternativ.

Är det inte bättre att ringa några som faktiskt kan, trots att du har en dålig erfarenhet, och få någon form av information om vad det kan vara din kanin lider av? Det låter ju en smula allvarligt, även om det går över efter lite massage. Jag känner inte direkt till symptomen. Men visst googla på engelska typ spasms rabbit, spastic rabbit, rabbit cramps in hindlegs, rabbit cramp legs..

Itchy
2

ska ta & ringa iväg till Karlskoga Vet klinik och se om de har något förslag på vad det hela beror på…och missta mej inte för ngn som gör allt för att undvika att ta sina djur tll veterinären, jag gör allt för mina djur, och prioriterar deras välmående framför mitt eget

jag skrev inlägg här för att se om ngn hade varit med om samma sak, och hade lite hum om vad somkan ha orsakat det

minaninar
0

OK, testa det, men vet de inget, så svälj harmen över tidigare fel och ring roslagstull.. jag tror inte du kommer behöva uppleva samma igen.

Nejdå.. misstar dig inte.Skrattande I alla fall inte nu när du faktiskt gör något! Hade du sagt vänta till måndag o inte ringt.. så hade jag nog tyckte det var lite dumt ja.

KOlla här:

http://www.google.se/search?q=rabbit+cramps+legs&sugexp=chrome,mod=5&sourceid=chrome&ie=UTF-8#hl=sv&sa=X&ei=QS8mUNGTOsa4hAeJjoHoCw&ved=0CE8QBSgA&q=rabbit+cramps+in+hind+legs&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=7e243fb05146485e&biw=1152&bih=745

Berätta gärna vad du fick för respons och vad de trodde.

minaninar
0

Det här kanske?

http://en.allexperts.com/q/Rabbits-703/2008/4/rabbit-cramp-attacks.htm

Då skulle det kunna tyda på något med urinvägarna som gör ont?

Itchy
0

#7 då "hjälpen" jag fick av roslagstull ledde till min älsklingsråttas död så har jag tyvärr svårt att ringa dit & be om "råd" igen

minaninar
0

Jag förstår, men vad var det som blev så fel då? Handlade det om ifall du skulle åka in eller inte? Eller vad hände?

Ok, men fråga där du känner dig trygg. Jag gav ett annat alternativ som du kan testa vid behov, de är ju också bra. Huvudsaken är att du får information.

Itchy
0

#10  dels så ifall jag behövde åka in eller inte, och vad jag kunde göra för att underlätta för honom under tiden jag pratade med veterinären

minaninar
0

Så du valde att inte åka in och råttan dog och du känner att de borde sagt att du måste åka in? Och de råd de gav om vad du skulle göra under tiden var fel? Alltså, ok, jag kan förstå, men är det möjligt att du kanske lägger lite väl mkt av skulden på dem? Eller så var det någon jättekass människa du pratade med, eller någon som hade en usel dag o gjorde sitt livs misstag. Men jag kan försäkra dig om att så är det inte där varje dag.

Men men, hittar du andra som kan ge råd så går det ju lika bra. Men det vore ju synd om du drog dig för att söka hjälp där pga detta.

Hur som hoppas jag att du får hjälp.

Itchy
0

#12 tvärt om, de tyckte att jag skulle avvakta & se om hans besvär gick över istället för att åka in till strömsholm

elinab
0

Synd att du har dåliga erfarenheter av Roslagstull. Även jag är väldigt nöjd med den kontakt jag haft med dem.

Det kan finnas flera orsaker till förlamning och/eller kramp i bakbenen: fysisk skada, tumör som trycker på nerven mm. Men eftersom din kanins besvär kommer och går låter det som ett neurologiskt problem. Det finns en parasit som heter E. cuniculi, det du beskriver låter misstänkt likt besvär som den orsakar tycker jag.

Hur som helst är de symptom du beskriver är allvarliga, du behöver uppsöka veterinär snarast.

Itchy
0

har nu pratat med vet i telefon, och han tyckte att det lät som brist på ngn typ av mineral eller vitamin, så jag ska lägga om hans foder lite & ge vitamintillskott, (ska såklart fortfarande åka till vet på måndag)

#14  detta har hänt 2 ggr nu, men med flera månaders mellanrum, och båda gångerna mitt i natten då han normalt sett sover, och han har inte visat några andra sjukdomstecken

minaninar
0

Låt oss hoppas att det är så enkelt. Vet ej vad du köper för foder och vilka vitaminer det skulle kunna vara. Det enda jag kan tänka är: kanske köpa mindre påsar så det är färskare, vit o mineral, är ju det första som försvinner.

Det låter som ett dåligt råd om ett djur har andningsproblem. :( Tråkigt att de gav det. Vad sade de på Strömsholm?

Jag beklagar din förlust av älsklingsråttan, förstår precis genom att föreställa mig förlust av älsklingskaninen. Men nästa gång eller om du behöver konsultation eller nåt, testa och ring MÄlardalens smådjursklinik? Om du inte får tag i någon annan vettig. Dem har du ju inte fått dåliga erfarenheter av. och ja, även där finns en av Sveriges bästa på kaniner.Glad

Hoppas allt blir bra med lilla ninisen. På människor kan kramp i benen o vaderna i synnerhet tyda på kalkbrist. Undrar dock om det är fallet med ninisen? Beror väl på hans ålder? Vad fodret innehåller osv. Ifall så är fallet så kan du antingen lägga till lite alfalfahö till dieten, eller så gör du som någon annan fick tips? av sin veterinär: ger lite kalkbrustablett?

Men som sagt, kanske inte alls är kalk. Beror som sagt på ålder o foder. Om det är en väldigt gammal ninis - kanske kan ninisar också få skeletturkalkning? Bara en tanke.. skulle man behöva undersöka.

I vänstra spalten om du skrollar ner lite finns "Fråga veterinären" Den ena av de två är Marianne och hon är spec. på bla kanin.

Har inte tittat på deras huvudsida, men där verkar ju finnas mera spännande..

http://www.veterinaren.nu/kanin

Man måste dock bli medlem för att ställa sin fråga. Men det ser ut att vara gratis.Skrattande

PS, anmälde mig nu, var lätt som en plätt..

Itchy
0

han är bara 1,5 år gammal, så han är fortfarande ung, och han får svensk kaninpellets (har för mej det heter så)  blandat med lite Vitakraft kaninblandning, och han får även C vitamin tabletter (kani C) som tillskott utöver det

jag själv drabbas ofta av kramper, och äter Magnesiumtillskott för att minska kramperna, kanse det kan vara desamma för honom

minaninar
1

HM, det låter som om du inte ger så jättebra kost till honom. Svensk kaninpellets? Är det djur o natur från svenska foder? De är ju poppis, men deras värden är inte så bra. Vitakraft kaninblandning låter som rena katastrofen, även om jag ej sett förpackningen.

Cvitamin behöver inte kaniner, det är bara marsvin? Kanske kan det förklara? Kani C? Låter som att det är för hundar? Eller?

Jamen du, det känner jag igen.. det kan ju vara möjligt. Frågan är - sade doktorn nåt om den teorin och i så fall hur du skulle dosera? Brustablett o så bara ge ett litet fragment låter bra. Men som sagt, måste ju veta ungefär.

Itchy
0

kollade på granngårdens hemsida, och Carrier hette fodret (har inte kvar påsen då jag använder fodertunnor iom att jag har råttor som gärna tuggar i sej påsar)

och Vitakraft är bara en liten procent av blandningen då jag fick en 5kg påse gratis

Kani C är av märket Zooman/Dogman, (är för smådjur)  och fick även den gratis för att jag skulle testa, men det är nog inget jag kommer fortsätta med efter att burken är slut

ang magnesiumet så äter jag magnesium kombinerat med vitamin c, som finns receptfritt på apoteket, men det vågar jag inte ge till krypto innan jag varit med honom till vet

Suskiv
1

#18 Kani C är som sagt för smådjur. Jag fick med Kani BC när jag köpte en innebur. Ger just nu det till mina som tillskott eftersom de är dräktiga och har även börjat fälla. Tänker att det knappast kan skada eftersom B och C vitamain är vattenlösliga och man inte kan överdosera dem, överskottet går ut med kisset.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
0

Näringsvärde enligt annan tråd här på kif:

Råprotein   14,0%
Råfett       4,0%
Växttråd    12,5%
Vatten      12,0%
Aska         7,0%
Kalcium     1,2%
Fosfor       0,6%
Selen        0,3mg/kg
Koppar      6,0mg/kg

Energivärde 11,4MJ/kg

Sedan innehåller carrier också nödvändiga vitaminer: A, D3, E, B1, B2, B6, B12, K3, C samt Folinsyra, Pantotenat, Niacin, Kolinklorid, Biotin.

Sedan menades i den tråden att det fanns saker som måste kompletteras till carrier, fast jag är lite trött.. ser inte själv direkt vad det skulle vara.

Fast Carrier ä sjukt dålig fiberhalt. Ett bra foder ska ha minst 18%(och då är jag väldigt snäll egentligen tycker jag 22%) och upp till 32 eller mer%.

Lite högt fett är det mer till vuxna djur som ej ger di. Kalcium är också för högt, max 1%, och de bättre fodren ligger runt 0,6%

Sedan beror det på: köper du jättepack och bara har en kanin? då förlorar pelletsen snabbt sina bra värden på spårämnen mm.

Cvitamin är för marsvin, ska du ej behöva ge, men tror inte det kan skada så mkt, förutom viss frätning på tänderna.

Ja..sedan beror det på hur mkt Carrier du ger till din kanin, dess ålder, och om den redan är fet eller ej.

FInns definitivt bättre foder, men inte på granngården tyvärrr.

Itchy
0

var till veterinären med Kryptonit i tisdags, och veterinären kollade över honom och konstaterade att han var i bra hull, fin allmän kontition, men att han fällde rätt så mycket ;)

och han kunde inte heller se några direkta indikationer på vad kramperna kan ha berott på.

så vi ska avvakta ett par veckor och se ifall det händer igen, gör det det så ska krypto in igen för div tester för att kolla så att det inte är ngt neurologiskt fel på honom, eller att han har en hjärntumör

#21 tyvärr så har jag inte världens bästa ekonomi, och väljer dörför att köpa smådjurmat i stora säckar, och på det viset spara pengar i långändan, än att köpa nytt foder ständigt :/
och det finns inte så stort utbud i varken zooaffärerna eller på granngården, och Vitakraft är det bästa vi har på djuraffären jag jobbar på (jag vill inte ge honom Bellos kanin & marsvinspellets då de inte verkar spec bra)

minaninar
0

#22 Jo, kanske är då den vitakraften det bättre alternativet håller jag med om..