Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1036 ggr
Fridaaaa
0

Rinnande ögon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Märkt att Violas ögon rinner till och från. Gjort några få dagar.
Hon är ej kladdig om nosen, är pigg, glad osv.

Vad kan det vara?
Hon har inte stått i drag och har halm i buren så inget som dammar.
Ska köpa ögonsalva imorgon och testa om det hjälper hade jag tänkt,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zenitez
0

Putt putt.

~Baby, it's your life, your choise!~

pringleskanin.bloggspot.se

Fridaaaa
0

#1 Du behöver inte putta upp min tråd?
Plus att jag skrev den nyss`?

minaninar
0

Kan vara att hon får hår i ögonen, var med vid en genomgång av en lejonhuvad som hade rinnigt öga. Det var inget med tänderna, utan vetten menade att det nog var pälsen som råkad sticka in i ögat och irriterade.

Kan vara så. Om du försiktigt kan kamma eller klippa så det inte petar inåt? Och så bara badda med vatten eller koksalt.

Vad är det för ögonsalva man använder? Och vad är det för aktiv ingrediens?

Fridaaaa
0

#3 Har gjort det redan, då jag har en kanin som haft päls som kommit i ögat någon gång innan, så det är det inte :)

Minns inte vad den heter tyvärr.
Men haft till kanin innan och har fungerat. Är för katt eller om det står smådjur, minns inte riktigt, då det var några år sedan jag använden sist :)
Helt ofarligt ;)

minaninar
0

Ja då är det väl bara å testa den, och se om det hjälper. Och hoppas att det inte kan vara nåt med tänderna? Men det skulle du ju så småningom märka på andra sätt, så det verkar inte troligt.

zezagena
1

Annars kan du pröva tvätta med saltlösning el ljummet vtn några dagar o se om det hjälper. Själv har jag AloeVera destillat o baddar med vb.

Om det inte hjälper el upprepas på samma kanin bör man nog undersöka djupare orsaken

ps salvan heter Noviform (antibakteriell) ds

Fridaaaa
0

#5 Tänderna ser fina ut :) Hon är bara lite mer än 10 veckor gammal :)
Varför skulle det ha med tänderna att göra? :)

Beatrice_Love_Kaniner
0

#1 hahahaha ;D ;P

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

zezagena
0

symtom på tandfel kan ibland visa sej som rinniga ögon har jag läst

minaninar
0

#7 för att rinniga ögon är ett vanligt symptom på tandproblem (även om rinniga ögon inte BEHÖVER vara det).Glad Tycker väl heller inte det verkar troligt, men nämnde det ändå.

Fridaaaa
0

#9 Hennes tänder ser fina ut, inga bettfel i släkten vad vi vet plus bra grovt hö och gnaga på plus grenar :) Så den risken är minimal skulle jag säga.
Men visst bettfel kan ju dyka upp ändå om man har otur ändå. Men jag tror inte att det är tänderna :)

minaninar
0

#11 NÄ precis, det är väl mer att man kan ha med sig det ifall det skulle fortsätta eller oförklarligt bli värre. Men som sagt, sådana lurvbollar har tydligen lätt att få lite rinn.. kanske är det svårt att helt få bort de små strån som kan sticka in i ögat? 
Men testa baddning och salva, blir det värre eller alls inte bättre så undrar man ju om det finns någon ögoninflammation eller dylikt. DÅ behövs kanske antibiotisk salva som utskrivs av vetten.

Men testa det receptfria först.Skrattande

zezagena
0

Trol är hon då bara lite irriterad i ögonen, en del är ju lite känsligare Flört

Fridaaaa
0

#12 Ja blir det inte bättre av salvan, baddning osv så får jag såklart kontakta veterinär. Måste bara hitta en bra i närheten i så fall som jag kan åka in till :)