Hur får man bättre tillit?
Hejsan! Jag har en kanin som heter Pringles. Hon är köpt för några dagar sedan.
Hon är väldigt rädd för mig och så fort jag kommer så springer hon och gömmer sig. Jag är väldigt ledsen och undrar om det är mitt fel?
Hur ska jag göra?
Är det mitt fel? Har jag gjort något?
Tacksam för svar.
~Baby, it's your life, your choise!~
Sitta mycket i hagen.
Man kan inte begära att en kanin som man bara haft några dagar, ska ha tillit och komma fram osv.
Man får ge det tid. Sitta mycket hos kaninen. Inga hastiga rörelser.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Putt.
#2 Man puttar inte samma dag som man skrivit tråden :)
#2 aha, är ny…
Säger som Frida, man måste sitta med kaninen mycket, vara med den och låta den komma till dig. DÅ kan du ge en liten pellet så den känner att när den kommer till dig så händer något som den gillar. (Ta ur dagens pelletranson, så att det inte blir för mkt av det goda..)
Om han kommer fram eller hoppar upp på dig ge en liten klapp och pyssla lite. Förmodligen hoppar han ner igen, men fortsätt så.
Det är lätt att känna sig misslyckad, men det är du inte. Det är normalt för ett skyggt djur. Som människa måste man ge det tid och aktivt vara med djuret.
#1 Det är det jag gör. Jag låter den vara då och då och jag rör mig knappt. Då fort den är framme och nosar på mig så kastar den sig bakåt.
Jag säger som Frida, det gäller att spendera en massa tid med den. "Tvinga" den inte till att umgås, utan klappa och så först när den kommer fram till dig. Första tiden med min kanin så satt jag och åt bredvid buren, haha. För att han skulle vänja sig vid att jag var där. Han var väldigt reserverad under flera dagar, men nu är han hur go och mysig som helst och kommer alltid rusande och hoppar upp i mitt knä så fort jag sätter mig ner :)
#6 Det måste få ta tid. Vissa kaniner är helt enkelt såna.
Dock är det inte normalt om kaninen är rädd hela tiden när den varit hos dig ett tag.
#7 Okej. Jag har suttit I buren och väntat, men den kommer inte. Buren är enorm och ligger på marken.
#5 Okej. Läs över ^^
Det är så … den kommer fram o är nyfiken.. sedan oj hoppsan, bäst att inte vara för nyfiken, kan ju gå illa, så den hoppar tillbaka.. sedan fram igen och så tillbaka.. nyfikenhet vinner..
men då gäller det att röra sig lite försiktigt och klappa en liten försiktig klapp och inte för mktpå en gång.
#9 Du har inte haft kaninen så länge. Kan ta flera veckor till. Det vet man aldrig
#9 Vad menar du med "läs över"?
Det andra är: om det är en utekanin, så kan det hjälpa att göra den till innekanin. Men som sagt, herregud, det har bara gått några dagar, det ska nog kunna gå hur bra som helst. Du får bara intala dig att det inte är ditt fel, utan att det är så med skygga djur, de måste få tid bara.