Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 807 ggr
Emo
0

Beteende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna kanins favoritplats ligger mycket fritt. Han ligger så ofta där att gräset försvunnit. Man ser honom knappt när han ligger så tryckt mot marken. Vi är inte vana vid att kaniner gör så. Ni, som har kaniner, är det ett vanligt sätt för dem?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
0

Så ser det ut:

[Wera]
0

Hmm nja, mina kaniner ligger alltid antingen tätt mot gallret/väggen eller i en tunnel om det är varmt. Vissa lägger sig under en buske vid jorden för att det är svalt. Har två st som dock lägger sig på sidan och sover djupt mitt i buren.

Beatrice_Love_Kaniner
0

lite som #1 säger, om kaninen ligger på magen med bena utåt så är det för att svalka sig. Kolla om den gräver eller puttar frammåt med tassarna innan den lägger sig ner. Den tycker det nog är för varmt. :) Inget ovanligt

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

minaninar
0

Han måste dock känna sig väldigt trygg i sitt revir och nästan omedveten om risken med rovdjur - han har ju lagt sig nästan mitt ute på öppen plats.. Min kanin skulle ha uppsökt närmsta snår.. Tungan ute

Fast då jag bor i lägenhet och inte har tomt så vet jag ju inte, kanske när de får pinka in sitt revir och de konstaterar att det känns "tryggt" så kanske även han skulle våga ligga så!

Kul iaf.SkrattandeKyss Är det inhägnat?

Ställningen tyder på väldigt avslappning, pannkaka, o är ett sätt att sträcka ut sig, och att även svalka magen, kan även ses på parkettgolv, eller i badrummet invid toastolen t ex.Cool Eller lite varstans.. min gör alltid så efter ett skrovmål hö. Måste smälta maten lixom.

Emo
0

Han går fritt och kommer ofta från grannen en bit från favoritplatsen. Han rör sig även över hela vår tomt. När vår rottweiler är ute hoppar Långöra (namnet min man gett kaninen) iväg när hon kommer för nära. Hon vill ju leka med den roliga "valpen".

Han känner sig nog ganska trygg. Det är många år sedan här var kaniner senast och då fanns det fällor i trädgårdarna och jägare som sköt.

Jag undrade länge varför gräset såg ut så här.

minaninar
0

Oj, det är inte er kanin? Hm, roligt för kaninen att få ströva fritt, men hur ska grannen kunna försvara sin kanin mot ev. faror (som de du nämner, samt rovdjur)

hehe.. rottweilern vill leka med den roliga "valpen"… så skulle nog inte kaninen beskriva situationen eftersom hunden är ett rovdjur XD

Det kan ju gå illa, men hör att ni bryr er så ni håller väl koll på det hela.
Men lite undrar man vad det är för kaninägare som inte har bättre koll på sin kanin.. :s

Hihi.. va gulligt.. ja han måste ju älska just den spotten. Fast, jo, när de lyckats få upp lite bar mark, lite jord så brukar de gilla det för det svalkar tydligen bättre än gräset. X)

Emo
0

Alla kaniner har inte ägare. En del är fria individer. FlörtSkrattandeOskyldig

Här är bar mark också (rabatter och trädgårdsland) men han verkar föredra sin plätt. Ibland träffar vi på honom i trädgården 40 meter från favoritplätten, så han vet nog mycket väl hur det ser ut i vår trädgård, men han gillar att ligga på sin favoritplats ändå.

minaninar
0

Ojdå.. jaha.. lilla pluttisen (eller stora, han ser rätt stor ut)..

Hur många år har han varit där? Eller hur länge?

Det är ju säkerligen en tamkanin, vilket ju gör att det inte är så kul att den får springa löst av olika skäl (först att om den parar sig så blir det massor av kaniner (alltså har för mig att jag sett att från ett par kan det bli typ ?? minns inte men tror uppåt 40 000 kaniner på ett år) och massa grymhet mot kaniner som resultat när folk börjar störa sig (jag har just läst en bok med beskrivningar av hur folk i europa, australien, o usa mm försökt utrota kaniner, hemskt..), sedan massa andra skäl - som just att den ligger där - att de inte alltid är så forest smart…Skäms och därför lättare blir ett byte, också för att en verkar så pass tam.

Så vet inte om jag tycker det är lika bra att det är en "fri individ".

men roligt att han har en spot på er gräsmatta han trivs på och där han kan slappna av..Glad

Emo
0

Det är en unge. Vi ser hur han växer. Konstigt att det är den enda vilda kanin vi ser här, för en vild kanin är det. Förr fanns det gott om sådana här, men nu är det flera år sedan vi såg en kanin i trädgården senast. Vi tycker det är roligt med honom, men 50 sådana i trädgården hade kunnat få oss att hålla oss för skratt.

Vi gillar djurliv, så länge de inte ställer till för mycket skada. En del fåglar kommer också nära när vi är ute. Snokarna, som övervintrar i komposten och lägger ägg där på sommaren, flyttar sig när vi kommer för nära. När en igelkott hade ungar här, flyttade jag dem ofta längre in på tomten när de kom för nära vägen.

Han hör till de moderna kaninerna, som inte uppfattar människan som en farlig fiende. Så ändrar djur beteende, när de inte jagas. Det är därför vargarna här i Sverige uppför sig annorlunda än de gjorde förr när de jagades mera.

minaninar
0

Okej, om det nu verkligen är en äkta vildkanin.. jag vet inget om den saken.

Men det finns "vilda" kaniner i Solna, t.ex. men det är kaniner som id@*&?#¤ släppt ut i det fria. Det är inte bra. De har inte vett nog att vara rädda.

Moderna kaniner har all anledning i världen att vara rädda för människor. Jag skulle vilja påstå att människan är vildkaninernas största fiende.Gråter

Hur som.. allt detta för några gulliga bilder.

H*n är jättefin, helt underbar. Hoppas det går bra för h*n. Om den "växer" så borde det betyda att den har familj. Annars undrar jag om det inte är en rymd eller utsläppt kanin?

Beatrice_Love_Kaniner
0

# 5 det är inte något Konstigt beteende, om du gräver i en sandlåda eller i ett ridhus som är varm och då märker du att det som ligger under är mycket svalare! Han svalkar sig nog bara.

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

slarvigt
1

Jag bor i Kirseberg i Malmö och här finns det stört mycket vildkaniner. De är ganska avslappnade med människor, eftersom de bor bland människor (det finns flera hålor i vår innegård t.ex.). Fast man ser ju att de är vaksamma om man kommer för nära och går man alldeles för nära gissar jag att de springer iväg (jag brukar försöka gå omvägar för att inte skrämma de små, haha).

Är det någon som vet varifrån vildkaninerna i Malmö kommer? Är de också utsläppta tamkaniner från början?

Emo
0

Det är väl tvärtom. Tama kaniner kommer från de vilda precis som många andra domesticerade djur. Färgen brukar ändras så småningom efter några/många generationer när djuren blir tama.

Det roliga här är att nu när han "bränt" bort gräset där, har han flyttat 20 cm och börjat på en ny gräsplätt.

slarvigt
0

#13 Jo, såklart. Men det finns ju också ställen med vildkaniner som uppstått genom att folk släppt ut sina tamkaniner.

Ha, men vad söt. Och kul ändå att ha en sådan zen-kanin att titta på i trädgården :D

minaninar
0

Hehe.. ja då kanske det är fel som jag sade. Han kanske tycker gräset är svalkande.. och vill ha ny plätt.. Eller så blir jorden uttorkad o varm på den kala fläcken, men är fortfarande fuktig o sval på den nya plätten.

Emo
0

#14 Det är så roligt med vilda djur på tomten, när man har möjlighet att studera dem på lite avstånd. Han ligger kvar även när vi går ut med hunden i koppel, men vi går inte nära. Roligt med en kanin. Kommer han med en massa ungar får vi väl börja säga hon.Skrattande

Vi vill helst inte ha för många här, men detta är roligt.