Ang. grenar
Jag har funderat på en grej… Om man nu inte får hugga av grenar från skogen, hur ska man då kunna ge kaninerna färska grenar att gnaga på? Jag bor väldigt nära en skog. Men är inte hundra på om jag får ta grenar därifrån. Vad tror ni? 
Har du inget träd hemma? Vet du vem ägaren är kan du alltid fråga?
Grannar kanske har grennar du kan få ta?
Mjo, jag har körsbärsträd, björk och ett litet äpple träd… :/
de tycker om björk och äppel träd men körsbär vet jag inte :S Fast mina kaniner gillar bara lönn och börk grenar så det är svårt ibland att hitta de träden :/
Har du någon kompis/släkting eller liknande som har tex ett äppelträd så kan du ju fråga om du kan få en gren :) Det funkar fint för mig i alla fall!
#3 Ja jag vill ge honom grenar från äppelträdet, men det är så litet. Så familjen protesterar… xc Jag kan ju ge björk nu på sommaren. Får gå ut och plocka det idag. :) Tror inte jag vågar ge honom körsbärsgrenar… :/ #4 Jag har tänkt att fråga om jag kan få grenar från farfars plommonträd, då han brukar rensa det varje sommar. Äppelträd har han också. :3

Nu behöver du väl knappast hugga av grenar, tror inte det är nån fara om du knipsar av en liten gren då och då.
#5 Plommongrenar är kalas, det har mina ätit i alla år och älskar det! Äpplegreanar ska också vara bra, och om du får kan du testa körsbär :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#6 Kankse inte. Man kanske kan ta dem nya skotten som håller på att slå ut? :)
#7 Ja, får väl se om farfar vill dela med sig. ^^ Jag är inte hundra på om han kan äta körsbärsgrenar… :/
#8 körsbärsgrenar går bra att ge:)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#9 Är du säker? Vissa säger att det är giftigt… :c
Stenfrukter ska man inte ge. Det gäller både körsbär och plommon. Äpplegrenar brukar de ju dock älska :)
De som säger det påstår även att plommon är farligt och det har jag gett i 12 år utan kompikationer, så jag personligen hade inte varit orolig. Men det är ju upp till var och en :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#11 Ok, jag trodde plommongrenar var ok? c:
#13 Frågar du mig så är det okej, men såg att någon annan inte höll med. Men jag har svårt att tänka mig att något av det skulle vara farligt :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Jag tycker att man läser på de flesta ställen att det inte är bra. Såhär förklarar minaninar det i en annan tråd (hoppas att det är okej att jag kopierar):
"Nej, det är samma sorts gift i dem som i de andra grenarna av stenfrukt (körsbär, plommon, osv.. stenfrukt=att de har en sån där "sten" eller hård kärna).
Tyvärr.
Det är ett förstadium till cyanid, som sedan i kroppen ombildas till cyanid. (Eller om det redan är cyanid i grenen, minns ej vilket, men tror det är i kroppen som ämnet ombildas till det.) Cyanid är mkt giftigt och även om det är mikrodoser är det inget man vill ska lagras i kaninens kropp.
Cyanid var förr i tiden ett vanligt gift som man mördade med.
"
#15 Ja, jag såg det. :)
Har svarat henne där. ;)