Dålig hörsel?
Jag har funderat till och från på om min kanin har dålig hörsel.. Eller om han bara har selektivt hörande (dvs hör det han vill) haha.
För att inte skrämma honom när han sitter o käkar i någon av sina hölådor så brukar jag prata när jag kommer runt hörnet eller in genom en dörr.. och pratar högljutt, men sedan är det ändå inte förrän han får syn på mig som han märker mig och då blir han jätterädd, och verkar helt överrumplad fast jag pratat och pratat.
Jag vet att det är skillnad på ljud som medför vibrationer och sådana ljud som är relativt vibrationsfria. Flygplan och sådant som mullrar bra är han livrädd för. Men när jag pratar - han skiter fullkomligt i det.
Och även när vi leker matlekar, typ jag står i ena änden av lägenheten med en pellet och han kommer springande, och när jag sedan byter sida. DÅ är det som något annat fångat hans uppmärksamhet och han reagerar inte på att jag ropar utan ser sig omkring. Men så fort han etablerat kontakt med mig med ögonen så kommer han farande (ok, om det passar honom dvs.). Det ser ut som: oj vad tog hon vägen, åh, där var hon visst..
Har provat göra små höga gälla skrik (med så lite bas, dvs. vibration som möjligt), då reagerar han så heldöv kan han inte va. Men jag vet faktiskt inte, kan verkligen undra om han är lite döv. Han är dvv så har hängande öron..
När jag är i köket kommer han, vet inte om det är så att han hör kylskåpsdörren, eller spisen eller vattenblandaren.. eller om han bara märker att jag är där?
Någon som har döv kanin? Någon som varit med om det? Hur upptäcktes det då?
Han har varit hos vet flera ggr på kontroll o vacc. Men ingen har kollat hörseln. Tänkte slå en pling o fråga men vore lite intressant att höra om andras erfarenheter ändå.
Har aldrig varit med om det man det kan kanske vara att han är döv på ena örat och hör bäst från ett håll? Om han alltid äter så att det döva örat är mot dig så kanske han inte hör lika bra?
Om det är så så kan det kansnke bli obehagligt också så han blir förvirrad och på så sätt rädd?
Vet faktiskt inte men låter lite mysko. Han kanske är en alien? 
Vad är det för färg? Har för mig att vit blåögd har större chans att bli döv än andra färger.
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#2 OT - Varför är det det? o_o
#3 Jag vet ej har för mig att det va en här på på kanin.ifokus som skrev det. Jag vet ej om det stämmer, men kanske.
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
Nej han är svart wienertecknad el dålig svart.. alltså.. han är svart med vita strån. Men ingen vit teckning eller så. Han är nog wienertecknad och dålig svart på en gång för det svarta går ej så djupt.
Men gissa om han är världens finaste kanin och dessutom världens charmigaste knasboll..
Jo kan ju va lite döv på ena örat.. ev? Konstigt tycker jag att han kan käka så i godan ro, och jag kommer och pratar högljutt just för att inte skrämma.. och han märker det inte och så vips när han ser mig i ögonvrån blir han jätteskraj. (Alltså inte för att det är jag.. utan för att något stort har råkat komma så nära antar jag, medans han i godan ro har mumsat sitt hö)
EDIT: fast å andra sidan gör han trattöron (ser ut som en så där radar på båtar, radaröron..) när han är på upptäcktsfärd ibland, när det är spännande/nyfiket/läskigt/nytt och man bara måste närma sig smygande som en panter..
Kanske ett nytt objekt som står på hans revir nånstans?
Hm svårt att veta, han är väl bara speciell, han som försöker skrämma dig kanske? Tror bollen lyckades! Haha ^^