Kanin iFokus

Kanin

Etikettbilder
Läst 475 ggr
Beatrice_Love_Kaniner
0

Skuttes bildtrå

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För alla er som var med och följde diskutionen om när jag skulle sälja Skutte, det var kritiskt! Hade varken tid och plats och han var helt enkelt oälskad och bortglömmen… Han hittade tillslut ett hem för ett tag sedan och här kommer lite bilder som han har det nu!

Dilara som hon heter säger att han har börjat skvätta mycket, han har inte blivit pappa ;P Men hon säger att han är super mysig! Hon har även döpt om honom till ADIDAS…

Adidas har det väl bra nu, han har tydligen blivit mycket tam och trovs som innekanin. Hon går ut med honom i sele nästan varije dag och hon kan till och med släppa honom lös och han hoppar upp i knät! :D

Jag viste att han skulle bli söt med lite tid och omsorg (men jag hade inte den tiden) Dilara säger att han inte var en lätt kanin… En riktigt vilding men hon har ju hafdt mycket tid med honom nu när han är en inne kanin! :)

Dock finns vissa beteende kvar hos Skutte som att bita sönder koppel och "hana"sig mycket… Han kan fortfarande sprattla när man lyfter honom ur och in i buren… Men att han hoppar upp i knät utomhus lös är ju en helt fantastiskt utväckling! Jag menar, jag kommer väl ihåg hur jag och min granne jagade en skräckslagen kanin med en fiskehåv när han hade smitit…! ;O Inte alls bra men jag kunde inte få tag på honom! En dag smet han och var borta i tre dagar… Blev riktgt orolig men samidigt kanske han trivdes där? Skutte var helt enkelt en mycket svår kanin som behövde sin tid! Men nu… Lever han lykligare än någonsinn. ;')

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

minaninar
1

Hrrmm.. Lilla Skutte ser ut att få alldeles för mkt "frukt/grönt" Är det typ ett helt äpple jag ser där i skålen?? Och en hel knäckeskiva?? Det där är inte sunt! Det vore ju fint om du kunde säga det till henne. Jättekul att han fått sådan tillit till henne, men det är ju viktigt att hon ger honom bra mat. Även om han säker älskar denna maten så är det inte bra. Han kommer bli sjuk. Och alldeles för mkt pellets. Hjääääääääääälp!!Foten i munnen

jag inser till fullo att hon tror att det där är jättenyttigt och bra för honom. Men det som är bra för människor är inte nödvändigtvis bra för kaniner.

Men han ser ut att ha det fint. (Fast toan ser väldigt nerkissad utTyst)

Låter underbart för Skutte.

Men försök få henne att förstå att det där inte är bra mat för en kanin.

Här kan man läsa om kaninens mat:

http://www.djurklinikenroslagstull.se/wp-content/uploads/2012/03/Skotsel-kanin.pdf

den kan man ladda ner och skriva ut.

Frukt och grönt ska man ta det väääldigt lugnt med. Bara 1-2 matskedar grönsaker gärna 2-3 olika, och frukt ska man helst undvika men kan ge 1 tsk någon gång då och då (högst 2-3 ggr i månaden)

Vill verkligen inte vara negativ, men eftersom hon visar så mkt omsorg är det ju bra om hon får hjälp att hitta bättre mat!Skrattande

Beatrice_Love_Kaniner
0

#1 oj, det har du alldeless rätt i! Har bara inte tänkt på det! Jag har skickat ett mail på facebook nu :) Hon lär väl se det inorgon typ… :P

minaninar
0

Alltså det syns att hon bryr sig jättemkt.. Det är bara heeelt fel. På sikt kommer han blil överviktig (ser möjligen lite på väg att bli det ut), och ev. få massa andra problem. Akuta mag.-tarmproblem är också möjligt.

Men hmm.. säg åt henne att ta bort frukt o knäckebröd helt. O ge mindre pellets. Vetej hur mkt han får nu men dra långsamt ner till ca 1msk per dag. Men viktigt att inte dra ner pelletsen direkt.. fasa ner under ca 2 veckor.

Om hon tycker det är tråkigt att inte få ge massa gottis så tipsa om att hon kan ta pelletsransonen och använda den som belöningsgottis.. eller för matjakts-lekar (kurragömma med matbitar.. vaaaar är maten?? skojsigt).

Och att hon ska ge nytt hö flera ggr per dag istället! Höet är ju viktigast. Grenar är också bra, här på kif finns ju bra Gren-artikel.

Hoppas hon inte blir ledsen.Glad

Om hon kan låta honom springa lite i rummet någon timme om dagen är också något som är väldigt bra för honom.

minaninar
0

Ser också något vitt uppe i högra hörnet? Är det en saltsten?? Den ska ju bort osså..

Och var är vattnet?Skäms

Absolut inte illa ment.. vattnet kanske är nånstans vi inte ser. Det är ju viktigt att kaniner dricker ordentligt.Cool

Beatrice_Love_Kaniner
0

jag har sagt allt till henne nu :) Var också sådär i början… Visste inget om kaniner och de fick sådant där trokatfrukt pellets som mat (vilket visade sig vara godis) men det varade inte länge för det var så himla dyrt ^^. Gav dem äpple (tre skivor typ) och moröter och salladsblad typ varranan dag :OOO Vilket jag absolut inte skulle göra nu! Men somung och dum så viste jag inte mycket om kaninerjag typ: De tycker ju om frukt och grönt och de måste sliåa ner sina tänder"