Tips på foder?
Har 3 kaniner här hemma, och en fjärde påväg. (2 gotlandskaniner, 1 teddylöwen, belgisk jätte påväg) Någon som kan tipsa om ett bra foder som jag kan ge alla, som inte kostar skjortan att köpa då det går åt en del…(visst, det får kosta, men kanske inte i oxbow-kategorin…) Vill att det ska vara, eller rättare sagt, det ska vara över 17% i fiber, annars kan jag likagärna fortsätta med fodret jag har…:P
Inga småförpackningar! Då blir jag ruinerad ;)
tips?? :D
(Lägger in en bild på min gottishane med sin sommarflört, som följde med hem idag…<3)
Du kan ju alltid ge dem grönsaker, typ odla hemma, kostar ju inget då :). Det är väl nyttigt. Inte för mycket dock, då får de diarré.
"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"
- Gerard Way
Dom får grönsaker, men vill ha pellets till dom cokså, speciellt nu när hösten och vintern närmar sig :)
Jag kan tipsa om jr farms grainless, 15kg för ca 400 kr från zooplus… Har dock inte provat de själv än men värdena ser iallafall bra ut! Har bara hört gott om fodret :) väntar med spänning på att leveransen kommer hit :D
Men det va ju ett helt okej pris! :)
Dock står det att det är för dvärgkaniner…vad är det som gör att fodret är just för dvärgkaniner och inte passar till lite större raser? O_O
Har hört att Hobby Plus ska vara bra.
- Gerard Way
#4 ja ellerhur, de tycker ja med! Hmm, vet inte faktiskt… Men ja kan tänka mig att det beror på att större raser kräver mer energi, och att dvärgkaniner bör leva magert…? Så din bj kanske kan behöva lite kraftigare foder… :)
Värdena såg riktigt bra ut på JR…får nog köpa det till 3 av trollen, och nått annats till jätten…:P
Här var nåt med 15%, vet ej om detta är dyrt eller ej dock xD, köper aldrig mat till kaninerna, min systers kaniner.
- Gerard Way
#5 har hört att man inte ska ge något som det står plus på… Det innehåller cytostatica (vet ej hur det stavas)…
#5 Menar du versele laga hobby plus?? Det är verkligen inte bra, innehåller antibiotika. Men cuni complete ska väl vara ett bra foder? Tror dock det är ganska dyrt.
Selective är ett bra foder: 19% fiber, 14% protein och 1,5% fett3kg kostar 150kr, kan hända att de har större påsar också.
Jr verkar jättebra för dvärgkaniner. Jag hade gärna köpt det om jag hade fler kaniner och kunnat köpa 15kg påsen. Synd att den mindre påsen med 1,35kg ska vara så mycket dyrare.. Men hur mycket fiber, protein och fett innehåller den?
Nej, bara Versele Laga, inget plus vad jag kunde se… :)
- Gerard Way
#5 Men du skrev hobby plus där uppe 
#7 De tycker jag du ska göra :) De e nog ganska svårt att hitta ett riktigt bra foder som passar alla raser… Kanske rent av omöjligt? De skiljer ju faktiskt ganska mycket på en bj å en Dvv ;) :)
#12 Ja, okejdå :p men sen skrev jag en till… bättre xD
- Gerard Way
Jag tror att Jr farm kan vara en bra bas, fyll på med lite Salsa Naturell grön (melassfritt lucernpellets) till jätten. Blir lite högre protein vilket jättar brukar behöva.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#15 vart kan man hitta salsa?
Edel tror jag skulle passa alla dina kaniner, ge lite mera till den stora bara
bra pris oxå ca 200:- för 20 kg
#18 Edel har en en fiberhalt på 14% långt under rekommenderat även långt under det TS vill ha.
#18 14% är på tok för lite fibrer för att jag skulle ge det till mina…då kan dom likabra leva på enbart hö enligt mig…:)
Något annat än salsa som man skulle kunna blanda med JR farm för att anpassa det bättre till jätten? :)
#20 Den här är inte så tokig den heller http://www.zooplus.com/shop/rodents/food/rabbit/jr_farm/152560 Finns dock bara i småpåsar men ska man bara ha det till en kanin så är det ju ändå ok.
Fiber 21,9
Protein 18,2
Fett 3,8
Inget jag skulle ge som enda foder till mina lättgödda dvärgar men till en jätte tror jag det kan fungera som enda foder eller som komplement till Jr Farm Craniless Complete.