Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2251 ggr
[Linn H]
1

Öronmärkning eller ringmärkning?

Hej!
Blir inom kort medlem i SKAF, och ska då ansöka om uppfödarnummer.
Men jag undrar vad du föredrar, ringmärkning eller öronmärkning?

Jag har sett vilken skada ringar kan göra på benen på kaninen om man inte passar upp på dem.
Men även att det kan bli mycket fel med öronmärkning, eftersom att kaninen har mycket blodkärl och sånt i öronen, och det känns lite dumt om veterinären skulle tabba sig och t.ex skriva fel osv.

Jag har ingenting emot öronmärkning eller ringmärkning.
Men vill ha din åsikt! :)

Alone
0

Om jag får välja så köper jag nog hellre kaniner som är öronmärkta en har ring, eftersom att ringen kan skava etc. och om jag skulle märka själv så skulle jag nog vilja öronmärka men i så fall efter att ha gått någon kurs eller nåt, så att de blir gjort på ett säkert sätt för kaninen.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

pigelina
0

Jag föredrar öronmärkning, skulle öronmärkt mina om det inte var för narkosen och att det är väldigt dyrt hos veterinärerna runt omkring.

Jag ringmärker altså och inte haft problem med någon ännu, dom sitter lagom löst och bra på alla.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Linn H]
0

#1 och #2
Okej :)

hobbymupp
0

Har aldrig gillat det där med ringar, sett kaniner som kliar på dem, de skaver av päls och om nått fastnar och skaver ordentligt kan det gå illa. Hört en del läskiga historier…

Öronmärkning är/var en liten smärta i högst nån minut. Nu håller vi ju på att få godkänt elma-salva som bedövar, och då är det ingen smärta och en märkning som de aldrig störs av. Dock är de absurt att söva kaninen för en öronmärkning, man riskerar kaninens liv för några siffror.

Hört att vissa veterinärer fortfarande gör det med bara bedövning för att de vet hur farligt nakos kan vara för kaniner och de vet att det räcker. Jordbruksverket har, vad jag tycker det verkar som, stängt in sig i ett rum vid beslut om ringar. De har inte lyssnat på uppfödares erfarenheter, inte på sveriges kaninavelsförbund och kanske inte ens på veterinärer. Suck.

natha-mjau
0
[Luppa]
0

Föredrar öronmärkning, men jag har inte haft problem med de ringmärkta jag har/har haft.

monica551
1

Jordbruksverket håller på att se över sitt beslut gällande öronmärkning.
Det kan inom kort kanske bli tillåtet igen efter att man genomgått en kurs i öronmärkning samt att man då kommer behöva använda bedövningssalva vid märkningen.

Men det är inget som är fastslaget ännu men jag tror personligen att det lutar åt att det kommer att bli så.

Att man måste ha gått en kurs känns personligen lite seriösare ur djurskyddsynpunkt än att vem som helst ska kunna göra det utan några som helst förkunskaper. Så det känns som ett riktigt beslut om det nu kommer att fattas.

Har för mig att beslut skulle ha fattats innan 2012 års utgång. Men jag kan missta mig där.

hobbymupp
0

#7, "Jordbruksverket har sagt att det kommer ta 4-6 månader att ta fram nya föreskrifter. Då kan man förmoda att en ändring kan komma till hösten" - Kaninuppfödaren maj 2012 om Elma-salva (bedövningssalvan)

Så ja vi får hoppas att de lyckas ta beslutet innan 2012s utgång. Och jag håller helt med dig om att detta beslut med salva+kurs är väldigt bra. Detta är det beslut som borde tagits direkt

19Jonna80
0

Ja en kurs som gör att man får öronmärka själv är faktiskt det vettigaste för kaninen… Gillar inte ringarna, har kaniner med både ringar och öronmärkning..

#8 Antar att man ser info om detta i slutet av året då kanske?

uppfödning av dvärgvädur..

www.Johannaskaniner.se

uppfödning av dvärgvädur i olika färger

Mannez
0

Öronmärkning

Hälsningar Amanda och kaninerna

Suskiv
0

Öronmärkning.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

hobbymupp
0

#9, antagligen. Vi får hoppas att det går så fort som möjligt, men ändå blir ordentligt gjort!

Zvintos
0

Jag har hittills bara använt ringmärkning på mina dvv:ar och det har funkat bra.

[TeamGolden]
0

öronmärkning! 

tycker det ser både obekvämt och fult ut att ha en kanin med ringmärkning.
det ser inte naturligt ut med en ring som kliar och skaver på benet.
för mig är det en självklarhet att man har öronmärkning! :)

Stjärnfallets
1

Ringmärkning, helt och håller pga att man inte får öronmärka själv och det är på tok för dyrt att ta alla ungar till vetten.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[Wera]
0

Jag föredrar öronmärkning. Men p.g.a. den nya regeln att man inte får märka själv, blir det för dyrt. Så det blir ringmärkning p.g.a. kostnaderna.

[Luppa]
0

#16 Det kommer troligtvis att bli tillåtet att märka själv igen. Dock mot att man går en märkningskurs och använder Emla-salva.