Bada MiniPim
Jo, som de flesta kanske sett så gjorde jag en tråd om att jag sökte en veterinär i göteborg. Och jag ringde till en klinik här jag bor, och han sa att jag skulle åka in på måndag och boka tid efter 8. Han sa det sådär jättelätt utan att fråga, därför tänkte vi att han kanske gjorde det för pengarnas skull eftersom det inte va rådgivning.
Så vi väntade och ringde blåstjärnan idag till deras rådgivning och en kvinna sa att det kunde vara ''kropparna'' av fästingarna sen attacken. Men hon sa att vi skulle kamma honom med en sånhär människokam på ett papper så vi kunde se ordentligt vad det är. Sen skulle vi duscha av honom med någon mild schampo! Och om det inte gick bort skulle vi åka in så dem fick se vad det är.
Men nu till saken - duscha av honom? är det bra att göra? Tänk om han blir förskyld. Ska han få bo inne efter duschen då i en dag? (bara något jag fått för mig ifall han kommer bli förskyld ute)
du badar han och sedan får han torka inne :) Sedan kan du sätta in han i buren
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#1 okej tack för hjälpen! Så det finns ingen stor risk för stt han ska bli förskyld?:)
Jag kanske skulle ha honom inne under första dygnet. Mest ifall han inte gillar att duscha och eventuellt skulle få för sig att sura eller bli upprörd o ev. sluta äta eller nåt.. Samt för att va säker på att han blir torr o varm. Då kan ni ju pilla och kolla vad det är i pälsen? Löss är väl också möjligt, men ställ på vitt papper eller lakan. Hittar ni några skumma grejer kan ni ju spara i liten burk eller påse o ta med till vetten.
Vetefasen vad det skulle vara för schampo. Men jag skulle köpa ett från hälsokosten som inte innehåller några giftiga grejer o som inte innehåller parfym (annat än ev. naturligt från blommor o blad).
Eller gå in på apotetek o fråga vad deras mildaste o säkraste o mest hypoallergena är.
#2 inte om du torkar honom ordentligt, jag har frotterat Albin en gång när han skuttade rakt i en vattenpöl (smart kanin va?). Då var han helt dyngsyr! Men frottera honom ordentligt sen kan han gå in i buren igen :)
(Lånar tråder lite )
Apropå löss, Våra hundar har fått löss -.- Skulle vara jätte kul om kaninerna fick det också, Dom har gö redan mjällkvalster så mamma ska in och köpa Fromtline på apoteket idag :)
#3: okj, tack! Det beror på hur han beter sig alltså , jag får se. Han har ju bott ute hela sitt liv. #4: vad bra! :) hahah lille albin❤ f #5: usch:( Tack för hjälpen alla:)
#6 haha han var helt blöt ^^ men minipim verkar lita på dig tycker jag, så tror inte du får några jättestora problem med det :)
#7 lilla albin då xD Haha det goppas jag :) Mamma tittade med förstoringsglas, och sakerna rör sig…det är pluppar som rör sig :(
Löss?, Är det vita ägg i pälsen? Ta med en tät kam och kamma ut, Annars får ni köpa Flusa, Tror det kommer funka :)
#9 MiniPim är ju vit, och plupparna är ljusbruna av något slag! :/
Jo, pappa köper en ''luskam'' på vägen hem från jobbet. Om dem inte försvinner åker vi in.. :)
hmm, Jag skulle nog tro att det kanske är bäbisspindlar? :o Nääe men jag vet int, Men Flusa ska nog hjälpa som sagt, Vi ska köpa Frontline till våra kaniner som har mjällkvalster, (Kanske nogot att testa?) Tror det finns schampo också.
Lycka till!
kom och tänkte på, Våra hundar hade ljusbruna löss :o Kanske är löss? Ta ett försorings glas och ta upp en bild på google och jämför,…
#11 BÄBISSPINDLAR! nej usch, det får det verkligen inte vara! Är jätterädd för spindlar:/
Ja, jag får göra det veterinären sagt, sen säger jag till om det händer något mer. :)
Tack detsamma!
ja gör det :) Lycka till nu då <3
#14 Tack :)
#11 Hoppas du ser detta: KÖP INTE FRONTLINE TILL KANINERNA: DET ÄR GIFTGIT!!!!! Stronghold, inget annat. Frontline är för katt och hund och är giftigt för kanin!!
#16 skulle precis säga detsamma, hoppas bara att #11 kollar här innan..
jag PMade henne (Tussen12).. men om någon här känner Tussen12 eller kanske även minipim? så kan ni väl smssa dem?
#18 jag kontaktar minipim!
Ojdå, tack för hjälpen alla! Vi tar inget "medel" på honom än, vi gör det veterinären sa och om inte åker vi in så demfår kolla vad det äe. :) Tack för att ni bryr er!:)
Har inte fått nåt svar från Tussen, men hoppas hon ser sdetta och inte behandlar sina kaniner med frontline.

#21 usch ja..