Tovig teddylöwen
hej! jag har en liten teddylöwen som tovar ihop sin päls så fort han tvättar sig,Han är 13-15 veckor nu,Är det bäbis pälsen som gör så? Eller kommer han alltid ha sån päls?:) Bortar han varge dag, Men om jag bortar han på morgonen så ser han ut som ett gök bo på kvällen 
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Ja bebispälsen kan göra pälsen tovig, var så på 2 av mina långhåriga.
Gäller att borsta minst 1 gång/dag.
Vissa kaniner får lätt tovor.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
aha :) tror du han kommer få tovor lätt? :)
#2 Svårt att säga. jag har aldrig haft en teddylöwen så :)
Aha :) Man får väl hoppas då 
Ett litet tips? är att känna runt svansroten efter knutor.. när jag vaktade en liten nånting.. alltså den skulle vara lejon-nånting.. men den hade så mkt hår upp på öronen, och de flesta bilder jag hittat där har lejonen inte långa tofsar upp på öronen? Han kanske hade lite teddy i sig - vad vet jag.
Hur som, hon hade massor av tovor vid svansroten, så mkt att lilla svansen verkade helt underutvecklad o tanig och nästan obefintlig. När vi hade jobbat någon timme (kändes mer) med tovorna och kardan så var det som om svansen befriades! Dessutom hade hon en jättetova under ena foten (men den var jag tvungen att försiktigt klippa bort) samt några runt foten, samt några rejäla nere på bröstet o mellan frambenen.
Men man klipper väl alltid teddysar lite runt om?
Men kardan tycker jag är bäst. Man kan försöka dra försiktigt i dreadsen med fingrarna, men se till att man inte rycker i huden.Sedan karda och börja som med långt hår: utifrån.. och långsamt inåt.
okey tack! :) Ska logga ut nu, men fortsätt att skriva :D
Precis som någon sa tidigare är det bebispälsen som gör det. Men det kan också vara att du inte riktigt lyckas reda ut knutarna helt och hållet. Blir det någon liten knut kvar tovas det snabbt igen. Min första dvärgteddy fick jag borsta i en timme varje dag i början, men allt eftersom jag lärde mig tekniken kunde jag borsta mer sällan. Nu räcker det för mig att borsta kaninerna en gång i veckan även om de har bebispäls. Om du behöver borsta honom väldigt mycket skulle jag rekommendera dig att klippa ner honom på de ställen det tovar mest. Alltså ovanför svansen, mellan frambenen och under hakan tex. Det blir jobbigt för både dig och honom om pälsen ska borstas länge varenda dag. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#5 I mitt inlägg menade jag: *dra isär dreadsen, inte dra i dem… lite otydligt, men det är lite som att försöka riva isär något tovat..det går att göra utan att man drar i skinnet, och kan ibland bli lättare att karda upp. Innan du klipper testa att klippa i luften med saxen och se om kaninen rycker till av ljudet.
Den bästa sax jag provat är en riktigt bra tygsax. Om din mamma har tygsax, eller möjligen en sysax kan det vara en idé.
Frisörsax funkade inte för mig. Fel hår.
vill häls inte klippa av för mkt hår, Då han ska användas till Avel och kanske ställas ut i pet klass :)
dömer man inte pälsen? hur den ser ut osv?
#11 Man går efter hur välskött den är. Eftersom det är petklass har man ingen rasstandard att gå efter. Hade varit skillnad om du ställd i ras
jaha x) Tack för svaret (: