Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 600 ggr
carolinepetersson
0

Hönsmamma

Hej! Igår kväll tog vi hem en liten kaninbebis från djuraffären. Han är supergosig och verkar jättesnäll. Men vi märkte dock att han ivägrar äta pellets :o Han äter hellre hö.. En annan sak jag märkte nu i morse är at thans kiss är blodrött. Han har absolut inte fått några maskrosor och "maskroskiss" brukar inte vara så rött. Ska jag vänta och se hur det utvecklar sig eller borde jag vara orolig?

Stjärnfallets
0

Inte för att vara sån, men du borde kanske köpt kanin från en seriös uppfödare i stället för djuraffären Flört

Har ingen aning om vad det kan vara faktiskt Obestämd

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

cBrodin
0

Pellets är onödigt i de flesta fallen. Så var glad han äter hö då det är mest naturligt och den lilles mage mår bättre av det. Får kaninen ett bra hö ska den klara hålla vikten på det.

Det andra är svårt att svara på utan att själv ha sett färgen.  Ring och rådfråga vet?

[Tilde]
0

Det kan ju bli färgat av morötter också, om han har fått sådant, antingen från dig eller djuraffären. Så länge det inte ser ut som riktigt blod så är det nog inget att oroa sig för.

Fridaaaa
1

Att han hellre äter hö är bra, viktigast i kosten :)
Sedan kan det ta ett tag innan dem kommer igång ordentligt med ätandet osv i nytt hem.

Har han fått mycket morötter i djuraffären? Då kan kisset med bli "rött".
Jag hade ringt och ifrågasatt djuraffären och behöver kaninen vård ska dem stå för det eftersom det då var sjuk när du köpte den

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

carolinepetersson
0

Dom hade fått in kaninen samma dag så ingen aning om uppfödaren innan kanske har gett det? Vet att det är bättre att köpa från uppfödare direkt men ni var det killen som blev helt förälskad i den lille krabaten.. Tror faktiskt jag åker in till dom senare idag och kollar upp vad dom har gett kaninen att äta, bättre att vara på den säkra sidan! Har redan en kanin från den affären och dom har varit superbra med allt gällande henne så är nog inga problem :)

Fridaaaa
0

#5 Hur vet du att kaninen är ifrån uppfödare innan den kommit till djuraffären?
Kan ju vara från grossist elller mass"uppfödare" det vet man aldrig.

carolinepetersson
0

De har ett par uppfödare som levererar till dem, om det är massuppfödare eller liknande vet jag ju inte. Men åker in och pratar med dem iaf, känns inte så bra att han kissar så när vi inte har gett honom något annat än hö och pellets :/ Känner dem som jobbar där rätt bra så om det blir problem så kommer de stå för det :)

Fridaaaa
0

#7 Ok ja det gör ni rätt i att åka dit.

carolinepetersson
0

#8 Ja jag är så otroligt nojjig att jag inte kommer kunna sova annars ;)

carolinepetersson
0

YES! En ofärgad kissefläck, visseligen i mitt knä men ändå :D Så han har nog bara fått lite för mycket morot eller dylikt innan, phew!

minaninar
0

Skrattande Enligt vad jag har sett så är det oftast så att vissa kissfläckar blir röda när de får ligga ett tag i luften. Men att det är gulaktigt när det kommer ut. Nästa gång du blir orolig kan du ju ge o dricka och sedan ha honom (eller henne? beroende på om de kunnat se rätt kön då hehe) på golvet så att han kissar där, då ser du om det är gult eller rött. Troligast är dock att det bara var kosten, annars borde han bete sig sjukt eller passivt.

Att han inte älskar pellets gör inget. Vad har ni köpt för sorts pellets? Vad hade uppfödaren för pellets (om de nu hade någon?)? Om man byter till bättre sort ska man fasa ur.. börja me lite av den nya och gradvis öka nya tills man slutar helt med den gamla.

Gillar han inte pellets så kan man ge lite extra alfalfahö medans han växer, men sedan så fort kroppen är färdig växt så ska man bara ge nåt strå då och då. Alfalfahöe finns från oxbow, de har också en bebispellets med alfalfa som är bra. Finns dock ej på alla djuraffärer.

carolinepetersson
2

Han är en han, har dubbelkollat flera gånger, för min andra hane visade sig vara en hona.. Så Sune behövde en pojkvän ;) Han beter sig helt normalt så sjuk är han nog inte, bara sjukligt kelen :D Fick med övergångsfoder som jag ska fasa ut med det jag har till den andra. Det verkar ju bra att han inte är glad i pellets, Sune däremot är pellets-narkoman..

minaninar
0

#12 XD hehe.. Hoppas Sune ska trivas med sin nya pojkvän, när han är kastrerad, eller de båda är det… :p

carolinepetersson
0

Jodå, dom ska bo i en walk in closet med så varje dag får Sune komma ut ur garderoben ;) Haha.. Jo den nye killen ska bli kastrerad sen :D