Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1578 ggr
AkaiTsuki
0

Tröttnar?

Jag förstår inte hur folk kan tröttna på att ha kanin, de är så ljuvliga att dela sitt liv med. Jag ser jättemånga som köper kanin i djurbutik och sen säljer dem när de är 1 år för barnen har tappat intresset.

När jag var liten, skulle börja 5an så jag köpte min första kanin. Redan då tyckte folk jag var för gammal för att skaffa kanin. Det kanske de tyckte men det tyckte inte jag. En sån upplevelse att ha sin egna pälsboll. Dock så fick jag en knasig dam som var aggresiv.. men det spelade ingen roll för mig. Jag var bara glad över att se henne glad, hon älskade att springa runt med sin kaninkompis(Min kompis hade en kanin som hon lekte med). Nu när jag tänker efter så tror jag hon skulle blivit glad över en kastrerad hane eller någonting.

Kaniner är djur som inte frågar varför och det är jag väldigt tacksam för eftersom frågan varför i känsliga sammanhang är inte så roliga att svara på alltid.

Känns nästan som det var igår jag fick min första kanin men nu när jag tänker efter ska jag börja gymnasiet och fortfarande har kanin. Mina kaniner har haft otur… vet inte varför och hoppas att det inte är något som råkar ut för alla mina framtida djur.

Min första kanin hittade jag när hon hade svårt att andas och var jättetörstig men orkade inte dricka, hittade henne när precis när jag gick in i mitt rum, la henne på rygg och lät henne dricka så, det gick bra men hon dog strax efter det i min famn.

Min andra kanin dog ett halvår sen.. han hade fått fel eller för mycket medicin utskriven. Eller blivit feldiagnoserad. Han klarade inte av det och fick förstorad lever eller liknande. Avlivade honom hos veterinären.

Min tredje kanin, fick jag medan jag hade min andra kanin. Det var en liten flickas kanin som hon hade förlorat intresset för. Överviktig kaninhona som inte ens kunde gå. Hon hade blivit matad med vitt bröd :( Visste inte vad jag skulle göra. Hon gick inte ens i buren direkt fast hon gillade att sova i toan. Hon var så trött.. syntes i ögona, avlivade henne efter ett tag.. försökte banta henne men hon ville inte ens gå, hon gick inte ens för mat eller morot eller nåt. (Insett att det var många saker jag kunde gjort men gjorde aldrig för att jag inte hade den kunskapen)

Folk säger att jag är för gammal för att ha kanin men vet ni vad. Tror ni folk blir för gamla för att ha hund? Nepp det blir de inte så varför skulle jag vara för gammal för att ha kanin?

//Joanna

Babydino
0

_Observera att jag inte läste allt. 

_Jag hade en kanin. Dock var inte det djuret för mig. 
Och om man är intresserad i djuret som i denna fråga är en kanin så kan man inte tröttna på det.

Tycker det är konstigt att många säger att kaniner är för små barn och inte för vuxna människor.
Det spelar väll ingen roll om man är är 10 eller 40?
Man blir aldrig för gammal för en kanin om man själv har intresset för djuret.

Lamina
0

Man kan aldrig vara för gammal för att ha en viss djursort (inte ens en pet rock Flört). Däremot kan man vara för ung, vilket många tyvärr är.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Babydino
0

#2 Ja. Mycket synd om djuret. Eftersom det bara är barnets vilkor som gäller även om man egentligen borde tänka på djurets vilkor framför allt. 

Jag hade tänkt skaffa chinchillor. Men så slog det mig. Borde jag egentligen skaffa sådana? Efter massa vel så kom jag till min besvikelse fram till att jag inte skulle ha den tid som krävs för att ta hand om dem. Dessutom åker jag till pappa varanan helg och min mamma jobbar natt. Så de helgerna har mamma inte tid heller. 
Så även om jag verkligen ville ha ett par chinchillor så sket jag i det torts att det är svårt för mig.
Men jag räddade iaf hälsan på 2 chinchillor genom att skita i det.
Djurets krav framför vad jag vill.

Suskiv
0

Att småbarn tappar intresset är inte ett dugg konstigt, småbarn är impulsstyrda och utvecklas mycket. Det är därför intresset måste finnas hos föräldrarna. Jag har småbarn, deras intresse för djuren är skiftande. Vissa dagar vill de hålla på hur mycket som helst. Andra inte alls.

Samma sak gäller egentligen också tonåringar. Skola, pojkvänner mm tar mer och mer tid och då kan det vara svårt att faktiskt ha tiden och intresset kvar för sina pälsmonster. Skillnande är att man kan ställa krav på tonåringar om att faktiskt ta ansvar även om de känner att de inte hinner eller orkar.

Det viktiga är att djuren inte far illa för att man tröttnat. Utan nån annan familjemedlem måste ta hans om djuret eller så bör det omplaceras.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D