Vad ge mager kanin?
Min lilla pälskling har magrat nu under pälsbytet och ser för skruttig ut. Pälsen är fin, fluffig och glansig nu men känner man på kaninen så känner man tydligt både ryggrad och höftbensknölar. Inte alls roligt.
Han får såklart fri tillgång på hö som han äter med god aptit och han får grönsaker varje dag, både "bra bitar" och skal, kärnhus osv. som vi inte äter men som han gillar. Ibland får han en matsked havregryn eller annat gott som godis. Jag vill ge honom något mer för att hjälpa honom att komma tillbaka i hull igen. Vad är bäst? Är det vanliga, hederliga pellets som gäller, och i så fall hur mycket? Finns det något annat som man kan ge honom?
Han är dvärgvädur :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Är inte så bra på det där med pellets osv men det kan ju också vara att han har ngn sjukdom som gör att han inte kan dra åt sig näringen från maten och på så sätt magrar. Lycka till i alla fall :)
Hö är ju kaniners basfoder, det som de ska äta mest av. Pellets använder man ju för att göra kosten mer komplett. Ger du inga pellets nu? I så fall hade jag börjat ge kaninen det. Börja med lite och öka allt eftersom eftersom kaninens mage är känslig. Har för mig att en dvv ska få ca 0,5 dl pellets om dagen? Inte helt säker dock då jag själv inte har någon dvv. Men börja med lite och se om han äter utav det.
Hej! Vad väger han? Ofta tror man att kaniner ska vara rundare än vad som egentligen är bra för dem. T ex att känna ryggrad o revben är rätt, annars är den för tjock. Fett hos kaniner sätter sig på hals/haka, nacke o runt buken vid bakbenen så att inbuktningen försvinner. Samt kring organen. Men om du trots allt känner att han verkligen är för mager så skulle jag göra så här.
Skal och kärnhus: hmmm nja.. skal har besprutningsrester hur väl du än tvättar dem om de ej är ekologiska. Betänk hur små kaninens renande organ är så förstår man snart att det kanske inte är så bra att belasta. Men har du ekologiskt så är det ju bra.
Kärnhus: Hmm.. äpplekärnor, t ex., innehåller ett ämne som bildar blåsyra i kroppen (cyanid) giftigt, ska man som människa helst inte äta så mkt av heller. >Tror detsamma gäller päron. Apelsin tror jag är "ok" ur människosynpunkt, men inte säkert det är bra för djur.
Jag tror jag skulle satsa på en bra pellets. Cuni complete eller Jr Farms Grainless Dvärgkanin (zwergkaninchen). Cuni finns i varje djuraffär i princip. JR Farms finns på vissa ställen samt på zooplus.se Annars är Oxbow bra också, vuxenpellets. Kan förstärkas med liiiite alfalfahö (oxbow, dyrt, men en påse räcker typ 4-5 månader om man bara ger en liten barn-näve till kaninen, vilket jag tror räcker.
Ge mindre grönsaker och satsa på att ge fina skalade bitar, eller att ge t.ex. kryddgrönt från din mataffär (de är alla eko), färsk koriander är toppen, liksom citronmeliss, mynta, och basilika.
Strunta så mkt som möjligt i frukt, once in a blue moon är ok…
Ev. kan du ge ett kryddmått vetegroddsolja per dag tills du tycker han är i form. kanske 1 tsk - ½ msk hampafrön?
#1 Njä, är relativt säker på att det är pälsbytets fel, det började i samband med det och pälsbyte har ju en tendens att göra så att de flesta djur behöver lite mer energi. Allmäntillståndet är precis som det brukar dessutom, han är lika pigg och glad som vanligt. Tack ändå för ditt svar :)
#2 Nej, han har inte fått pellets alls innan, har liksom inte behövt det. Har hållit hullet, varit fin i pälsen, mått bra. 0,5 dl låter vettigt tycker jag.
#3 Jag har ingen våg men jämförde med en liter vatten, han väger drygt ett kilo. Något för tunn med andra ord, inte katastrof men tillräckligt för att jag ska viljagöda upp honom lite, haha.
Vi köper eko såklart :) Inget giftigt frukt och grönt i vårt hem. Kärnorna vet jag att de inte ska äta, det ska ju inga djur göra, petar alltid bort dem. Resten av kärnhuset ska ju vara lugnt och är väldigt uppskattat.
Tack för pelletstipsen! Har varit osäker, det finns ju så jäkla mycket skräp därute i foderväg, men då vet jag vad jag ska ge. Ska kika på Cuni imorgon.
Varför strunta i frukt? :)
Jag provar pellets först, ser om det räcker, annars var vetegroddsolja ett bra tips?. I will bear that in mind. Tack så hemskt mycket för ditt uttömmande svar!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Frukt innehåller mkt socker.. det kan orsaka tarmproblem. Men framförallt vilket jag upptäckte när jag tog till vetten, så kan det missfärga tänderna och i förlängningen ge karies och tandproblem. Min kanin har fått liiite frukt liiite för ofta, jag hade tyckt jag hade full koll på bajset och trodde då att det var ok, men tänderna hade blivit lite missfärgade (alltså inget farligt, men det hade ändå gått på bara typ 4 månader så bestämde mig då att avstå från att ge frukt förutom once in a blue moon och då bara ge typ 1 tsk). Så, därför säger jag så. Det är liksom inte bra. VIsst de älskar det. Men jag har kommit på: när jag själv fixar frukt (vilket jag gör mkt varje dag) så ser jag till att han får en kvist av nåt kryddgrönt eller lite gurka, t ex, eller ett ruccolablad, eller några av hans torkade blomblad, så att han inte behöver sukta och klänga så på mig för frukten. Det funkar. Då känner jag mig inte lika grym som inte ger den goda frukten.
För kaniner är frukt endast godis i princip. Men har sin plats om man måste ge äcklig medicin (om man får blanda ut den, inte alla kan man göra så med, inte antibiotika t.ex. men annat). Eller när man behöver kolla med en matvägrande kanin hur allvarligt det är. Ratar den frukten eller bara petar i den då vet man att det är ilfärd till veterinären som gäller.
Vetegroddsolja borde inte behövas.
Sedan tycker jag ofta att folk verkar göda upp sina kaniner lite för mkt för att det ska vara helt optimalt för kaninens hälsa, men du ser ju själv. Det ska i varje fall inte börja bukta ut under hakan, eller bulla upp i nacken, och fördjupningen mellan bakben o buk ska inte börja bukta ut..
Och bakre delen av buken ska inte hänga för mkt heller..
Men lycka till iaf.
Men om de små förändringarna i dieten inte hjälper, eller om han av någon anledning börjar se mer hängig ut så kan man misstänka att det finns andra skäl, t ex mask, men då tycker inte jag man ska börja avmaska utan att först ha varit hos veterinär för att se att det inte är något annat problem. ifall det är en annan orsak kanske avmaskningen i sig skapar mer problem än den hjälper. Så först ta reda på orsaken, skulle jag rekommendera.
men vi hoppas att det "bara" behövs lite förstärkt diet.
Tack för uppskattningen.