Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1347 ggr
Sing!
0

Linolja bur

Jag och pappa håller på att bygga en kaninbur och är snart klara och då ska vi linolja den (har linoljat halva golvet redan), så min fråga är hur länge ska man låta det torka innan kaninen kan flytta in?? :)

minaninar
0

Oj, jag har för mig att linolja tar typ en halv evighet.. typ en månad åtminstone. Linoljan avger väl också en stark aromatisk doft? Den kan nog vara dålig för kaninen? Eller är det bara terpentinet?

Linolja är också väldigt lättantändligt så trasor o ev papper etc ni använder måste förvaras eller slängas på ett säkert sätt. Antar dock att din pappa vet allt om det - kanske du med? ÄR inte helt säker själv på vilket som är bästa sättet.

Men jag skulle nog tycka att ni kunde försöka rådgöra med veterinär, när ni tagit reda på om linoljan avger nåt.. Det är ju iofs samma som i linolja som man äter.. men ändå.. tycker det luktar annorlunda..Obestämd

Blåögd
1

Borde det inte gå bra när det slutat lukta? Har själv linoljat mycket burar, hus osv. Det är dock länge sedan sist så jag kommer tyvärr inte ihåg.

minaninar
0

Jo kanske.. men hm, linolja torkar ju långsamt? men mest undrar jag om det är så att det finns något som kaninen ej bör få i sig/inandas? Men som sagt, det är ju gjort på lin, men samtidigt är något annorlunda från den vi käkar, för den är vad jag vet inte lättantändlig.Tyst Jag vet inte, borde diskuteras med fackperson, t ex fabrikant av linolja. Slå upp det märke linolja man har på nätet, maila företaget och fråga om giftfrihet? Torktid och om det är något problem om ett litet djur får i sig det, samt om det avger gaser innan det torkar.. mm mm.

Zvintos
1

Har målat med linoljefärg, då det är vad jag blev rekommenderad i färgaffären när jag bad om en färg som skulle användas inuti burar. Torkade på ett par timmar och luktade inte ett smack tycker jag!

minaninar
0

Jamen då så! Toppen! Då kanske det är terpentinet jag tänker på, som man späder med ibland.. men då skiter man i att använda terpentin o bara ha rent linolja så är det säkert.Skrattande