Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3886 ggr
Uniqs
0

Hur bedömmer man?

Jag har gått runt och funderat länge på hur man kan se om en kanin är dubbelmanad, enkelmanade eller teddy? Måste dom ha anlag för att få teddy, eller hur är det egentligen? Skulle vara bra ju fortare jag får svar på detta, då jag har ett par bebisar som jag skulle behöva kolla det på! ~ Mvh Amanda v, Uniq's Kaningård ~ www.Uniqs.weebly.com

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enkelmanad: Kaninen ser "normalpälsad" ut som liten, den saknar ett "V" över ryggen. Se bilder.

Dubbelmanad eller teddy: Kaninen har ett "V" på ryggen med mer päls när den är några dagar gammal.

Detta syns inte när kaninen är äldre.

Vi vetg inte riktigt hur teddyanlaget fungerar än men jag tror att de ska vara liknande som lejon. Så teddy har MM (dubbel) anlag precis dom dubbelmanad lejon. Enkelmanad lejon har ju bara Mm (enkel). Parar du en dubbelmanad med teddy kommer det dubbelmanade (ibland, sällsynta fall även teddy). Parar du enkelmanad med teddy (eller dubbelmanad) blir några dubbel och några enkel. Parar du en dubbelmanad med en normalhårad blir de enkelmanade och parar du en enkelmanad med en normalhårad blir några enkel och några normal.

Tror iaf. att det ska vara så :)

Här är bebisar efter en teddy och en korthår, de saknar "V:et" och alla är enkelmanad. De har en mer jämn bepälsning.

Här är en bebis efter två teddys, de är oftast lite mer "nakna"/tunnpälsade på vissa områden vid en viss ålder. Se ex. sidorna på magen, bröstet och kring huvudet.

Här syns det tydligare med vad jag menar

Uniqs
0

Okej, tack så jätte mycket! Jättebra beskrivning och ett plus för bilderna! Vet nu hur jag ska kolla detta :) ~ Mvh Amanda v, Uniq's Kaningård ~ www.Uniqs.weebly.com