Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 994 ggr
Mannez
0

Kanin inne

Jippi, pappa har nu lovat mig  att jag får ha en kanin inne, iallafall prova några veckor och se om det  om det fungerar. Men nu behöver jag lite tips? på hur man undviker lukt så mycket som möjligt. Borde jag även  ta honan eller en utav hanarna? Vem utav dom luktar mest?

Är inte så van vid att ha innekanin som ni märker.

Svara så snart som möjligt. :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

[theotoft]
0

Jag tror honorna luktar lite mindre än vad hanarna gör,, Kaniner är ju renliga av sig och använder sig gärna av samma hörn när dom gör sina behov så bara se till att tömma ur den hörnan varje dag och städa hela buren kanske nån gång i veckan.. Toalåda är det ju många som rekommenderar att man ska ha så man kan ju ställa en sån i hörnet man ser att dom använder så underlättar det ju städningen. :)

AkaiTsuki
0

Hmm skriver några tips

• Byta i toan varje dag, eller precis när du upptäcker att det finns något bajs eller kiss i den
  • Det finns deo man kan köpa som man lägger under spånet
  • Om man har spån måste man dammsugare lätt tillgängligt tycker jag, kaniner är superbra på att spåna ner
  • Inomhus tycker jag det är bäst att ha papperspellets som Toalätt eller majsan remiss. (Har inte det eftersom jag har inte råd, betalar det mesta själv)
  • Det är bra att ha ett halm lager över spån för då spiller de inte ut lika mycket när de springer omkring och har sig
  • Om man har långhårig kanin kan det vara bra att borsta kaninen utomhus
  • Hanar kan lukta fruktansvärt manligt, tycker du borde ta honan
  • Höet kan lukta och därför är det bra att ha det mesta höet ute

Någonting mer du undrar?

//Joanna

minaninar
0

Hm, för rumsrenhet så är kastrering ju bra har man förstått. Men eftersom din kanin till en början ej kommer vara det.. så skulle jag vara taktisk och bara ha den i mitt eget rum.Oskyldig Fixa toalåda, jobba med att sätta den i toalådan med strö och eventuellt lite pluttar och lite kissigt strö (alltså räcker med några korn för han ska hitta rätt).

Under bebisperioden kommer kaninen förmodligen rätt lätt bli rumsren, sedan vid könsmognad när hormoner och instinkter att markera revir mm kommer är det troligt att han kommer börja göra som han vill (honor med tror jag).

Jag tycker det är i princips helt luktlöst, o de lukter som finns måste man krypa nära för att känna, de doftar gott tycker jag. (Ok, visst längst ner i toalådan där det börjat lukta lite ammoniak är ju inte så gott, men så är allt urin.. men färskt luktar det bara gott. SJälv har jag ibland kraschat i sängen fast han kissat, har lagt handdukar under o över.. endast en mkt mkt svag lukt som inte stör.

Om man vill vara petig kan man nog göra en liten bur med Hage där man börjar toaträningen, sedan öka och öka territoriet. Men jag tänker att det funkar ju inte säkert för att om han väljer att gå på toa i ett hörn som ligger mitt på golvet, så kommer han ändå att få välja ny plats när man utvidgar. Men, hursomhelst, Stäng in dig på rummet med  honom och sätt honom i lådan så fort du ser att han lyfter lite på svansen och liksom ser ut som han ska göra nåt. Ge godisbit i lådan. Ha en väldigt rymlig toalåda, så det går att göra en ordentlig bunny flop i den, och så att du kan lägga hö i främre delen.. För där det finns mat kan man också sitta skönt o göra sitt medans man mumsar hö.

Hanar luktar när de blir könsmogna.. De luktar mest om de känner doft av hona. Själv tycker jag det luktar jättegott, men det är smaksak. Jag tycker mest om hannar.. vet inte varför. Men jag har inte träffat så många kaniner på nära håll och det finns säkerligen många honor som är underbara. Det hör man här varje dag iaf.

Skaffa hem vitvinsvinäger.. bra att få bort kiss och även utsökt för att få bort kissavlagringar på plast, vips bara så är de borta. Miljönvänlingt osså.

Jag skulle nog ändå välja att ha t.ex. bur om du redan har en (onödigt om du måste köpa ny dyr..) till en början medans ni tränar, och medans du upptäcker hur det är och vad som är farliga grejer (kablar mm), samt när du själv inte är hemma. LÄmnar man dem ensamma kan de glömma sin uppfostran. Sedan är det svåraste att lära sig gå försiktigt. Det tycker jag nästan varit det allra svåraste. Trots att jag nu går mkt medvetet så ibland så dribblar jag honom lite när han kommer och uppvaktar. Men försöker att vara jätteförsiktig. Men som sagt, det är största risken jämte kablar osv att man själv råkar trampa på tårna eller liksom knuffa till med sitt ben.

Det är också anledning till att ha i ditt rum. För risken att andra mindre försiktiga familjemedlemmar ska råka trampa eller sparka till, eller när man drar ut köksstolen osv.. man måste hela tiden tänka på var kaninen är, och där den var för 10 sekunder sen är inte nödvändigtvis var den är nu.Tungan ute

Men klart du kan ju ta ut den i tvrummet på en handduk och gosa lite då och då kanske… men var beredd mitt i goset kan det komma lite kiss.. antingen för att det är skönt o man glömmer gå på toa, eller för att han faktiskt inte vet var han ska gå..

Mannez
0

Jag skall ha den på mitt rum, men tack för tipsen, skall nog ta honan som är egenuppfödd, men än är hon bara liten bebis på 6 veckor. Kanske jag tar min lejonhuvade dvärgvädurshane. Men det där med toalett-låda skall jag ha och tömma varje dag.

Halm kommer jag även använda då de är långhåriga och det fastnar inte lika lätt.

Men först måste jag göra om lite på rummet så jag får plats med buren, vi har ju två inneburar som reserv vid nödlägen.

Skall diskutera med pappa och så, för har inga djur vid honom och blir så otroligt sällskapssjuk.

Men jag kommer spendera ungefär varannan dag hos honom och min mormor, får ju inte glömma de andra djuren som jag har vid mormor.

Kan ju fråga min kusin lite också, han köpte en unge ur min första kull och har den inne om vintern och ute på sommaren, han har nog bra tips? också.

minaninar
0

Bor de långt ifrån varandra? Annars kan du ju ta med en innekanin fram och tillbaka i transportbur.. om det finns två hem tror jag kan gå ändå? Verkar lite risky att lämna med pappsen om han inte är djurkär. Han kanske inte har tillräckligt bra koll.Skrattande

Mannez
0

5# De bor 3 mil ifrån varandra, mormor bor på landet och pappa i stan. Men mina yngre syskon är också hemma de dagar jag inte är vid pappa och de är såklart djurvana. :)

minaninar
0

#6 Åhå, på det lilla viset. Ja men då går det nog bra. 3 mil är också så att det går att köra dig ifall det skulle vara något akut.

Stiinisen
0

Tänk på att det snart blir kallt , och då kan du inte ta ut h*n 

Vem blir det då? :D
Blir det den nya pojken? :3

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/