kaninungar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Igår när jag kom hem så hade vi fått två kaninungar 
men när vi kom ut i morse så var dom döda
Vi försökte få en kull för ca ett år sedan men då var alla fyra döda, troligast redan vid födseln då en hade hinnan kvar runt sig och en var jätte liten. Då tyckte flera att jag skulle para dom igen på en gång men med tanke på att vi skulle ut och resa så passade det inte riktigt att göra det en gång till.
Tänkte prova att para dom en gång till men går det inte vägen då, så är det nog inte meningen att hon ska få några. Hur länge bör hon få vila innan man försöker igen?
Är det någon som har några tips? om vad vi ska tänka på ?
Jag vet att man inte ska flytta runt och inte försöka stressa upp henne.
Tacksam för alla råd och tips?.
//Margita
Hur länge honan bör vänta brukar det vara olika åsikter om.
Det beror också mycket på i vilket skick honan är i.
Vissa anser att man kan para om på en gång, andra anser man bör vänta.
Vilket man väljer beror på vad man själv tycker känns mest OK.

Tack för svaren
men här kommer det lite mer som hänt…..
Jag hade plockat bort boet med dom döda ungarna i eftersom att det hade kommit en mörkröd/svart klump som jag trodde var moderkakan, det är bara det att när jag kom hem igår så låg det ytterligare en död unge på golvet (ett dygn senare). När jag upptäckte detta så ställde jag tillbaka boet men nu har det gått ytterligare ett dygn men inget mer har hänt. Det har inte kommit någon /något som liknar moderkaka efter den sista ungen. Vad tror ni, är hon klar ?
Hur lång tid kan en förlossning för kaniner ta ?
E#n normal förlossning brukar gå väldigt snabbt, så det där låter inte helt normalt tycker jag.
Hur gammal är honan? Hur mycket pellets/gnagarblandning får hon, och vilken sort? Har hon fri tillgång till hö?
Anledningen till att jag frågar är att honor över ett år brukar kunna få svåra förlossningar om det är första gången. Och övervikt underlättar inte…

Hon blir två nu i maj, men hon fick en kull för ca 1år sedan.
Hon får ca 1dl pellets och endast några få bitar från gnagarblandningen samt fri tillgång till hö varje dag.
Kan inte påstå att hon är överviktig.
Jag personligen tycker att 1 dl är för mycket, det är en Dvärgvädur va?

Hon är en Dvärgvädur.
Ta hennet till veterinären, hon kan ha döda ungar i magen. Bäst att åka in och röntga. Skulel det vara ungar så behöver hon akutsnittas eller så kommer hon dö i likförgifning.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Har "studerat" lite om detta samt frågat veterinärer osv.
Eftersom att om jag förstått det rätt så har ungarna dött, ev dödsfödda varje gång samma hona fått en kull?!
Så kan detta vara en symptom på cancer/tumör i livmodern. Vilket jag hört inte skulle vara sådär jätte ovanligt, tyvär så många som 40-60% av alla okastrerade honor får det någon gång i livet, tyvär är den Livodertumörer på kaniner är i de allra flesta fallen elakartade. Dock verkar det inte vara många som är medvetna om detta tyvär. Så dom flästa tar in honan till vet försent.
Inte för att skrämma upp dig eller så, men eftersom att det är såpass vanligt ändå så vill jag bara förvarna dig lite.
Så mitt tips? är att ta in henne till vet innan du ens tänker på att ta en till kull, så får dom undersöka henne tycker jag.
Kan ju även vara så att du/hon haft otur båda gångerna, det händer ju faktiskt. Men tycker ändå att du ska åka in med henne och kolla, så att inget händer henne.
Andra symptomer på canser/tumör i livmodern kan också vara:
Urinen är röd eller rödfärgad _(blod)
_Blödningar eller flytningar från vulva
Samt tung andning. (Tung andning är ett symptom som uppstår när tumören spridit sig till lungorna)
Det är viktigt att veta att blödning från vulva är ett symptom som kan vara mycket akut. Livmodertumören kan vara väldigt kärlrik och om något av de stora kärlen brister kan kaninen hastigt förblöda. Man bör med andra ord söka hjälp omedelbart om kaninen blöder från urinvägarna.
Tråden är från förra året.
Men hur kunde jag missa det. Det borde gå att låsa trådan som inte är aktuella.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D