Hage ute i snön?
Jagyggde ju en stor Hage åt kaninerna i början av sommaren, som är ca 1,70*1,70m.
En dröm jag har är att de alla ska gå där i och leva lyckliga i sina dagar och vara kompisar med varandra, och jag skulle vilja ha den på baksidan och bygga som ett "skogslandskap" i den med stockar och stenar och grävmöjligheter.
Men hur gör man på vintern? Tänkte att förvisso kan man ju lägga "tak" över så det slipper snöa igen helt, men helt snöfritt blir det ju inte.
Är det taskigt(djurplågeri) att låta dem bo ute så?
dom måste ju ha ett hus upplyft från marken(?)
jag tycker inte det är taskigt!
men jag skule gjort ett vindskydd så att det inte blåser för mycket, så att dom blir sjuka.
HAHAHAHAHAHA…..
De kommer att ha en bur som hus, men ska kunna röra sig i hagen fritt som de vill själva.
Tänk bara på att en hona behöver minst 10kvm för att få sig ett eget revir, och det är onaturligt för dem att leva flera på ett revir. Dessutom kommer de/den revirlösa honan må psykiskt dåligt, det kan se ut som om de är bästa vänner men den ena kaninen bossar alltid över den andra vilket aldrig sker i en vild koloni.
Jag skulle rekommendera dig att om du har fler än 1 hona så gör en bur åt varje hona. Har du dessutom hanar så kan du kastrera dem och ha dem ihop med en hona var, eftersom hanar inte har revir i det vilda så brukar det fungera bra, eftersom hanen då inte gör anspråk på honans revir.
Sätt bara ihop dem i hanens Hage då!
Hanen ska kastreras, men några 30 kvm gård tilll övers har jag tyvärr inte. Bor i radhus med en liten gräsplätt till gård bara. Det handlar alltså om 4 kaniner, 3 honor och en hane.
Kaninerna gillar att gräva och skutta i snön. I början när jag hade kaniner fick de bo ute året om i Hage (fick dock komma in i huset om det var svinkallt), gick aldrig någon nöd på dem. Bara ha hus en bit över marken så ska det inte vara någon fara för dem.
#3: Beror väl helt på honor. Väldigt många uppfödare har kärringhagar, inte har de så stora burar och det går bra för honorna. Bara det finns många gömställen och mycket att pyssla med.
#4 I så fall rekommenderar jag dig att hellre ha 3 hagar och hanen hos en utav honorna, då slipper du ha förtryckta och mobbade kaniner.
Dessutom är honor ihop en tickande bomb, till slut kommer de att rycka ihop, även om det tar flera år eller bara några månader ;)
Några tre hagar finns det inte en chans att det finns plats för på baksidan, det är bara att glömma.
Men är det inte lite väl vågat att påstå att de kommer börja bråka?
#7 Nepp, inte alls. Jag skulle aldrig ha honor ihop där de måste dela på ett revir för det är emot deras natur.
De kan ryka på varandra när någon blir skendräktig? eller någon helt enkelt vill ta över reviret från den som äger det.
men är det inte emot deras natur att hålla kaniner i en fack-bur?
HAHAHAHAHAHA…..
Eftersom du inte vet bakgrunden med just mina kaniner kan jag tycka att det är lite väl vågat att påstå saker utan att ha tillräckligt med information på benen.
Kan upplysa då om att de har bott tillsammans tidigare och har haft det riktigt roligt tillsammans. Med risk för att förmänskilga dem lite, men de verkar på ren svenska ha skittråkigt nu när de sitter i varsina burar pga ungarna, för de rymmer och rymmer konstant i hopp om att komma in till någon och sällskapa med.
Visst kan det hända att de kanske blir osams i framtiden, likväl som en orkan kommer och tar vårt hustak med sig eller att en utomjording bygger bo i vårt garage, men den dagen den sorgen, och då får man hitta en lösning på problemet.
TS, jag vet en som har som du vill ha (tror jag) du kankse vill prata med henne elr ngt? PM:a mig då :)
Jag har fått intrycket att kaniner kan hålla sams - i vissa konstellationer. Men tyvärr måste de bestämma själva vilka som ska bli ler och långhalm. Det finns vissa kaniner där hierarkin och andra personkemigrejer gör att en förtrycker en annan. Det är inte särskilt subtilt ifall man har dem inne i sitt hem. Det kan betyda att man måste kunna dela av kaninparadiset för de perioder det blir trubbel.
När man läser engelska o amerikanska böcker rekommenderar de att alla ska kastreras, av två skäl: de förespråkar att man köper sin kanin från omplacering, samt att den ska kastreras eller vara kastrerad as it were i dessa sammanhang, och för att underlätta bonding och stabilare vänskap. Men sedan finns det individer som är ledare och ev. mobbare, de kan ta upp vissa kaniner i sin klick, och andra plågar de. Därför är det viktigt att ha koll. Dessutom rekommenderas att kaninerna bor i ens hem, vilket innebär att det är otroligt mkt lättare att iaktta, känna av, känna igen vad som händer eftersom de är där man själv är. Det gäller bara att man kan fixa sjysst plats åt dem som ev. blir mobbade, eller för all del, den som mobbar. Kan ju gränsa av m galler? Och eventuellt skaffa en kanin som trivs med just den kaninen? Det här är saker jag läst, men de verkar förnuftiga och pålitliga.
Så det är väl något att ta med i beräkningen.
Dessutom, det skrivs om koloniuppfödning (oftast i köttsammanhang inte för utställn. eller kel), och det kan "funka" men det innebär ganska mkt köttsår, samt några individer som far illa för de är lägst på hackordningen, omega. Alltså slutsatsen: det funkar inte. FÖr i svenska lagstiftningar så måste man nog tolka sådan koloniuppfödning där det förekommer slagsmål och trakasserier som djurplågeri.
Men förstår din vision och längtan. Men kanske är det att hoppas att naturen ska anpassa sig till oss?
Ska man experimentera tycker jag det ska vara medans man själv har full uppsikt och studerar deras beteenden och kan gripa in. Sedan om man lämnar dem ska de vara i stabila bondade relationer som man vet funkar.
För att honorna inte ska terra varandra kanske kastrering av dem alla är en bra idé. Det ökar kanske chanserna att det kan funka utan mobbing.
Dessutom, se till att de i hagen också har sådana bostäder i form av stor bur/hus enligt jordbruksverkets krav. De får inte bli våta, kalla eller få is i pälsen.. De måste ha nånstans att ta vägen i ruskväder, samt för att sova,vila, vara trygga.. En kanin ute är oftast eller aldrig helt trygg o kan vila, så har jag förstått iaf.
Jag har också funderat på att göra som du Imasy men funderar på, kommer kaninerna vara så smarta att de verkligen går in i buren när de blir kallt och blött?
Men jisses, jag vet int eom jag missförstår ditt inlägg helt nu, men måste man ha kaninen inomhus för att hålla koll på dem? Det spelar väl ingen roll om de är inne eller står utanför fönstret, jag kan ändå inte ha koll på dem 24/7.
Om hur stora bon etc de ska ha har jag koll på, jag kan läsa jag också ;) Men det var inte det som var frågan i min trådstart.
Det gick in i buren i våras när det regnade/snöade, så det hoppas jag att de skulle göra nu också.
#14 Ok! Jag har inte vågat pröva för mina brukar sitta ute när de regnar, hahaha!
#14 Näe, så menade jag inte riktigt. Jag menade att om man inte har haft alla kaniner tillsammans någon gång och inte vet hur de kommer vara med varandra menade jag att det är lättare att observera och kanske hänga med i de mer subtila svängarna om de är inomhus under tiden man bondar dem. Men visst det går ju ute med, bara att man själv då måste hänga ganska mkt och observera vad de har för sig om man inte vill ha blessyer, iturivna öron osv.. Dvs. att man är au jour med vad som pågår. Men du har ju haft dem i garaget och delvis har tre damer sambott innan dess (innan en visade sig vara man - om jag minns rätt haha), så då vet du förmodligen lite bättre.
Jag menade mer när det är på bondings och experiementnivån..
Sedan om det är menat för dem att gå tillsammans, dvs. konstellationen är stabil och de har legat kind mot kind och slickat varandra osv.. och är ler och långhalm, då kan man ockås räkna med att det ska bli så i uteburen med. Så tänkte jag.
Jag menade också att i amerikanska böcker jag läst så rekommenderas det att ha innekanin, även om besök utomhus i trädgård inte är uteslutna om man har kontroll på miljön. Men jag menar inte att man måste ha det. Jag menar att jag upptäckt många fördelar med hur jag själv interagerar med Herr Kanin.
Men annars är det fritt fram att pröva. Låter helt underbart. Jag blev väldigt inspirerad av en medlem här som visade hur hennes sommarkaniner skulle bo, visserligen i lekstuga/litet hus men med uteviste. Det var mkt stockar och rullar och annat kul, och saker med nivåskillnad.
Jag tycker kaninparadisets låter fint. Själv har jag dröm om att skapa bunningham palace.. som ska handla om ALLT som rör kaninernas väl och ve och som ska lobba för kaninernas rättigheter och ha forskningcenter osv.. Men tja, det är inte riktigt lika realistiskt.
#12 Jag är helt övertygad om att mina kaniner är helt trygga uten i hagen. Annars skulle de knappas ligga och sova. Det ska då tilläggas att vi bor i ett radhus där det ränner ungar hela tiden.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#17 Men har de ingenstans att ta vägen om det händer något ? eller så? Alltså om ett flygplan kommer skulle min kanin dra in direkt i något hus eller håla.. Har du ingen tillgång till sådant i hagen?
Men det är ju bra att du har trygga kaniner. Radhusträdgård låter iofs rätt tryggt. Det blir också deras revir.
#18 Jodå de ha både hus och tunnel, de ligger och sover vid gallret hellst. Huset är de aldrig i, ibland sover de i tunneln . Flygplan reagerar de inte ens på.
#19 Och där är de året runt? Eller missade jag nåt?
Ja eller ja de är i fackburen på natten och hagen på dagen.
#21 Ja då förstår jag. Bara de har hus och gömslen i hagen är det ju bra.