fluglarver ?
Har en inne kanin som fått vara ute nu tre dagar eftersom de varit fint väder (han har fått sova inne) Igår märkte jag att han hade små sår vid öronroten på båda öronen på samma ställe, tänkte att han fått mjällkvalster/öronskabb direkt då min pappa sett att han hållt på klia sig hela dan men sen när jag tog in honom var han helt normal så antar att de bara va myggbett eller för mycket mygg som irriterade honom. Idag när jag tog in honom hade han döda småsmåsmå spyflugor iallafall liknande uppe vid öronen vid såren så de är ju säkert dom som hållt på bita honom och hittade kanske tre st till (levande) i pälsen kring ryggen på han, märkte också att han har blod krin könet och tror de var lite svullet men inte säker.
Kan han ha fått fluglarver? ska jag bada honom eller något liknande ifall dom lagt ägg i pälsen eller kan såren ta mer skada av de ?
Ska in med honom till veterinären på måndag om de inte blir bättre (dom har inte öppet på helger)
Hmm.. du har inte hittat larver? Du har hittat små flugor?
Alltså har en kanin sår kan även små flugor käka där, gör de på andra djur.. har även varit med om flugor som försökt käka om man själv haft något sår om sommaren.
Alltså, var bor du? Det finns ibland andra veterinärer.
Ring annars Bagarmossens regiondjursjukhus för att fråga om råd.
Jag är liiite cool, för jag tror inte det är fluglarver. Om du inte hittat några runt könet eller rumpan? Är kaninen ohygienisk? har han svårt att tvätta sig?
Jo du ska hålla honom inne nu.
Detta med blod runt könsöppningen låter inte alls bra. Det får mig att tänka att det kanske är något akut. Alltså det är ett symptom på rvhd, men som sagt innan man blir hysterisk så är det väl så att det kan vara annat.. Urinvägsinfektion, eller dyl.
Men du måste ikväll gå igenom HELA kaninen väldigt noggrannt.. en bra lampa och sedan sitta o undersöka varenda millimeter och plocka bort ALLT skumt du ser. Sedan måste du kolla en gång i natt, efter ca 4 timmar. Och en gång relativt tidigt imorgonbitti. Är det fluglarver.. dvs. om du ser stora feta larver som rör sig i pälsen (måste titta noga för å se) Då är det så illa att det bara är avlivning som gäller om du inte kommer till veterinären nu. Det går inte vänta flera dagar. Kaninen kan då vara mer eller mindre död i morgon eftermiddag. Under svåra svåra lidanden. Men nu låter det inte som det är det. Så kanske vi kan ta det lugnt innan ni börjar ringa efter avlivning, vore ju sorgligt om det inte behövs.
Då du beskriver att de var jättesmå så låter det ej som spyflugor?? De är väl stora? Varfrö skulle de vara döda dessutom?? Men ok. Det skulle kunna vara möjligt att flugor lagt ägg i såren. Men ser du inga larver och du har flugfritt inne så kan det hela avlöpa väl.
Du ska kolla och plocka igenom hela kaninen. Ringa akut o fråga. Borsta igenom. Tvätta det svullna o röda och inspektera noga. Kolla dessutom kisset som kommer närmaste timmarna.
De hade alltså vingar? Annars tänker jag på löss. Eller ja, skabb kan det vara..
Ja du inte lätt..
Men rengör,kamma, borsta, plocka med pincett, använd extremt bra stark lampa (köksbänken, skrivbordslampa el dyl). Tvätta definitivt såren med klorhexidin (desivon) eller någon annan sårtvätt ni har hemma i förbandslådan.
Har jag sagt allt? Jo var bor ni? Möjligt att någon här vet om någon jourvet eller sjukhus, eller så.
Men jobba ordentligt.
kanske andra har andra tips…
här är video på fluglarver, man kan inte missta sig tycker jag:
http://www.youtube.com/watch?v=v1CBsPs6AiQ
så här ser de ut på bild:
fruktansvärt..
jag hoppas jag har rätt o det inte är det. Men om du skulle komma på att det måste vara det så måste du genast söka veterinärvård, eller avliva: det säger veterinären också i videon.
Är han smutsig och blöt så ska du bada honom försiktigt o noga, men bara på det smutsiga o blöta ställena. Det ska vara ljummet skönt vatten. Ej för kallt eller varmt. Sedan torka supernoga och upprepa kollen.
Det bästa du kan göra är att ta bort larverna och flugorna och ta den till veterinären så FORT som möjligt!
Jo skulle säga.. man måste lyfta och röra om i pälsen och verkligen vara närgången när man tittar.. precis som han i videon säger o visar måste man verkligen leta.
Och.. ska inte tvätta med tvål, bara rent bra vatten o gärna upprepa tills ingen smuts..
Försiktig så du inte tappar honom om han sprattlar, bättre då med balja på golvet, beror på individen.
Ta hjälp av någon annan hemma så ni kan hjälpas åt med det hela.
Och strunta inte i att gå upp åtminstone två ggr i natt och kolla att inget nytt konstigt har tillkommit, eller att kaninen kissar blod, eller att något som ser ut som larver finns där.
Nej såg inga larver alls kring könet och kollade lite snabbt i pälsen efter fler flugor och såg varken de eller larver men får ta och titta nogare!
Jag bor i kiruna så finns bara en veterinär här.
Han brukar tvätta sig rätt ofta och är i normal vikt men sen har han ju tandproblem,rinniga ögon och han fäller året om, om de kan göra saken ohygienisk? annars mår han prima och är renlig av sig
Nu när jag tänker efter tror jag att de var knott! xp tror dom var döda eller så dog dom när jag tog bort dom från pälsen(dom satt fast) och vissa var mosade när han hållt på klia sig.
Med tanke på att de är rötmånad så är de säkert att tvätta såren med vatten då de gör så att bakterierna sprids? om de nu är bakterier.
Bada honom blir lätt då han älskar de men om de skulle vara att han Urinvägsinfektion så förvärrar väll vatten de? det gjorde de iaf på mig när jag hade de och de gjorde så jag började kissa blod 
Håller med minaninar. Låter inte som fluglarver. Men följ hennes råd, kolla i genom kaninen ordentligt och titta till under natten. Försök få kontakt med veterinär. Finns det ingen jourvet där du bor så ring en vet någon annanstans. Det som oroar mig mest är att du hittat blod vid könet. Det är inte normalt och kan vara symptom på allvarlig sjukdom och kräver omedelbar veterinärvård. Flugorna och såren vid öronen kan också vara ett tecken på att kaninen är försvagad av sjukdom. Verkar han på något vis trött eller annorlunda än han brukar? Är du säker på att det var blod och inte mörkt kiss? Kaniner kan kissa orange, brunt eller rött. Det är normalt.
har ni ingen sårtvätt hemma?
Men hm, har aldrig hört att man inte kan tvätta med vatten om det är rötmånad.. Hur gör du när du duschar? XD
Nä skojjar.. fast om det inte finns sår, så gör det inget om du tvätta rmed vatten. Alltså såren på öronen får du badda, helst med sårrengöring.. det måste ni ju ha hemma? Annars ska det skaffas imon. Klorhexidin, desivon, steril koksaltlösning, alsolsprit/lösning.. alsolgel.. ? Nåt har ni väl? I värsta fall jodopax. men annars badda såren på öronen med lite oparfymerat tvålvatten.. badda bort tvålrester noga.. badda badda… o så torka allt med ren handduk.
Tvätta sedan om du tycker det behövs runt könet.. eller om det nu var nåt annat gojs.. tvätta med bara vatten.
Jag skulle ta o testa att inte ha något strö i toalådan utan låta honom göra toalett på bara plasten ikväll (eller om ni haft ren sand, eller rent fint mjukt grus) bara för att se att det inte är blod. Som du säkert vet kan urinen bli orange, oftast inte direkt när den kommer ut, utan efter någon timme.. det är normalt.. men är det rött eller brunt.. så kan det vara blod. OM URINEN IMORGON ÄR BLODIG ELLER KONSTIG; TA O STOPPA I REN GLASBURK OCH STÄLL I KYLEN TILLS VET. BESÖK.
Skulle det under helgen bli något akut så måste ni åka utanför kiruna. Eller hitta ett djursjukhus. Kolla runt redan nu innan det blir kris.. ifall det blir det.
Men jag tycker det hela låter rätt lugnt..
jag tycker att han verkar vara som vanligt men han är också en väldigt lugn kanin som oftast ligger å sover så svårt att se när han är inne i sin bur men ska släppa lös honom efter jag kollat igenom honom så de är väll då jag får mitt riktiga svar men han verkar inte ha ont.
11o% säker på att de va blod då de såg ut som "rent" blod alltså inte för mörkt och inte för ljust.
Jag har faktiskt Ingen aning om vi har nån sårtvätt men de ska kollas upp är nämnligen hos min pappa och vet inte riktigt vad han har men nånting borde ju finnas.
hahah! nä men har hört att man inte ska tvätta med vatten på sår på djur, att bakterierna sprids eller nå liknande :p
Ni har en distriktsveterinär i Kiruna, han har jour dygnet runt. Ring honom 0980-831 95 eller ring tex strömholms djurklinik på 0220-458 45 (journummer)
"Distriktsveterinärerna finns tillgängliga dygnet runt, året om. Du kan alltid nå en veterinär som har beredskap för akuta sjukdomsfall. Utanför ordinare telefontid samt kvällar och helger hänvisas du, antingen via telefonsvarare eller av personal på plats, till den veterinär som har beredskapen."
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Du kan göra egen sårtvätt 1 ml koksalt i 1 liter vatten. Koka upp och låt svalna.
1 ml =1 kryddmått
Har kollat runt i hela pälsen på honom ser ingenting och ser även ingenting vid rumpan men svullen de är han och de är små sår (ser ut som bett) vis könet samma bett som han har vid öronen, har baddat och tvättat öronan med koksaltlösning. Han är helt normal, verkar helt oberörd.
#11 men sedär! det visste jag inte ens! tack så mycket.
Alltså det verkar bra att ha honom lös inne så du ser hur han beter sig o mår. Låter bra.
Kan ju höra dig för genom de telefonnumren. Men det borde också betyda att du visst kan åka o göra ett besök redan i helgen om detta med könet verkar oroa veterinären. Det viktiga är väl att kolla om det är blod i urinen, för då är det en akut sak..
Men börja med å ge honom mat, helst hö, om han kan tänka sig äta lite ur din hand så är det gott tecken.. Äter han självmant hö desto bättre.. Äter han inte hö men pellets.. hm.. sådär…
Men försök få honom att äta hö.
Ställ klockan typ två ggr i natt och gå upp och kolla hur han har det. Förmodligen är allt okej. Men ring först de nummer suskiv givit för att dubbelkolla vad vi sagt här.
#12 Inte en tsk? Har för mig att det är typ så mkt som behövs för att göra 1 L eller 500 ml till samma salinitet som tårar? Men kan ju minnas fel. 1 krm låter vääldigt lite?
Min första tanke var knott med tanke på var du bor. Både öron och kön faktiskt.
Fluglarvsangrepp brukar kaniner ju få om de vistas bland mycket kiss och bajs, ohygieniskt alltså.
Har du väteperoxid hemma så tvätta såren med det, det kokar bort alla bakterier och såren ser garanterat finare ut i morgon.
Har ringt och dom tyckte vi skulle vänta å se till imon och om de blivit värre skulle vi komma in med han
efter att han varit lös lite så hoppade han in i buren å började äta på sitt hö å dricka vatten så han verkar må bra.
är lite av en nattuggla men ändå morgonpigg så ska inte bli nå problem med att hålla koll på han:)
Det ordnar sig säkert. Har du någon form av desinfektionsmedel hemma så tvätta lite med det?? Typ desivon, klorhexidin Aco sårtvätt eller nåt.
#15 eligt sjukvårdrådgivningen så är det 1 ml per liter vatten
Det stämmer som 19# skriver.. 1ml per varje liter vatten.. Stod och kokade det där tills man blev helt galen när hästen hade mugg.. :P
Hoppas det löser sig med din kanin och att det inte är något allvarligt.
Kollade hans kiss idag och de var lite mörkorange och brunt såg de ut att vara men de va iaf mörk
#21 Det låter som om det "bara" är knott då. Men om du tycker urinen är förändrad mot vad den brukar vara så är det kanske läge att boka tid hos veterinären för en genomgång?
Men bra att du har kontakt med distriktsveterinären, för då kan du rådgöra med den personen.
Att han äter och dricker ordentligt är ju ett bra tecken som gör att det inte verkar vara så akut i alla fall. Ser bajsarna bra ut också så kan man väl pusta ut lite?
#19,20 Tack, det är jättebra att veta. Anledningen till att jag frågade var att när jag höll på lite med yoga fick vi lära oss nässköljning och fick för mig att för att göra lagom kroppsvänligt så skulle det vara mer. Men bara för att en sak funkar i snoken behöver det ju inte vara rätt för koksaltlösning.

#21 det kan bli så när de varit ute och käkat gräs samt maskrosblad tex
#23 Jupp.
Förresten det där med väteperoxid. Köper man det på apoteket?
@ Suskiv: du sade att jodopax inte var bra för det förstör vävnaden.. vad är synen på väteperoxid? jag är bara nyfiken. Det låter ju lite skrämmande att det fräter bort allt.
Men samtidigt bra om det verkligen är något som gynnar sårläkningen? Eller är det något man ska spara tills det är ett riktigt "fult" sår?
Väteperoxid köper du på apoteket :) Det finns nog delade meningar om användandet men jag använder det flitigt och såren läker snabbt.
Fick våtexem på min hund, något som snabbt sprider sig över hela kroppen om man inte bekämpar det direkt och då var väteperoxiden förträfflig. Jag använde det på mig själv när jag piercat näsan och det läkte jättesnabbt.
Alla bakterierna kokas bort 
#24 Jag använder aldrig Väteperoxid och det är inte särkilt vanligt att användas som sårtvätt i Sverige. Personligen har jag svårt att se vitsen med att använda det och jag antar att det gör fruktansvärt ont eftersom det är frätande.
Så länge såren inte är infekterade så fungerar koksaltslösning bäst. Sprit har den fördelen att det är bakteriedödande utan att vara vävnadsskadade, men det gör fruktansvärt ont. Är såren infekterade så behövs antibiotika och specialförband.
Så enkel regel.
Blödande sår görs rent med tvål och vatten eller koksaltslösning. Vätskande eksem mm som inte blöder görs rent med alsolsprit. Infekterade sår lämnas till veterinärer för bakterieodling, specialomslag och antibiotika.
#17 Så bra att ni fick kontakt med en veterinär :) Låter ju som att det kanske inte var annat än otrevliga knott, hoppas det.
#26 Väteperoxid gör inte ont fast man skulle kunna tro det.
#28 OK, jag har som sagt inte testat det. Har inte sett nån anledning. Men det är ju bra att veta.
Tack för bra tumregler suskiv!
Jo, jag ska nog ha en flaska sånt hemma, måste prövas om inte annat på mig själv. Utomlands, t.ex. i engelskspråkiga länder är det väldigt vanligt. Fördelen är att det ju inte blir några som helst giftiga eller främmande substanser kvar.. det är väl H2O2 om jag inte missminner mig? Alltså omvandlas det till vatten och syre på nåt vänster..
Men ännu en fråga: Om kaninen (eller vem som helst) har ett lite djupare sår eller så, måste man inte köpa äkta steril koksaltlösning på apoteket då? Eller kan man lita på den hemmakokta? Det är klart om det är brutet ben eller operationssår så ska man ju aldrig chansa utan använda den sterilt förpackade.
Vad trevligt det känns att ha en läkarstuderande här, det är ju inte alltid saker stämmer mellan människa o djur, men ändå. En del saker är ju de samma.
Den hemkokta räcker gott och väl.