Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3671 ggr
Frosstis
0

Ruccola? Plommonkvistar?

Kan kaniner äta ruccola? Har väldigt, väldigt mycket hemma som jag kan torka isåfall. Och massa äppelkvistar :)

Kan de äta plommonkvistar också? Tänkte för att stenfrukter är ju farligt för hamstrar så..

Adrina
0

Ruccola går bra antar jag, har gett det många gånger och vet även att andra ger det. Plommongrenar ska man inte ge, grenarna avger cyanid vid intag.

Elshira
0

Om det inte är någon starkare variant av ruccola så går det bra. Det finns ju dock "senapsruccola" och liknande sorter som har en mer eller mindre pepprig smak som kanske kan vara stark för kaninerna. Vet dock inte om det minskar eller ökar i intensitet när man torkar det isf. Bäst att smaka själv efter ;)

Hakuna matata!

Frosstis
1

Ja men vad bra, då har jag mycket att torka :)

Nej, jag tänkte väl det.. Jag håller mig till äppelkvistar Skrattande

minaninar
0

Ruccola går bra. Torka på du. Däremot är det mkt kalcium rikt, och eftersom vuxna kaniner inte ska ha så mkt kalcium (kan få njursten mm) så är det lagom att ge en 2-3 blad om dagen, max. Men torkar du håller det ju hela vintern.

Plommonkvistar NEJ; precis som alla andra stenfrukter och besläktade träd (persika, plommon, häggmispelbär, o ev. någon annan jag ej känner till). Det är en liten mängd av ett ämne som ombildas till cyanid (blåsyra) i kroppen. (Gäller även människor, därför ska man inte äta kärnor i plommon, nektarin, aprikos mm.. fruktkött är heltokej inga problem, men inte den mjuka kärnan i det hårda skalet. Samma med bittermandel, tror det också innehåller samma, men att man äter ju så himla pyttepyttelite för det har så stark smak så..

Frosstis
1

Okej vad bra :) Kommer inte ha kanin på vintern, men till slutet av oktober så. Sedan på våren och sommaren igen :)

minaninar
0

Åh är det bestämt? När kommer den?Skrattande

Frosstis
1

Jag ska inte köpa kanin, men jag kommer vara fodervärd Skrattande Jag ska köpa en bur först och hittar jag en innan måndag så hämtar jag nog honom runt den 15-16! :)

Kommer hyra en kanin av mandyosv och den kommer bo i min lekstugaGlad

minaninar
0

Åh va kul! Får man höra mera sen då.Flört

Frosstis
0

Absolut Tungan ute