Nu har han flyttat ut..
Nu bor Lilleman ute på verandan i sin innebur.
Han får bo i inneburen utomhus tillfälligt (några veckor) tills uteburen är färdig.
Nu är jag bara lite nojjig! Inne har han haft det som lägst 15 grader i mitt rum. Utomhus nu på natten blir det ca 11 grader som lägst, klarar han detta tror ni?!
Har lagt en yogamatta som tak och som även hänger ut över kortsidorna så han får lite skydd mot regn och blåst.
Han har precis blivit könsmogen, 3,5 månad gammal = hans urin/avföring stinker aaaapa efter en dag, när han var yngre luktade det inte förrän en vecka efteråt.
Så nu får han bo ute, klarar inte lukten nämligen. Har hört att kaniner nog är lyckligare utomhus också, och den teorin tror jag stämmer rätt bra på dom flesta.
Klarar han temperaturförändringen nu?!
Blir ju som sagt några graders skillnad, från att ha levt i ca 17-21 grader inomhus till allt från ca 11 grader på natten till 25 grader på dagen utomhus.
Jag skulle säga att det inte är några problem, se till att han har skydd för vind och regn samt halm att värma sig i. Samt att han inte sitter i direkt solljus :)
Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur
Satte ut honom idag när det var solljus så då kunde jag se hur det lyste från solen - några ljusstrimmor lyser in i buren, men långt ifrån i hela så det ska nog vara lugnt med den biten (som sagt, han har en yogamatta som täcker tre sidor på buren - taket och kortsidorna).
Halm har han dock inte.. aldrig gett honom det, nämligen inte förstått meningen med det xD
Men han har såklart ett hus han kan krypa in i och hö och spån som han kanske kan bädda med om han fryser..?
Halm är något de kan gräva ner sig i på ett annat vis en spån och som ger mer värme (min erfarenhet) ger även mer sysselsättning :)
Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur
Ahh okey.. kanske ska införskaffa det då! :)
Tänkte bara berätta att Lilleman klarade natten ute för första gången alldeles utmärkt :D