St Hippolyt
Är det någon som har bra koll på St Hippolyts foder? Vilka mer än Pre Alpin Wiesenflakes/Wiesesncobs kan användas till kanin (av hästfodren)? Antingen som de är, eller med enstaka tillägg. Vill gärna ha tips? på blandningar till både sällskapskaniner och avelsdjur. Tack!
Oj, för de som är dräktiga (?), digivande, eller är små ungar som ska växa till sin fulla storlek, samt till sjuka o konvalescenter kan man ge lite högre protein och kalciumhalt.. Jag höftar och tippar: protein 13-16%? Skulle tveka att ge högre proteinhaltigt foder själv iaf. Upp mot 18% tycker jag är groteskt mkt. Men detta ska bara ges under denna period i deras liv.. inte som allroundfoder.
Lite frågetecken på dräktiga dock, fick just för mig jag läst någonstans att dräktiga inte egentligen ska käka så himla mkt mer än vanliga? Att det är först efter nedkomsten som man ska ge mer.. (får en konstig minnes bild av 3 dagar efter nedkomsten.. men det kan vara rent svammel från min sida o minns ej vad jag läst, kanske någon annan vill säga nåt om? )
Sedan kalcium är ju vanligen MAX 1%. Men Runt 1%-1,2% kanske? Inte högre än i naturligt alfalfa skulle jag säga i alla fall, då det är just ett exempel på lämpligt foder som används till dessa individer under dessa perioder i livet… Men det kanske finns någon som har bättre koll på värdena. Fett skulle jag ge ca 3%, ev upp mot 4% men tveksam där.. inte säker att det ska vara så´mkt mer fett.. skulle nog nöja mig med 2-3% I det vilda blir det ju inte mkt fett om man säger så och svårt att avgöra hur väl kaninens kropp egentligen klarar av fettet, samt hur organen mår.
Så skulle jag nog tänka.. sedan kan man ju jämföra med andras råd och motiveringar.

#1 Tack för ditt svar!
Någon mer? :)