Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4034 ggr
[Beisarna]
0

Kanin Förlamning!

Hej! Jag har en kaninunge som är typ helt förlamad i bakbenen och när han rör sig så släppar han bakdelen efter sig. Detta gör mig väldigt orolig p.g.a att när jag köpte honom så va han nästan helt normal i båda bakbenen men han va lite sne eller vad man ska säga han va sån när jag fick honom också. Har nu haft honom i 3veckor tror jag och han har blivit värre. Min mamma har försökt ringa vet. men ringer ju alltid vid fel tillfälle då deras telefon tid är vi 8-9 på morgonen!
Men vill veta vad ni tror kan hänt! i transportburen kan inget hänt för han va helt normal där i men de är nu denna vecka från 5 augusti han varit sån här!

Skriv vad ni tror! så blir jag kanske något gladare när jag vet om n¨got hänt som ni skrivit! Dock som sakt så va han lite sån när jag fick honom
men lider han verkligen finns de väl ingetatt göra än att Avliva honom? eller? :O

//Angelica - Beisarna

Uniqs
1

Oj, det låter inte bra.. Låter som att han haft ngt problem redan vid födseln, och att han föddes med led/närv problem i bakre delen.

Och eftersom att det blivit ganska mycket värre och släpar hela bakdelen efter sig, så tror jag tyvär inte att det finns så mycket att göra, eftersom att han sedan han blivit helt "förlamad" i bakdelen förmodligen kan ha haft sönder tex närver, leder, muskler när han dragit sig fram.. :/

Lite svårt att avgöra såhär då man själv inte kan se hur han beter sig, och hur svårt det egentligen är. Men det låter inte bra tyvär..

Tror tyvär att det är ett medfött problem som inte går att göra något åt, samt att jag tror att han lider av pga rörelse hinder, vilket är ytterst onaturligt för en kanin att inte kunna skutta runt.

Men ta honom till vetten snarast, så får ni se vad dom säger.

Men jag önskar dig lycka till, och hoppas allt blir bra med honom!

~ Mvh Amanda v, Uniq's Kaningård ~ www.Uniqs.weebly.com

Zakarias
0

OM han har varit såhär länge hade jag avlivat han för att släcka hans smärtor…. :(

Suskiv
6

Ta kaninen till veterinären. Han behöver avlivas. Se till att få ett intyg på det. Ta sen kontakt med uppfödaren, hen bör få veta vad som hänt med kaninen. Är det nått genetiskt och ärftligt så ska föräldradjuren tas ur Avel, En seriös uppfödare bör även ge pengrna tillbaka eller en ny kaninunge.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
2

Kaninen behöver komma till veterinär, behöver inte nödvändigtvis avlivas. Men det måste ni tala med vetten om. Och om man inte avlivar så blir det nog ändå tidskrävande och möjligen lite kostar det lite med behandling. Men som sagt, det måste du diskutera med veterinären. Men troligast är att de föreslår avlivining. Det beror ju på vad orsaken är? Är det någon parasit el dyl? För har stackarn brutit något vilket ändå låter lite otroligt så är det nog bara avlivning som gäller.

Äter han bra? Går det att se om han överhuvudtaget kan njuta av livet eller?

Men du ska ha honom inne hos dig tills ni får tag i veterinär. Ring en annan om de bara har tel tid en timme. Dessutom måste du se till att tvätta honom regelbundet i rumpan så han inte får allvarliga problem. Han kan ju inte själv tvätta sig där. Oavsett om han gör bra pluttar så behöver han ändå hjälp med hygienen dagligen. Inte bra för sådan kanin att var aute, om han nu är det.

Men till nästa gång är det bra att veta: man kan inte låta kaninen gå så i 3 veckor! Det är faktiskt inte tillåtet. LÄs jordbruksverkets hemsida.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

Man måste ta till vet direkt om kaninen inte mår bra. Det räknas nog till djurplågeri faktiskt. Däremot så visste ni inte det så jag bara säger det för att föra kunskapen vidare. Men se till och få iväg kaninen till veterinär idag.Glad

[Beisarna]
0

Uniqs: Han har ju haft problem hemma hos uppföddaren också tror jag men hon nekar att han varit sån hon säger att han varit normal och kunnat hoppa och skutta vilket jag tror inte är sant för hans bror va helt normal när vi va och kollade på honom. Men sen kollar man på min unge så är han helt förlamad från första dagen jag fick honom typ.
HAn har bara blivit sämre och har funderat på om de är bättre att avliva så han slipper lida men han har inte sätt ut att lida något :O men nu ser jag att han blivit ännu sämre och har försökt ringa vet. men som sakt har min mamma och jag ringt vid fel tid vilket gör att de tar ännu längre tid. Och nu veckan som kommer är har vet. stängt.

OCh han är redan på väg att dö också och just nu vet jag inte vad jag ska göra :(

cloud-x: Ja hade också avlivat honom så hans lidade försvann men han är på väg att dö nu och får inte taG PÅ VET. HELLER :(

Suskiv: Har försökt få tag på vet. men har ringt vid fel tid hella tiden och deras telefon tid är vid 8-9 på morgonen :( och han har mått bra till nu och han har inte vissat några problem förns nu :( han är redanpå väg mot himmlen såg jag nu för några minuter sen när jag kollade till honom :(

minaninar: Vet att de inte är tillåtet att låta kaninen gå i 3veckor men han har inte haft några problem förns nu :( och jag har tvättat honom och hjälpt honom så mycket som jag kan men han får bara mer och mer problem med allt :( nu är han iaf på väg att dö vilket gör mig ännu mer orolig för att inte kunnat få tag på någon vet. :(

Suskiv
0

Om du inte kan få tag i en veterinär, finns det ingen jourveterinärer där? Så får du ringa nån som kan avliva hemma, det är djurplågeri att låa honom gå så.

Suskiv
0

Här har du veterinär ring den nu på en gång http://www.tranasvet.se/ 0140-384940 och sluta inte ring förrän de svarat. De har öppet till 16:30

Suskiv
0

Här är fler veterinäre i tranås:

0140-158 85

0140-38 49 40

RING NU.

[Beisarna]
0

Ska ringa då

minaninar
0

#5 Per definition är det problem om han varit sne sedan du fick honom. Alltså i sådana lägen ska man inte vänta, redan dag 1 du fick honom skulle du antingen kontaktat uppfödaren o låtit denna ta tillbaka o (avliva el ta till vet) eller om du fäst dig vid kaninen genast åkt till veterinär. Men nu är nu och låt oss inte tjata.

Men så bra att du hjälpt med hygien osv, det är verkligen viktigt. Nu är det bara i väg till veterinär som gäller.Glad

[Beisarna]
0

Ska iväg till veterinären imorgon om mamma kan fixa tid hos dom innan dom stänger. Har bestämmt mig också han ska avlivas så han slipper lida mer känns bäst så också till nästa gång jag får en förlamad kanin så till veterinären direkt! ;)

Fridaaaa
3

#11 Du får ursäkta att jag säger detta men jag tycker att det är självklart och logiskt att man kontaktar en kaninkunnig veterinär direkt och se vad den säger? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
0

#11 Det är inte säkert att han lider i den meningen att det är orsakat av något som ger smärta. Kaniner kan leva bra med sådana besvär och ha ett gott liv om man läser på om hur man tar hand om en sådan kanin, och om man själv orkar ta väl hand om dem. naturligtvis måste en sådan kanin vara innekanin i så fall. Men veterinären måste titta på det för att veta vad det är. Sedan är det väl upp till dig, känner du dig osäker på om du kan ge den omvårdnad som krävs ska du självklart avliva.

Det kan antingen vara något som gör ont eller något som inte gör ont. Däremot så förstår jag inte varför det segas ut. Om dina föräldrar är sega med att fixa något så får du faktiskt vifta med jordbruksverket och lagstiftningar kring hållande av djur. Det står tydligt på hemsidan att man GENAST måste ta kanin till veterinär. Jag förutsätter att eftersom det står i jordbruksverkets regler kring kaninhållning och det står "måste" och inte "bör" så går det att utläsa lagstiftningen så att det är olagligt att inte göra det.

[Beisarna]
0

HAn dog inatt! så denna diskution behöver inte fortsätta mer! tack ändå för allt ni skrivit!

[EllenAlicia]
0

så har hänt en av mina kanier, fast det var en olyckqa, det fanns inget åt göra utan att avliva för oss :(

Linnet
5

Fast var han förlamad från det du tog honom, så förstår jag inte riktigt varför du inte kontaktade uppfödaren direkt och lämnade tillbaka honom. Det är ju inte normalt att en kanin är förlamad i bakbenen. En seriös uppfödare lämnar garanti mot medfödda fel, då ska du ha en ny kanin eller pengarna tillbaka.

Zakarias
3

Det är  djurplågeri att du inte for in med han direkt när du själv visste att han var förlamad!

Suskiv
2

:-( Stackars kanin. Vissa ska uppenbart inte ha djur. Tur att han slipper lida mer, vidirigt att han fick lida så länge. Gråter

[Guldvingens]
4

Fast å andra sidan. En person som inte vet så mycket om kaniner - köper en kanin av en uppfödare. Uppfödaren säger att allt var bra med kaninen (oseriös uppfödare) och vad ska personen tro om den inte har kunskapen?

Däremot kan jag klandra föräldern för att inte ta sitt ansvar. Det är ändå där ansvaret ligger för djurets välbefinnande.

Men TS, nästa gång du känner att något inte stämmer - kontakta en veterinär och rådfråga.

Jag hade tänkt tipsa om tomatjuice då det är väldigt effektivt mot ungdjursförlamning, men 3 veckor överlever ingen unge med ungdjursförlamning om inte åtgärder sätts in. Därav att jag inte trodde att det var det.

[Beisarna]
2

Vill inte ha mer Kommentarer på denna Diskution TACK! MEn tack för allt ni skrivit ska komma ihåg allt till nästa gång jag får en Förlamad kanin!
VILL INTE HA MER KOMMENTERAR NU OKEJ????

[EllenAlicia]
0

#20 förjåt om jag kommenterar nu men tycker oxå vissa personer här behöver inte skriva så onödigt taskiga saker :/ du ville ju bara ha hjälp och sånt :)

minaninar
4

#20, 21 Ni måste förstå att om ni tycker det är taskigt att ligga på om detta och att några faktiskt reagerar är det för att jag och de andra som skriver "taskigt" gör det för att man tycker att det är fruktansvärt för kaninen och att det är taskigt upphöjt i tusen att inte ta kaninen till veterinär direkt. Nu har kaninen dött av sina problem, det var nog inte utan smärta i så fall kan jag säga. Hur kan man vänta tills det går så långt? Det är dock inte ts som ytterst bär ansvar utan föräldrarna. Hur skulle de känna om de fick ligga halvförlamade 3 veckor utan att någon gjorde något?

jag kan personligen bli så upprörd när jag läser sådant här för jag tycker det är grymt, att jag inte alltid kan formulera mig så taktiskt som kanske vore önskvärt. Men de som inte tar sina djur till vet får faktiskt stå ut med viss kritik för den saken.Skäms Det är olagligt, och räknas som djurplågeri. Att det bara är en liten kanin - kanske en del tänker.. Men de känner smärta och andra känslor precis som oss även om de inte kan tala om det för oss.

Men jag tänker inte säga mer om detta. Men jag har blivit förtvivlad många många många gånger här på kif - inte över att folk bråkar - utan över vissa kaniners öden och den behandling de får utstå.

[EllenAlicia]
0

man behöver inte skriva det då ;/

minaninar
3

Jo, faktiskt, för att det måste folk lära sig, för att kaninerna ska slippa lida.

ninor
1

# 23 Kaninens hälsa och välmående måste väl komma i första hand? Då är det väl självklart att man påpekar när någon gjort fel, inte enbart för ägarens skull, utan även för att andra ska lära sig. Jag hör talas om otroligt många här på kif som inte tar sina djur till vetrinären när något är fel och det är inte försvarsbart oavsett omständigheter. Det spelar ingen roll om det är mitt i natten, du inte har tid, du inte har körkort, inte pengar eller vad som helst. Det är ett djur - en livs levande varelse. Som djurägare har man ett ansvar att se till djurets bästa.

[EllenAlicia]
1

men flera behöver inte säga samma sak, vist tycker jag samma som de flesta men ah.. nubehövs de inte kommenteras mer tycker jag hej då :)

Suskiv
4

#26 Du kanske kan stå tyst brevid och se på djurplågeri, men jag kommer aldrig göra det. Så ägaren kanske känner sig kränkt, bra då kanske de lär sig nått. Och en kränkt ägare är inget mot det fruktansvärda som kaninen fått utstå.

Om man inte tar sin kanin till veterinären för en eller annan anledning då avlivar man den så de slipper lida. Man låter den ALDRIG UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER lida till döds.

minaninar
0

#27 Word.

och ska man avliva så ska man se till att någon som kan slakt eller en jägare gör det….Tyst

Suskiv
3

#28 Precis, jag är glad att jag vet hur man avlivar kaniner. Stycka inte så bra däremot men skulle det krävas så kan jag akut avliva mina djur. Nu är de förståss självklart försäkrade och det finns pengar undanlagda till självrisken, men man vet aldrig vad som kan hända. En kanin med bruten rygg eller liknande kan man lika gärna avliva hemma för att den ska slippa lida på väg till veterinären.

Min syrra tänkte faktist inte ta sin dödssjuka katt till veterinären, jag gav henne ett ulitmatum. Antingen tar hon katten till veterinären eller så ringer jag polisen och gör en anmälan om djurplågeri. Om jag är berädd att göra det mot familje, gissa då vad jag är berädd att göra mot dem som inte är mina närstående. Och ja syrran tog sina sista pengar och avlivade katten med. Sen fick vi bjuda på mat när hon ätit upp allt i frysen.

Fridaaaa
0

#28 Precis. Jag har tur, min morfar är jägare så han kan avliva åt mig om det behövs, har han gjort några gånger till mig.
Veterinären tar jag bara om absolut ingen annan kan, vilket aldrig lär ske ;)

Storkebodas
1

Kan inte annat än hålla med #27.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[Beisarna]
1

Visst jag håller med er alla om allt detta med min kanin men han har inget lidit på två veckor! de är denna veckan han började bli konstig och har försökt få tag på veterinären hela veckan har ringt andra veterinärer också men  inte kommit fram! han började lida för tre dagar sen så inte mitt fel direkt för att jag inte fått tag på någon veterinär! Vet bara att han inte lidit förns denna vecka! han blev sån här i måndas tror jag de va och han blev värre igår och inatt dog han!

Men som sakt så vill jag inte ha mer kommentarer nu! Så sluta kommentera detta inlägg nu! okej? vill bara inte ha mer kommentarer om detta! allt jag bedde om va hjälp och någon hade några idéer om vad som kan vara problemet! men tack nu! så ber er sluta kommentera detta inlägg!

Och de är så att han inte lidit och jag kan inte kallas för djurplågare heller då han inte lidit på två veckor! han började bli konstig i måndas! Han blev allt konstigare och konstigare så jag bad mamma ringa veterinären men fick inte tag på dom så ringde  i tisdas fick inte tag på dom så fick leta efter någon annan veterinär i närheten här jag bor men kunde inte ens få tag på dom!
Så jag kunde inte göra något :( allt jag kunde va att försöka hjälpa honom att drika och äta lite vilket han inte orkade så jätte mycket!

Men nu vill jag inte ha mer kommentarer på detta inlägg TACK!

Diskutionen avslutas klockan 21:35! 9 augusti 2012

Fridaaaa
3

#32 Jag tror inte på att så många veterinärar inte har svarat. Det är omöjligt. 
Något ställe svara alltid.

Och du kan inte bestämma om det ska slutas skrivas här eller inte, då det är ett diskutionsforum :) Alla har rätt att diskutera här.

[Beisarna]
1

Okej! skriv hur mke ni vill men behöver inte klaga över detta mer  iaf? då jag ändå vet mest om hur han va och så okej? eftersom han inte lidit första elelr andra veckan jag hade honom de är ju denna vecka hn blivit konstigv och de vissade sig ju att han va sjuk men jag vet inte när alla veterinärer har telefon tid lixom? inte mitt fel då! att jag inte vet när dom har telefon tid! Ska iaf ta med mina andra kanin ungar till veterinären här jag bor för undersökning!

Linnet
0

#34 Men hur tänkte du då när du köpte en kanin som var förlamad i bakbenen, du borde ju ha förstått att det var nåt fel med honom. Du skriver att han var så från första dan. Tänkte du att du skulle ha kvar honom då, fast han var förlamad?? Inte en tanke på att kontakta uppfödare, veterinär? Inte särskilt svårt att få veta när en veterinär har telefontid, det talar dom om i telefonsvarare när man ringer.

En kanin som är förlamad i bakbenen, måste ju lida, även om den inte har ont, för den har ju problem att ta sig fram och kan inte röra sig på ett naturligt sätt.

Har du fler kaninungar, varför ska du ta dom till veterinär, är det nåt fel på dom??

Algotgardens
1

Fy vad hemskt, framförallt för den stackars kaninen.

[Beisarna]
0

Linnet: När jag först köpte honom va han inte förlamad de va dagen efter jag fick honom. Så jag tänkte behålla honom och se om jag kunde hjälpa honom men han verkadeklara sig själv dom första två veckorna men nu i måndas började han söka efter hjälp för att dricka lite och de va då jag började hjälpa honom mer så han fick vatten. Kontaktade även hans uppföddare första vecklan jag hade honom och frågade om han haft problem med att gå! hon sa att han alltid kunnat gå men de såg jag väl efter att jag fått honom.

Ska ta med mina andra p.g.a att dom behöver undersökas och kanske vacc? eller ja jag vill ha hjälp med och veta exakt vad de är för kön så jag är 100% säker! och måste veta om dom blivit smittade för de vet man ju inte om den som nu dog hade en smittande sjukdom!?

Algotgardens: :( ….

Suskiv
1

Så ingen veterinär i hela lanet svarade när du ringde? Och det ska vi tro på? För det självklara är ju att om man inte får tag i de lokala veterinärena så kollar man vart det finns jourveterinäre och ringder dem, de kan förståss inte undersöka eller avliva kaninen, men de kan svara på frågor. Sen ringer man sin lokala veterinör på telefontiderna. De står på hemsidan eller så får man veta dem via telefonsvararen. Max en dag kan det ta innan man får tag i sin lokala veterinär. Jag vet själv av egen erfarenhet att det tex inte är några som helst problem att komma fram till strömsholms djurklinik på jourtid. Var ju bara en månad sen jag ringde dem eftersom vår veterinärklinik var stängd.

Linnet
2

#37 Ja det förstår jag ju att han inte var förlamad då du köpte honom, men dan efter då….men fattar fortfarande inte hur du tänkt dig, är en kanin förlamad i bakbenen så är det ju allvarligt, hur kan du bara låta den vara så i 3 veckor…??? och sen låta den stackars kaninen självdö, utan att göra nåt för att hjälpa den…, finns inga ursäkter för att inte kontakta veterinär, man får alltid tag på en veterinär inom ett dygn i alla fall, ifall man nu missar telefontiden en dag så vet man ju när dom har telefontid nästa dag.

[Beisarna]
0

Tänker inte svar mer på detta inlägg! HEJDÅ!