Kastrera kanin.
Jag har bestämt mig för att kastrera Lille skutt, då jag vill ha kaninerna tillsammans. Jag läste att man helst ska göra det då kaninen är 6/7 månader, men lille skutt är bara 5 månader + ca. 1 vecka. Kan jag kastrera honom nu eller ska jag vänta tills han blir 6, ca. 7 månader.?
Jag vill bara ha svar på en fråga, dvs.: _Kan jag kastrera honom nu eller ska jag vänta tills han blir 6, ca. 7 månader.?
/senavere_
hmm vi kastrerade en hane när han var liiite över 5 månader. eller ja veterinären gjorde det och han sa att det inte var för tidigt?

jasså, okej. :) . får vänta och se vad andra svarar.
japp

Jag vet inte riktigt, men jag tror att det har att göra med att kaninen måste vara könsmogen, vilket den blir när det är runt 6-7 månader.
Så om Lille skutt är könsmogen nu vid 5 månader tror jag att det går prima. Men om det inte har med könsmogenhet att göra, varför inte vänta i en månad till? ;)
hehe våran lär ha varit det. på djuraffären sa dom att det var två tjejer, men vi märkte, efter ett par vekor, att den ena var en kille (hittade ett par pungkulor haha) han var på henne som fan så det var nog bara tur att vi gjorde det vid den tiden annars kanske hon hade blivit med ungar ju. inte bra

#4 - jag tror att han är könsmogen. Dessutom sa veterinären att det var okej att göra det nu, men jag ska nog vänta 1 vecka eller 2 för att vara på den säkra sidan. :)

Har han blivit köns mogen? dvs. kularna har fallti på plats ;)

#7 - Japp, japp. Kulorna har fallit på plats, dem. ;) , hehe.
Men som sagt: vad tycker ni, ska jag vänta lite längre eller ska jag göra det nu?

Jag skulle väntatills han var kanske iaf 6 månader. :)

#9 - okej. Jo, jag ska nog göra det :)
Molle blev könsmogen när han var ca 3 månader.. Tycker du kan vänta någon vecka eller två, men om veterinären samtycker kan du göra det snart.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Den veterinären jag var hos sa att det absolut tidigast utförde kasterering vid 3mån ålder! Jag kasterade Buffis när han var 5mån och det gick alldeles utmärkt bra! Hade inte lust att torka kiss och sopa bajs vart 10 minut… = )
Så bara din hane är könsmogen så är det nog inga problem alls!
jag tror att det kan gå bra. Han är ju könsmogen så det borde inte vara några probelm. Och om vetrinären har sagt att det var okej så borde det ju vara det. Verinären vet väl bäst.

Jag pratade med veterinären idag, och vi har bestämt tid på fredag. (15/6) , då ska lillen kastreras. Får bara hoppas att allt går bra! :) <3

# 14 Hur mycket kommer det kosta??

Det kostade 450kr för att kastrera min hane.
Hoppas att allt går bra!!

*Håller alla tummar och tassar för Lille skutt*

# 16 Okej
Skönt att ni fått tid nu :) Lycka till!
Lycka till :)
- Mvh Emma

#15 - för mig kommer det att kosta 500kr.

# 21 Okej :)

Tack alla. :)
Veterinären sa att han kommer vara lite hängig dom första dagarna. :/ min bebis. <3

Håller tummarna för att det ska gå bra, och det gör det nog :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
*håller tummarna *

#24 , 25: taack. <3 :)

Nu är vi tillbaka från veterinären, vi var där tidigt imorse. Lille skutt är utmattad. Han ligger i transportsburen och sover. Min lilla gubben, han är ser så nere ut.. :/
Men allt gick iaf bra. Veterinären sa att jag inte skulle sätta ihop han med Ronja ännu, utan vänta i ca. 1 månad, eftersom spermierna då ska vart döda.
**hälsningar,
**Senavere & c.o

# 27 Tur att allt gått bra hittills!!
#27 Så skönt att de gick bra! :)
- Mvh Emma

#28, #29 - ja, värkligen. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om något hade hänt.

Vad roligt att det gick bra :)
Skönt att allt gick som planerat :D