Reder ut en del....
Jag står fast vid det jag fått lära mig (Så länge ingen lär mig något nytt och har sådan pass kunskap och tanke bakom sin lära att jag ändrar mig) och min lära kommer från kunniga utställnings människor - därav litar jag på det dem lärt mig.
Jag ser på tok för många som kallar sina kaniner brokade, när dem egentligen är manteltecknade..
På bild: Min Viltgrå Manteltecknade dvärgvädurs hane Bamse :)
Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/
Den är inte godkänt manteltecknad i och med att den har vitt på öronen = brokad.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Visserligen är denna tös schecktecknad men har ingen bild på en brokad kanin för tillfället, MEN, räknar man bort ålen på hennes rygg är hon brokad :)
Vänligen håll en trevlig ton om ni vill argumentera i denna tråd, annars kan ni stå över :)
#1 jag vet, han är Manteltecknad, dock övermantlad. alltså fortfarande manteltecknad, men med lite för mycket vitt :)
#1 Jag har fått lära mig att det finns Manteltecknad, Manteltecknad med lite för mycket "mantel" och SEN kommer brokad, där majoriteten av kaninen är VIT.
Och som sagt, jag står fast vid det jag lärt mig. Jag skulle ALDRIG kalla Bamse brokad.
Manteltecknat är en form av brokat, det är samma gen. Så att kalla en mantelteckanad för brokad är inte fel.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#3-#4 Och jag har fått lära mig att en icke utställningsbar kanin (schecktecknad, manteltecknad och dalmatinertecknad) kallas brokad.
Du behöver inte kalla din kanin brokad om du inte vill, men enligt mig är han det. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Kanske jag fått lära mig fel, och detta skulle göra mig väldigt förvånad och besviken då jag satt i säkert ett år och pluggade färger och teckningar med en registrerad uppfödare i KAF för att kunna det som rinnande vatten…
#5 Precis, allt som är "dåligt" tecknad från manteltecknat, dalmatiner och schecktecknat har jag fått lära mig kalla brokat. Om man nu inte vill skriva "dålig schecktecknad" t.ex..
// Anka
Suck… känns kul att plugga så j*vla länge som jag gjorde för att någon ska lära en fel saker. Okej, ber om ursäkt. Då är det väl mig själv jag ska vara irriterad på.
#9 Men du har inte missförstått uppfödaren då? Du behöver inte vara irriterad alls, alla kan vi ha fel, jag säger inte att jag har rätt, jag kan ha minst lika fel som du i så fall.
Det är ju bättre vi reder ut det ordentligt än att gå runt och säga fel, eller hur?
Upp med humöret nu! :)
// Anka
Nope, detta är det jag fick lära mig från första början…
Tänker absolut inte "gräva ner mig" pga detta, men hur glad blir man att efter flera år få veta att det jag setat och nött in dag efter dag efter dag inte alls var rätt? när hon sa det. Jaja, my misstake, skulle väl inte förlitat mig på en person utan kanske lärt mig av fler. Hon var den första uppfödare som höll på med utställning, kaniner med stamtavla osv jag fick kontakt med, så jag hoppades ju på att få lära mig massor!
Jaja, får väl helt enkelt rätta mig själv från och med nu.
Tack!
Tycker tvärtom! haha! Din kanin är inte manteltecknad! =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Den här kaninen är manteltecknad. 
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Den här kaninen är brokad
#11 Tråkigt. Jag kan säga att jag bara för något år sedan inte hade någon koll på detta.. Sålde någon kanin som manteltecknade trots att de var synligt brokade, så du är inte ensam om man säger så!
Man lär sig av sina misstag!
// Anka
#11 missa de du skrev där :) Jag har också nyss lärt mig, men måste ändå fråga om hjälp ibland =)
#15 precis, man gör ju det, eller ja, inte alla men jag är en av dem som gör det iallafall ;)
Mandyosv, Dermot och Suskiv har rätt i denna frågan :)
Har lärt mig exakt som dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så, om en kanin man tror är mantlad har lite vitt på öronen/ett öra så är de en brokad? :) och tvärt om? :)

Här: http://www.kaninhem.se/Avla-med-mantelteckning.htm finns mycket intressant att läsa om Avel med manteltecknade, skrivet av Birgit Lundberg som är en av de främst inom Avel med dvärgvädur och kanske framförallt manteltecknade dvärgvädurar.
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
#18 som du kanske sett om du läst allt så är det inget att diskutera vidare ;) #20 tack Emelie! skönt att man har dig att vända sig till med frågor nu mera, så man slipper bli vilseledd :)
#21 Satt vid telefonen när jag skrev det, så missade det ;)
Har inte så stor skärm på min telefon xD
#18 Har jag sagt något annat ens? haha
#12 Du skrev ju t.ex att hennes kanin inte är manteltecknad :)
Jag tycker att så länge man inte är världens utställningsuppfödare så får man väl dra sin egna lilla gräns om vad man tycker är mantlat och brokat. Jag brukar tänka "Den där kaninen är brokad med lite mer mantel i färgen" Och "Den där var brokad åt det lite mer schecktecknade hållet." Det är ju inte korrekt men så går mina tankebanor.
Det är ju ändå samma anlag! Och så kan man väl hålla på att bråka i år och dar om en kanin får holländarteckning genom wiener. Om man ska kalla det wiener eller holländareteckning. Man får helt enkelt tänka lite själv vad man tycker :) Och om någon annan inte håller med får man väl lyssna och hålla med om man tycker så :)
Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare
Medarbetare på Kaninhoppning ifokus
#25: Jag tycker det är en sak hur man väljer att kalla en kanin för mantlad eller brokad och en helt annan sak att säga holländartecknad till en wienertecknad. En brokad och en mantlad är ju samma anlag, så där får man som du säger dra en egen gräns om man inte håller på med utställningsavel. Holländartecknad och wienerteckningen är däremot två helt skilda anlag och avlar på helt olika sätt. På så vis blir det felaktigt och vilseledande att säga holländartecknad till en wienertecknad.
För mig är det på samma nivå som att säga creme eller använda liknande färgbenämningar, dvs att namnge färgerna/teckningarna enbart efter hur de ser ut istället för vad de egentligen är.
Jag skulle inte säga holländartecknad till en wiener, men jag har sett folk som gör det. Och ja, "färgen" creme brukar också bli långa debatter! Då är det bättre att man ber någon kunnig om hjälp, så inte andra tror att tex Wiener och holländare eller vitörat är samma sak :)
Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare
Medarbetare på Kaninhoppning ifokus
#25, hennes kanin är inte manteltecknad.
#28 fast egentligen så är han ju det, fast feltecknad ;)
#29: Och en feltecknad manteltecknad brukar oftast kallas för brokad.
I princip de flesta jag pratar med säger brokad till en feltecknad manteltecknad. Men det har vi och för sig kommit fram till att vi alla säger olika.
Jag skrev om på hemsidan nu att han var brokad, känns riktigt skumt då detta inte alls vad jag fick lära mig för flera år sedan, men men, bättre att rätta sig sent än aldrig ;)
Vissa lär ju ut olika, men jag tycker det är samma som att kalla en kanelfärgad kanin för madagaskar… Skriver man madagaskar i stamtavlan, blir den nollad för att den är inte madagaskar, precis som att din kanin inte är manteltecknad. Men han är fin! Så det är ju inte så att du behöver ta det personligt =)
Tillexempel, vissa kallar sin kanin för cremefärgad, men det finns ingen färg som heter så, det finns heller ingen teckning med vitt på öronen som heter manteltecknad =)
En brokad kanin heter inte att den är prickig etc.
#32 tar det absolut inte personligt, är glad att jag blev rättad och att jag nu mera ska tänka på detta. dock tycker jag att detta är slut diskuterat nu. tack för allas svar och hjälp! :)