Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3961 ggr
emmaap
0

Dagsljus på vintern

Under vinterhalvåret bor mina kaniner inne i en bod där de har som en stor box. Höll på att fixa ordning där inne härom dagen eftersom jag vill ha allt sådant klart till jag började skolan och slogs då över hur mörkt det var i denna bod.

I det rum de har sin box/hage finns det ett stort fönster men träden utan för skymmer en del av solen. Det som då slog mig var att om jag reagerar nu mitt i sommaren på att där är mörkt, hur är det inte då på vintern när största delen av dagen desutom är mörk.

Alla ni som har era kaniner i bodar/hus osv. Hur gör ni med ljuset (vintertid)? Räcker det ljus som kommer in genom fönstret? Behöver kaninerna massor av ljus eller de vänjer sig vid att det är mörkt så stora delar av dygnet? (altså jag menar att det blir ju mörkare i boden än ute även om det är ljust ute).
Har dessutom ingen el i detta hus utan får förlita mig på ficklampa om jag måste ut när det är mörkt.

Detta är mest något som slog mig. Tänkte att en själv skulle uppleva det jobbigt om det är är mörkt så mycket, men vet inte hur det är med kaninerna. Detta kanske inte är något de störs av?

Kan tillägga att de kommer ut mins en dag i veckan och är ute (utomhus) och hoppar i hagar, annars har de fri tillgång till en Hage i boden.

Hälsningar Emma! :)

minaninar
0

Jag tycker du ska skaffa en dagsljuslampa till boden. Kostar lite, men om de bara kommer ut en ggr i veckan så är det för lite, skulle behöva komma ut varje dag ett par timmar då.

Dagsljuslampa definitivt.

Suskiv
0

Det finns lampor som man kan sätta upp som går på batteri.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

jasmina.p
0

solcells lampor! (: det har mina niner på balkongen, inga starka strålkastare då utan mys belysning

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

minaninar
0

#3 Fast är det mörkt inne så behövs dagsljuslampor.. inte bara ledbelysning (solcell). Dagsljuslampa är en lampa som ger samma sorts ljus som dagsljus,. stor skillnad. Det behövs om kaninerna bara går ut en ggr per vecka.

emmaap
0

Dagsljuslampa, har aldrig hört talas om det innan, men ska kolla upp det.
Har även börjat tjata på pappa om att fixa en vanlig utebur med tillhörande Hage där de kan bo på vintern istället. Tycker personligen inte om boden då den är mörk och läskig. Så har jag tur slipper de boden :P

Undrar även om kaniner kan bli deprimerade om de inte får tillräckligt med ljus?

Hälsningar Emma! :)

jasmina.p
0

#4 där ser man! man lär sig något nytt varje dag (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

minaninar
0

#4 Ja dagsljuset styr deras hormoner mm precis som oss. Det påverkar så vitt jag läst också hur de mår psykiskt såklart. Till det sämre. Kaniner behöver dagsljus. Det är därför man inte rekommenderar att de ska bo i källare (om källaren inte har bra dagsljus o är fräsch o torr dvs). Samma med en bod, det låter som det lätt kan bli fuktigt därinne. Kaniner mår inte alls bra av fuktig unken miljö. Ligg på om att bygga bur. Är boden ofräsch så är det bättre att bygga nåt bra. Dagsljuslampa är ändå en liten investering. (Det räcker ju inte med en pyttelampa som ger en liten punktbelysning så..)Tungan ute

Lycka till med Pappsen.Oskyldig

Står det inget lämpligt i jordbruksverkets hemsida och nedladdningsbara filer som man kan använda som övertalning?Cool