Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 681 ggr
Oliviahack
0

Ni uppfödare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur kom ni på era uppfödarnamn?
Hur gör man för att ansöka som uppfödare och få ett namn?

Jag har hur svårt som helst att komma på ett fint och passande uppfödarnamn. Hur svårt kan det vara egentligen?

[luckymoa]
1

Vad sägs om oliviahacks kaniner? :) fint tycker ja ialla fall!

Klara.b
0

Det är många som går efter deras gator!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[Jawa´s]
0

Ojojoj, mitt namn är en lång historia och jäkligt invecklad x)
Det började med mitt akvarieintresse…..och när jag kollade på växter till akvariet för ett antal år sen….och blev förtjust i ormbunkar, närmare bestämt javaormbunkar, som har funnits sen dinosauriernas tid. Med min uppfödning ville jag få fram så naturliga djur som möjligt, älskar t.ex. viltanlagen och alla dess färger, gärna viltgrått. Och ja….just det förhistoriska intresserar mig, allt som har levt länge liksom och inte avvikt så mycket från ursprunget. Och då kom Java´s upp, men bytte ut V till W då själva ön java osv förr stavades med W.

Så så föddes Jawa´s ;)

Försök slå den invecklade historien! x)

Suskiv
0

Efter mycket om och men har jag betsämmt mig för Stardust. Kommer av mitt intresse för rymden, evolutionen och historien.

De molekyler som bygger upp vår kropp skapades i stjärnorna, vi är av stjärnstofft. Därav namnet stardust.

"The molecules of your body are the same molecules that make this station and the nebula outside, that burn inside the stars themselves. We are star-stuff. We are the Universe, made manifest, trying to figure itself out. - Delenn

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Oliviahack
0

Jawa och Stardust är ju två väldigt fina namn!

[MiniPim]
0

Jag kom på mitt för att mina föräldrar kallar mig för Ayno.. xD Det låter fint med tex ''aynos minipim'' tycker jag också! lite eget ;D

dermot
0

Jag tog Stengårdens Kaniner eftersom jag bor på en gård som heter just Stengården :P

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Peak303
0

Mitt uppfödarnamn vet jag inte alls hur jag kom fram till de.. Tror att de kan hänga på att jag älskar snö xD
Men på något vis fick jag fram Snowflake's iaf ^^

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Pylva
0

Pajarito betyder fågel/liten fågel på spanska och eftersom att det är hoppkaniner jag föder upp så passar det ju ganska bra eftersom att ett av mina mål med aveln är att få fram kaniner som är duktiga på att flyga fram över hindrena (flyga som små fåglar hihi) Glad

[Luppa]
0

Mitt namn är efter en Nordsvensk hingst, Isvind. Dels för att jag tycker att hästen är fruktansvärt vacker, och dels för att jag ville ha ett namn relaterat till snö/is då jag bor i norra norrbotten.

Det gäller att hitta ett namn som betyder något just för dig.
Skulle inte rekommendera att välja efter efternamn, där du bor, eller Vilken ras? du har. Sådant kan ändras.

Kiyona
0

Jag har alltid älskat snö, is och vinter och kallades som tonåring just för Snöfall eller Kiyona som betyder snöfall.

Fulla namnet blev på något konstigt vänster slutligen, FönsterPrinsessanSnöfall fast blandat på finska/japanska och alviska xD

aja kallas inte för det längre butt umgänges krets och kallas bara för Andrei nu lit mer enkelt och vuxet ^^

Och självklart skulle mina kaniner och min uppfödning få mitt forna nickname som jag inte vill glömma bort med tiden…Är väldigt konstruktiv och nostalgisk av mig så gillar att behålla varenda detalj från alla händelser möjligt i mitt minne.

Snöfalls, sen eftersom det är lejnhuvade dvärgvädurar….

Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar Tungan ute

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

hobbymupp
0

Man måste inte registrera sitt namn men man kan göra det på olika sätt inom Skhrf och SKAF. Inom Skaf tar det minst 3 års bra ('vitsordad') Avel för att få registrera sitt namn.

Kan inte hru det går till för att regga ett hopp-gårdsnamn, men här kan man läsa om utställningsgårdsnamn

http://www.skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=83

[Jawa´s]
0

För att regga inom SKHRF behöver man vara 18år, ha godkända burar, ha kaninerna på fast adress (alltså inte 1v hos mamma och 1v hos pappa), inte sälja kaninungar under 8v, samt svara på några enkla frågor om uppfödning som någon från styrelsen frågar när de kommer och besöker och mäter burarna.

Först skickar man in en ansökan till sin klubb, som sen efter hembesök och så om allt gått rätt till rekommenderar en till förbundsstyrelsen och skriver en lapp. Sen behandlas ansökan av förbundsstyrelsen och tillslut har man förhoppningsvis en reggad gård =)

Jag har själv inte gått igenom det än då mina kaniner inte är på fast adress, men kommer ansöka om registrering så fort allt har löst sig.