Kisslukt..
Min innekanin bor på mitt rum och har sin lilla potta, jag tömmer den varje dag men ändå så finns doften kvar i luften.
Vad ska jag göra, ganska irriterande när det stinker i hela rummet!
luktar för mig med och jag har mina kanier ute :)
#1 Men det är så jobbigt när det är på rummet, haha!
ja fattar det :)
Det sitter inte rester kvar i toalådan då? Prova att skrubba den ren med t.ex. ättika (har hört att det ska vara bra) och se om det blir bättre. :-)
#4 #5
Tack så mycket, ska verkligen prova det!
Vilket strö använder du? Vissa binder lukt bättre än andra?
Om du tvättar ur lådan med vinäger (kan få stå o dra ett tag om det är mkt avlagringar), så finns varken lukt eller avlagringar kvar. Jag använder massor av vinäger. I lådorna, på ev kissfläckar på andra ställen osv. Toppen. Och naturligt o miljövänligt.
Jag har mina 7 i ett rum, har vanligt spån i lådorna för tillfället och ja, det luktar när någon har kissat, det lär det alltid göra, hade ju luktat lite om vi gick på toa och inte spolade också.
Jag har dock både doftblock + doftpåse i själva rummet och i kaninernas toalådor häller jag i "deo-pulver" som man använder till kattlådor, allt för att förebygga. Det funkar ganska bra =)
Men djur luktar ju överlag, alla djurslag har sin speciella doft. Alla jag känner som har djur hemma tycker inte att det luktar mycket alls hemma hos oss trots att här bor 1 hund, 2 råttor och 7 kaniner i lägenheten. Medan de som INTE har djur hemma och inte är vana vid nån liknande lukt ibland kan kommentera det ena eller det andra x)
Själv är jag så van så jag tycker knappt att kaninkiss luktar äckligt längre, man vänjer sig, precis som min syrra som byter bajsblöjor på sina småbarn utan problem medan jag som inte är van håller på att spy av lukten haha
Det bästa man kan göra är väl egentligen bara att ta bort det så fort man ser det. Själv har jag fönstret öppet varje dag och vädrar
Det finns ett ströaktigt sak som man lägger i toan under spån/strö osv så att det luktar bättre Länk Denna ska man strö under t.ex. spånet och det ger en fräsch lukt. Jag vet att det står över ströet men då det luktar usch och blä om det blir kiss på det så är det under ströet. Det luktar mycket gott :)
//Joanna
Hampaströ, peewee-pellets, linströ och bomullsströ har alla enligt säljarnas inom luktreducerande effekter. Jag har bara prövat hampaströ o peewee, men kan intyga att om dem stämmer det. Allra bäst luktar det med peewee i toalådan, men det blir ganska mkt spill och rätt dyrt om man inte sitter och handplockar och har peeweelåda och silar ur det använda. JaG har även hampaströ i en annan toalåda. Där trivs han därför bättre och kan tom tycka det är soft att göra en bunny flop i.
Men jag har hört av användare att bomullströet också funkar så, men det är för dyrbart för att ha i toalådea, det ska man ha i bon, sovplatser mm.
Linströ har jag ej än prövat men tror jag ska göra det.
Men so far: pee wee eller hampaströ. Och tvätta med vinäger. Man kan ju spara det strö som inte kissats ner, brukar jag göra iaf för att inte slösa.
Vinäger är guds gåva till djurägaren enligt min meining. Vinäger slutar dofta när det torkar o känns helt naturilgt. Men var noga: det ska vara ren vinäger. Är det på sådana material som är ljusa o färglösheten är viktig använd äkta vitvinsvinäger, druvans är en billig sort. Använd inte lidls vitvinsvinägrar för de är utblandade med druvjuice vilket skulle göra det hela kladdigt. Men däremot har de an kalasbillig äppelcidervinäger som är ren, den är dock lätt brun och jag skulle inte ha den på vita eller ljusa grejer, men i kisslådan går det ju bra.
Tack för alla svar!
Uppskattar det verkligen!