Lös i magen?!
Vi har haft vår lilla vän en vecka nu. Igår märkte vi att han hade lite kletigt bajs som fastnat i rumpan. Tvättade bort det och har sedan undvikit att ge gräs. Det var ju inte jättelöst men pluttarna var inte så där torra. Han har inte haft ngt sin fastnat igen men en del pluttar i buren är lite mjukare än de brukar. Ska de alltid vara torra och hårda? Hur långsamt skall man vänja vid gräs? Enligt uppfödaren var han van vid gräs. Tacksam för lite nybörjar hjälp :-)
Strunta i att ge gräs, kanske är ert gräs annorlunda från uppfödarens i konsistens. Vad får han för pellets o hur mkt? Kan vara så att du ska minska ner pelletsmängden, börja redan nu med att dra pelletsen till hälften och ge hö. Vet ju ej hur mkt pellets du ger, men för att få kladd kanske det är en del?
Hö och vatten är det viktigaste för att bli bra i magen.
Ok! Trodde att de skulle ha fri tillgång på pellets när de är så små. Vi ger Rabbit Royal som uppfödaren gav. Han äter mkt så vi kanske borde dosera! Hur mkt per dag bör man ge?
Om jag skulle vara i din situation skulle jag bara ge hö och vatten i kanske 1-2 dagar dvs tills det bli bättre. Det skulle jag rekommendera dig. Och kolla så att kaninen verkligen äter hö och dricker vatten.
/Kram Betul ♡
Alltså vet att folk säger kaninen ska ha fri tillgång. Jag tror däremot inte att kaninen får bristsjukdomar eller så om du kanske drar ner till.. (jag vet inte hur stor ras du har och hur liten unge, men jag tippar att är det en liten ras så dra ner till kanske 2msk-½dl (använd riktiga bakmått annars lurar ögat en alltid att tro att man ger för lite osv). Sedan kan du kolla efter antingen en påse alfalfahö eller dylikt, eller köpa ett nyttigare pellets, som både innehåller mer fibrer, men ändå alla nyttigheter. Oxbow bunny basics för unga kaniner med alfalfahö (lusern) skulle vara lämplig för en växande kanin. Byt inte över en dag utan fasa över i det nya och behåll RR-fodret som belöningsgodis?
Skulle jag göra.
Samt definitivt INTE ge morötter som också är typiskt sådant som ger lös mage och som inte alls är särskilt bra för kaniner (trots allmän kulturell föreställning om det).
Läs på om kaninens skötsel och föda här (dock var försiktig med grönsaker för alla ninisar mår inte bra av det någon större mängd utan 1-2 msk om dagen är bra för dem. Eller inget alls, beror som sagt på hur bajset blir. Det är det som avgör. Ge inte frukt mer än max 2-3ggr per månad o då också bara 1 tsk per kg kanin typ? (amerikanska sidor säger 1tsk per pound (500gr ca) är väl också möjligt, Men väldigt lite iaf.
Och jättebra o jätteviktigt att du kollar rumpan 2 ggr per dag, eller mer om du ser kladd.. Och att du genast tvättar, för annars kan de få fluglarvsangrepp - o det är inte roligt det kan jag bara säga. Kan du slå upp så förstår du varför om du inte redan vet.