Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2073 ggr
[Niike]
0

Frågor !

Hej! Här kommer lite frågor som jag undrar över, och jag vill veta vad ni tycker!

1. Hur länge ska man låta en kaninunge (8v) vänja sig vid sitt nya hem, innan man börjar vara med den? Jag har hört att man ska ta det lugnt och inte vara med den så mycket i början så den kan vänja sig vid sitt nya hem först. Stämmer det?
2. När kan man börja vänja den vid sele?
3. När kan man ta ut ungen i utebur/rasthage första gången, och hur länge?
4. Ska de ha fri tillgång till mat (pellets,havre..) ?
5. Något bra tips? hur man lär kaninen dess namn?

Det var nog allt^^ Tack på förhand

myriis
0

1. Asså, det beror väl på. Jag brukar göra så att när kaninen kommer hem så låter jag den vara i buren kanske fem-sex timmar. Sen låter jag den fortsätta vara i buren kanske två dagar och kommer ut flera gånger om dagen och pratar med den, kanske tar med något gott?

2. Jag brukar börja vänja mina kaniner vid sele när dem är tre mån.

3. Det beror på om kaninen är van med gräs. Är kaninen van med gräs så får den väl vara ute.. Jag brukar somsagt vänta två-tre dagar innan jag lyfter kaninen och har den iknä, men kanske efter 4-5 dagar? Kanske bara ha den där en timme, så den får komma tilblax till "trygga buren" snart.

4. Det beror på ras (?) men 6 mån gissar jag på..

5. Säg kaninens namn när du ger den mat :)

Mysofi
0

Åh, vad bra att du startade en sån här tråd, just de här frågorna jag undrade över!!!!!! :D:D

Max-Lisa-Kim
0

1. Kaninen bör först få göra sig hemmastadd i sin nya bur. Vänta tills kaninen ätit, druckigt och sovit lite. Det visar att kaninen känner sig trygg, nu är den redo att lära känna dig.

2. Vänta med sele tills kaninen är ca 12-14 veckor gammal. En kaninunge får inte vara i gräset i för tidig ålder eftersom det kan göra magen orolig.

3. Samma sak gäller här, för tidig ålder med gräs är inte bra. Vänta till 12-14 veckors ålder. Börja med att ha kaninen bara ett par timmar i uteburen. Sedan vänjer den sig sakta men säkert.

4. Nej. Det räcker med att ge kaninen foder ca 3 ggr i veckan. Däremot ska den ALLTID ha tillgång till hö och vatten.

5. Kaniner lär sig inte direkt namnet. Däremot börjar den känna igen namnet efter att ha hört det ett antal gånger. Ett fåtal kaniner lär sig komma på inkallning, men det krävs riktigt hård träning.

[Niike]
0

Tack för svaren!
#1 Hon är en Fransk Vädur. Så fort jag kommer in i ladugården där hon bor då, säger jag hennes namn. Idag plockade jag maskrosor och satte mig på golvet vid hennes bur, sa hennes namn och när hon kom fram gav jag henne en maskros. Hon är van vid gräs. Där jag köpte henne fick hon och hennes kullsyskon vara ute i en utebur hela dagen och äta gräs.
#3 Tycker hon är väldigt lugn och snäll. Ätit har hon verkligen gjort, och druckit har jag inte sett men det borde hon ha gjort. Hon verkar vara trygg, och när jag öppnar burdörren skuttar hon fram och nosar lite på mig och ibland buffar hon till min hand. Varför bara foder tre gånger i veckan? Mina får det varje dag.

twinnie
0

#3 Gjorde som Myriis skrev. Gav honom mat och sa hans namn. Han lärde sig ganska fort!

[Niike]
0

#5 Okej :) Ska fortsätta att göra det jag med, vore kul om man kunde lära henne att komma på inkallning. ;)

Max-Lisa-Kim
0

Vi gav också våra kaniner foder varje dag i början. Det slutade med två överviktiga honor till slut, nu har vi foder sällan så kaninerna har gått ner i vikt nu.

twinnie
0

#7 Du ger väl blandfoder? Om man ger en normal mängd pellets om dagen, blir kaninen inte överviktig.

KvirrZ
0

#7 Om man ger blandfoder varje dag så blir kaninen överviktig, men om man ger rätt mängd pellets så blir den inte det.

- Mvh Emma

[Niike]
0

#7 Så har det inte varit för mig. Mina kaniner har alltid fått havre varje dag och de har fått Motion, och de har inte blivit överviktiga.

Max-Lisa-Kim
0

I know, men mina kaniner vägrar äta pellets XP

[Niike]
0

Okej;)

* Puttar *

Mysterious
0

1.jag lät alfred vara den första dagen sen nästa dag tog jag ut honom.Han verkade inte rädd alls så han fick vara ute hur mkt han ville…Sen är det olika från kanin till kanin…
2.Alfred är ungefär 3 månader och när jag tog på honom sele första gången brydde han sig inte om det,han har redan varit ute i solskenet 2 gånger och tyckte det var jätteroligt…Fast det är olika från kanin till kanin här oxå…
3.Nör jag var ute med alfred var han 3 mån,var ute med honom i sele ungefär 30 min….
4.De SKA ha fri tillgång till pellets tills dom är 6 månader,eftersom dom fortfarande växer behöver dom mkt vitaminer
5.Säg kaninens namn när du gosar med den och när du vill at den ska komma.

[Quellii]
0

1. Någon dag kanske man bör låta den vara i buren och bekanta sig, men jag tycker att det är upp till individen, det är svårt att säga att "alla kaniner ska hanteras såhär.." xD
Men ju tidigare man börjar hantera dom desto bättre :) Tycker jag iaf!

2. 12 veckor kanske, man börjar långsamt :)

3. Är kaninen van vid grönfoder helt och hållet så är det inga problem att ha den ute under dagen, men som allt annat så måste man sakta vänja in om den tex. inte är van vid grönfoder ännu ;)

4. Vet inte, det verkar vara olika från uppfödare till uppfödare.. "Min" uppfödare rådde mig att inte "övergöda" Mozart, så han får sin ranson dagligen :) 

5. Tjata, Tjata, Tjata :)
Tex: Samtidigt som kaninen får nått gott av dig så kan du säga dess namn, som när man "klickar in" en kanin ;)

Tina-A
0

1. Hur länge ska man låta en kaninunge (8v) vänja sig vid sitt nya hem, innan man börjar vara med den? Jag har hört att man ska ta det lugnt och inte vara med den så mycket i början så den kan vänja sig vid sitt nya hem först. Stämmer det?

Brukar låta kaninen vara ifred de första timmarna, tills jag sett att den börjat äta och dricka ordentligt. Sen klappar jag den lite och håller på mer och mer, dagen efter brukar jag släppa ut den och ta upp den och sådär.

Får man hem kaninen vid 8 veckor tycker jag man kan börja på en gång.

När man får hem den - 8 veckor.

Ja, tills de är ca 8 månader. Inte sen.

Leah lärde sig sitt namn efter typ en vecka här, gick jättefort. Satt på golvet med sallad i handen och sa "leeeeeah, leah!" när hon kom till mig fick hon sallad och då sa jag "leah, leah, leah". Efter några gånger kom hon direkt när jag sa Leah, men glömde det dagen efter. Efter en vecka ungefär kom hon varje gång jag sa Leah.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mysterious
0

#15 dom ska fri tillgång tills dom är 6 månader inte 8

Tina-A
0

#16: Många brukar säga att dom ska ha fri tillgång tills dom är 1 år men jag personligen tycker det är för länge och brukar säga 8 månader ungefär.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

Tack för svaren :)

KajsaM
0

Några timmar tills man ser att den vågar gå t.ex till matskålen osv. Sedan pratar jag mycket lungt med den så den vänjer dig vid min röst. Kanske ge en gobit från handen och klappa den. Dagen efter kan man börja ta upp den osv.

När man får hem den. Kanske inte just första dagen, men krig 3-4 dagen kan man ta på den selen och klappa den och ta av igen. Sedan kan den få skutta med selen osv.

När man får hem den. Vid 2 dagen. Bara den är van vid gräs så.

Ja, tills de är ca 7-8 månader. Inte sen.

Träna träna träna :D Säg namnet ofta. T.ex när den får mat :)

Stravaganza
0

Jag vill inte svara på frågorna men jag läser gärna vad ni tycker.

Nathalieee
0

alla har redan svarat ,  jag tycker sam sak :)

Denna kommentar har tagits bort.