Hur klipper man kaninklor?
Hej!
Undrar hur man ska göra när man ska klippa kaniners klor och vad ska man tänka på? Hur långt ska man klippa och kan man klippa "fel"?
Tacksam för svar! 
Många lägger kaninen på rygg i knät och klipper. Det är dock väldigt stressande för kaninen som gärna hamnar i ett trans-liknande tillstånd av detta. Det kan alltså verka som att den är lugn eftersom den ligger helt stilla, men egentligen är den livrädd.
Jag brukar istället klappa/klia kaninen på huvudet och vid öronfästena när den ligger på golvet tills den ligger helt stilla och bara njuter. Då pillar jag lite på en tass och klappar sedan igen. Pillar lite och klappar. Klappar. Lyfter upp en tass och klappar. Sådär får man hålla på ett tag, det är en ganska tålamodskrävande metod, men å andra sidan är kaninen lugn och man riskerar inte att den blir rädd för att bli lyft.
När man har pillat och lyft på tassarna ett tag så kan man försöka klippa en klo. Man ska inte klippa så långt in (även om de är långa), utan bara ta den yttersta spetsen. Om de är långa får man klippa flera gånger istället. Du ska klippa så att du inte klipper i pulpan, som man kan se inne i klon om kaninen har ljusa klor. Om de är mörka kan man ofta se den om man lyser med en ficklampa på. Om man råkar klippa i pulpan så kommer det blod och det är väl inte hela världen, men bäst om man slipper såklart. Då får man rengöra såret och se till att blodflödet stoppas och att kaninburen är ren så att den inte får in bakterier där. (Verkar rimligt?! Jag har aldrig klippt i pulpan så jag vet inte, men så skulle nog jag göra i alla fall.)
Ifall jag har någon i närheten som kan hjälpa mig så brukar jag också ibland lyfta kaninen och hålla den med ryggen mot min mage medan jag sitter ner (viktigt att "luta" den mot sig, så att den känner att den har kontakt med något) och hålla lite i baktassarna, så kan den andra personen klippa klorna på baktassarna. Jag brukar vilja hålla själv eftersom jag är van vid att hålla kaniner och min kanin är van vid att jag håller i honom. Det här är alltså inte alls lika stressande för kaninen som att bli lagd på rygg, men det är ändå bra att inte hålla på för länge såklart.
kan tillägga att ficklampa till mörka klor håller man så det blir belysning bakifrån.. annars ser man inte så bra.
Till beskrivningen ovan kan man också lägga lite klipp från youtube, vet ej om engelska är problem, men man ser ju rätt bra hur de gör.
http://www.youtube.com/watch?v=zQdeoBdUIKw
om kaninen är okej med att sitta så… och ifall du är bekväm med attt hålla så. hon använder lite vaselin för att få undan pälsen lite runt själva klon, samt att klons "mönster" och pulpan blir lite lättare att upptäcka när det kommer en smula fett på. Vaselin är ju baserat på mineralolja och tas ju inte upp av kaninen, vad jag förstår, precis som med paraffinolja, utan går igenom kroppen.
Det andra att tänka på om kaninen är sparkig och oroas av klickljudet av saxen testa att bara klippa i luften och se om han rycker till. Det är bra sedan att när du sätter saxen/tången runt klon där du tänkt klippa så är det bra om du håller fast klon med saxen en sekund och bara ser att han inte rycker till… För om du direkt knipsar och han rycker till så kan ju klon ryckas loss… så håll stilla med lätt grepp om klon med saxen, och sedan när allt är lugnt knips.
Här är också en bra video:
http://www.youtube.com/watch?v=cyyxQRoAhcw
här sprayar hon med lite vatten istället för vaselin för att få undan lite päls, o för att se bättre.. Här går hon också igenom "reaktionen" o att man då förmodligen är för nära pulpan. Denna video är bättre därför för den visar det.
4 tår på baktassar, och 5 tår på fram.. tummarna sitter lite högre upp så du får leta lite.. Det är också ett bra sätt att hålla.
Hehe.. lustigt här är video från Anne McBride som skrivit boken "Why does my rabbit…?"
http://www.youtube.com/watch?v=kFUXxXSD7Mc&feature=related
Annars är kaninpaketet bra. Man får linda om några gånger och ta ut en tass i taget. Men min veterinär använde den. Hon lindade, jag höll, hon klippte.
http://www.youtube.com/watch?v=t3okPKg9Fc8
När man ska klippa är det dock ibland bra att börja tvärtom. Att man först börjar linda kring kaninens hals, man kan linda tajtare än man tror, men ok, använd ditt förnuft ögonen ska inte hoppa ut, men det ska vara tajt.Sedan gör du som i videon och tänk på det hon gör/säger : tuck under, viktigt.. och sedan är du redo att lirka fram ett ben ur paketet.. sedan det andra.. ev. får du linda om hela paketet varje gång.
Sedan framtassarna.. Då kan du börja vika upp över bakkroppen, tuck under och sedan har du båda framtassarna fria. Men om det inte funkar för att han är sprattlig, så linda som ovan och lirka i stället ut framtassarna en och en.
Bra att vara två personer och båda vet vad som ska göras och hur, dvs. en förälder är bra som också måste förstå hur det går till.
Annars ring till närmsta djuraffär eller veterinär o boka tid för klippning.. kostar väl 75-130. I min erfarenhet. Dyrare hos vet. Billigare i djuraffär.
Elelr om du har bekant med kaniner, eller finns uppfödare i närheten.
Okej tack för tispen! Ska kolla på youtubeklippen nu :)