Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5425 ggr
Fnorpan
0

Envist mjällkvalster!!!!

Vad tusan ska jag ta mig till?!?

Var hos vetten för ca en månad sen och fick diagnosen mjällkvalster/öronskabb. Fick stronghold spot-on som vetten sa att lägga i nacken. Nu har Ninis (hermelin) fått en gång samtidigt som Bullen (dvv) och Bullen fått ytterligare en gång en månad senare då han är den enda av ninerna som visar tecken på att ha det och som någonsin visat tecken på detta samt att det blev bättre men han visar fortfarande tecken på kvalster…Gråter

Gissningsvis så kommer kvalsterna från log-höet jag tar hem från stallet och jag lägger det i frysen 30min innan jag ger det till dem. Räcker det eller ska det ligga längre?
Jag har rengjort hans bur minst en gång i veckan och då menar jag att jag verkligen rengjort den till och med skurat den ordentligt med antiseptisk tvål, toan givet varje dag men han blir bara bättre för stunden med stronghold…
Nu har han även börjat bli mjällig på insidan av sina hängande öron men han är inte missfärgad, han kliar sig inte så mycket (tack gode gud) men jag tror det är för att jag borstar honom varje dag.

Kaninerna lever inne i vår lgh, Bullen vistas lös i köket större delen av dagen och är i sin bur nattetid. Ninis har ingen fysisk kontakt med Bullen alls (utöver tjuvparningen) då hennes lekplats är i vardagsrummet. Nu när jag väntar på att se om Ninis får bebisar så har jag henne helt skilld från Bullen som står i vardagsrummet medan hon har sin bur i arbetsrummet tills bebis-larmet är över och hon inte är lika känslig för stress, liv och rörelse.

Notering: Snälla, säg inte bara "gå till vet", jag är på väg att boka tid igen, men INNAN det så vill jag ha tankar och ideér kring detta. Vill höra erfarenheter kring stronghold, kring mjällkvalster. Hur länge tog det att få bort? lyckades det över huvudtaget? hur fick du/ni bort detta? Osv.
Det är ju ingen ide att jag springer skytteltrafik till veterinären för mer medicin och dyra undersökningar om jag missar något vitalt i efterbehandling och förebyggande.

Stort tack på förhand för alla fina tips? och ideér på mina tidigare inlägg! Ni är ett fint stöd <3

-------------

Edit: Red av beskrivning av Bullens öron =o)

minaninar
0

Jag har för mig att man behandlar mjällkvalster också med Ivermectin som är injektionsform. Men inte säker. Kan ha varit bara öronkvalster.

Jag tror att kvalster har att göra dels med hygien men också med immunförsvaret. Så att ge kost och allmänt goda förhållanden höjer motståndskraften. (Men det får du diskutera med vet - hehe, när du går till veterinären, se till att fråga ut och var inte blyg.)

Olivolja funkar mot kvalster i öronen, furmites (öh, öronskabb heter det juh), men jag vet inte om det funkar i pälsen, man vill ju inte riktigt dränka hela kaninen i olja. Men är det någon kal fläck? Du kan ju prova lite extra virgin oliveoil (ja, den ska nog helst va kallpressad) och smörj lite, men det ska vara bara en droppe som sagt. Och olivoljan innehåller vissa ämnen som kan vara bra. Ev. kan kallpressad cocosolja ha liknande effekt, men inte säker som sagt. Men pytteliten droppe på irriterad fläck är i alla fall inte farligt.

Oj, läste igen: det står mjällkvalster/öronskabb? Då är frågan: har han skit i öronen? För olivolja ska funka i öronen. Och ivermectin är väl det som läkarna ska föreslå mot öronskabb.. tror inte stronghold funkar i det fallet.

Men postar video på öronskabb så du ser vad det är:

http://www.youtube.com/watch?v=HuHcoxTEJRw

(Här använder de babyolja, alltså ren paraffinolja-tror jag det är, så gå till apoteket o fråga om ren sådan olja, jag skulle inte ta någon babyolja som innehåller något annat än paraffin..parfym eller konservering..osv, men fråga dem.) men olivolja är minst lika bra, har jag sett på andra sidor..

Här ser man rejäla earmites:

http://www.youtube.com/watch?v=0SpoT76Yi6c

Men brunt gojs o ev dålig lukt i öronen, stora sårskorpor, är öronskabb. Men pilla inte bort gojset, för det gör ont, vilket man hör på kaninen i videon om man bara ens rör öronen :(

Ivermectin ska upprepas så som de säger i videon, pga att precis som med mask så finns det vuxna kvalster/skabb och ägg mm som mognar efter första behandlingen som måste väck också.

I slutet av videon sägs: Injektion av ivermectin/eller oral är mkt mer effektivt än om man späder ut det o smörjer på.

Beror väl på hur illa det är för din kanin.

Fnorpan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2: Han hade från början bara lite flagor öronen som de sa var för att han var torr, dvs inget att oroa sig över (telekonsultation)
Efter att jag varit borta en helg någon månad senare så upptäckte jag att han hade en kal fläck (se bild) där det också satt gul förhårdnad gucka men som sagt inget I örat vad jag kan se. Han är vit och fin men han är varm och ibland lite rosa runt öronbasen.

Ska testa det där med olivolja!

PS. Den andra videon var verkligen hemsk att se, det gjorde ont i hjärtat…

minaninar
0

Jo jag vet, men jag tyckte samtidigt att han förklarade bra, och där förstår man också att öronskabb gör ont.. Men visst hemskt med dessa övergivna kaniner. I usa är det vanligt att man ger kaninungar i påskpresent (easter bunnies), som sedan efter ett halvår när de blir könsmogna inte är så roliga längre och som då släpps ut eller vansköts osv.. Sorglig vana, köp ett mjukisdjur ist..Tyst

Nåja, men kaninen fick ju hjälp iaf o blev bra!

Är det enda stället kaninen har så?

Eller menar du att den har flagor eller fläckar på andra ställen också?

jag skulle definitivt börja med olivolja varje dag, ev. två ggr om dagen. Men viktigt att det inte blir så mkt så att kaninen får i sig mer än en enstaka partikel. Det är ju bra att det sitter vid öronbasen eftersom de inte kan slicka direkt där. Om du tycker det börjar krypa över öronsnibben in så behandla där med.

Vet du om han brukar sitta o klia där väldigt mkt med tassen? För jag såg nu att det är under örat.. det kan också vara en infektion i mellanörat eller ev. att han har något skabb längre in i örat?  Men jag tror inte det beror på det, för då borde det inte vara så helt kalt. Men som sagt, du kan också testa att droppa en droppe olivolja in i örat och försiktigt massera öronbasen o ev lite inåt örat väldigt försiktigt o naturligtvis inte för långt om han tillåter.

Berätta gärna hur det går.

Fnorpan
1

Han har begynnelse till kalhet under andra örat också men öronen är det ända stället han har kala fläcka på. Inspekterat honom noga då han är en riktig gosegris Skrattande
Provar som du säger, olivolja, kallpressad, morgon och kväll. Blir ett tillskott i våran putsrutin vi redan har Glad
Bullens gula guckimoj-klumpar är i alla fall borta efter stronghold-kuren tack och lov och han skrek aldrig när veterinären "skrapade" bort en sån med skalpell till microskåpet… Tack och lov för det, katten vet om jag kunnat hålla mig från att bli vred om han skrikit.Rynkar på näsan

Ang. "slit och släng" -samhället med våra fina djur så är det precis som du skriver, väldigt beklagligt. Att djuren anses en lägre stående varelse som man kan göra som man vill med är hemskt… Att många också väljer att inte ta reda på fakta innan man skaffar djur är lika hemskt det då det ofta leder till att djur måste omplaceras i onödan.

Denna skuttis hade dock tur och det är jag glad för =o)

-------------------

Edit: Missade sista stycket i #3:

Nej han kliar sig inte mycket alls faktiskt och inte luktar det illa i örat heller. Som tur är är han väldigt kelig och tillitsfull så jag kan pilla rätt så långt ner i örat på honom (utan att för den skull köra ner för långt) =o)

Fnorpan
0

UPPDATERING:

Nu har jag smort hans öron med kallpressat olivolja några dagar och det jag märker är att

*kliar sig mer av den

*hans öron blir knallröda och jättevarma

Blir det så för er som använt denna metod också? eller är det något som är galet? Vet. säger samma som förut och ordinerat mig samma medicin (stronghold spot-on)

minaninar
0

Har du frågat om ivermectin-injektioner? För andra typer av kvalster verkar det vara vanligt?

Knallröda och jättevarma, hm, kan vara för att han kliar sig mer?

Och du ser ingen positiv förändring på själva de kala områdena?

Ja då kanske det inte alls är rätt väg i detta fallet, då är det definitivt inte öronskabb i alla fall, (alltså det som sitter i örat o ser ut som massa brunt gojs).

Ja då är det väl stronghold som gäller så länge. Men du kan ju skaffa second opinion (eller försöka, för svårt att beskriva på telefon, men du kan ju maila och skicka med bild?) hos Roslagstulls djurklinik:

08-612 57 60

info@djurklinikenroslagstull.se

www.djurklinikenroslagstull.se

De ställer också gärna upp att guida din veterinär ifall de har en helt annan åsikt om vad det kan vara och vad som ska användas för behandling.Glad

Fast efter att jag läst denna lite snabbt så ser jag att stronghold rekommenderas. Ivermectin med fast krångligare då den injektionen ofta måste upprepas.

Vet inte om det finns olika styrkor på stronghold?

Här kan du läsa:

http://www.bio.miami.edu/hare/furloss.html

där rekommenderas inte olja, det verkar som om man kan ha olika erfarenhet av det, vissa har lyckats bra med det.. andra inte.

Lycka till hoppas det blir bättre snart. Då är det väl klokast att inte fortsätta med olivolja, och att bara undersöka med Roslagstull om de har bättre idé eller om det behövs starkare dos, eller något annat.

Fnorpan
0

#6: Jo jag det har kommit tillbaka päls på hans kala fläckar och inge mer gojs existerar. Ivermectin är inte aktuellt eftersom han inte är "tillräckligt illa däran" och detta inte pågått "tillräckligt länge" som vet. säger. Även roslagstull säger detta via tele. De anser inte att jag behöver åka dit utan råder mig att avvakta och se hur det går med stronghold.
De tyckte jag kunde fortsätta med oljan men dra ner till en gång/dygn och se om han kliar sig mindre med det. Vissa skuttisar är "hysteriska med sin päls" och vägrar låta oljan va på öronen som de uttryckte sig Tungan ute därav tvättar de mer och kliar mer för att bli av med den främmande substansen.

Om inte han kliar sig mindre så kommer jag givet att lägga ner oljan helt och sen pendla vet. ett par gånger om han inte blir bättre. Han är i alla fall pigg och glad Skrattande samt visar inga tecken på att han bekymras nämvärt av öronen längre. (och jag kan vara en smula överreaktiv just nu pga vad som hände med min hona nyss Gråter)

minaninar
0

Men oj, blir lite förvånad att inte vetten dissade oljan helt och hållet.Skrattande Ja, men då har du en handlingsplan och då vet varför inte ivermectin. COolt, hoppas lillen snart ska slippa de dumma kvalsterna.

Ja oj, det glömde jag, kan inte påstå att min kanin varit särskilt glad heller den gång jag hade lite olja på något på öronlappen som såg lite fjälligt ut. Hehe.. klart han inte gillar främmande gojs. Det behvöer inte vara att det ökade klådan heller.

Ja men fortsätt stronghold o liiiite olivolja enligt veterinärens "ordination" det låter ju bra. Då är det väl bara så att man får ha lite mer tålamod helt enkelt.

Fnorpan
1

#8: Jag var minst lika förvånad som du när det kom till oljan =oP Men jag fick tag på en riktig pärla som inte dissade någon. Hon resonerade mer att om det inte skadar/slår ut övrig medicin så är det inte farligt att prova Skrattande

Men, oljan fick jag sluta med i alla fall då Bullen här protesterade för vilt. Slutade äta och dricka kvällar och nätter (kvällarna som jag strök nån droppe på hans öron). Han satte sig i sitt hus och surade nätterne igenom Rynkar på näsan Nu efter en oljefri helg är han dock tillbaka till sitt gamla tossiga jag! Just nu gör han luftacrobatik och springer hej vilt fram och tillbaka här i köket efter att jag plockade upp honom ur buren till sin lekplats Tungan ute

proxima
2

När jag behandlade mina med Stronghold sa min vet att vissa kvalster är envisa rackare så det kan behövas 5-6 omgångar med Stronhold med 2-3 v mellanrum. Så testa några gånger till med Stronghold så får du nog bort kvalstren :)

minaninar
1

#9 haha.. vilken envis kille! han visste vad han ville mao, eller inte ville då..Flört ja stronghold ska ju funka i eget majestät om man ger det tid.

#10 bra å veta, det är alltså tid som krävs och upprepade behandlingar.Skrattande

Fnorpan
0

#10: Jo den infon fick jag av Roslagstull när jag ringde och diskuterade med dem. Men det är bra att få en uppdatering i alla fall =o)

#11: Yes, han vet precis vad han vill och inte och ex för närvarandet har han gett sig den på att han ska gå på upptäcksfärd utanför köket (framförallt arbetsrummet lockar honom) så han sitter och surar i buren igen. Hans "straff" när han inte lyssnar på några nej är att han åker tillbaka in i buren. Brukar funka för att få herr envisa Houdini att lyssna =o)