Parnings/färghjälp
När jag till våren ska para min hona så ska jag försöka hitta en rex/sexsatin havanna hane till henne. Men då undrar jag vad för färger som kan komma om man parar den kombinantionen.
Vi säger att hanen har mycket havanna i stammen och min är vit bö normapälsad. Alltså:
Min: Vit bö - Normalpälsad RB SB
Hanen: Havanna - Rex
Här är honans stam
Mamma: Vit bö - Rex sb
Pappa: Gul wienertecknad bö - Normalpälsad SB RB
Mormor: Blå wienertecknad bö - Normalpälsad RB
Farmor: Havanna japan wiener bö - Satin RB
Morfar: Beige wiener wö? - Satinrex
Farfar: Japan wiener bö - Rex SB
Vad är wö för övrigt?
Går inte att säga så mycket om du inte vet hanens stam. Möjligtvis att där blir havana, om honan fått anlaget från sin farmor, men det är ju inte säkert.
WO betyder vitörad. (Har nog av misstag blivit ett ö)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag tänkte att han hade väldigt mycket havanna, men det kanske är omöjligt att hitta det?
Okej då vet jag :)
#2 Hur menar du? Att han bara har havana bakåt i ledet? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ja precis!
#4 Ah, då får jag passa bollen till någon annan om vad det blir för färger, jag gissar på enfärgat och wienertecknat, men exakt Vilken färg? kan jag inte svara på.
// Anka
Aha! Tack iaf du :)

Du kan få havanna om honan bär på det, annars blir det bara svart om hanen är renavlad havanna, bär hanen på andra anlag, men det går ju inte att säga eftersom du inte vet vad honan bär på för färger. Det enda som man vet är att honan bär på antingen japan eller gulanlag, men hon kan bära på blå och havanna, men det vet man inte.

Precis som de övriga säger vet man inte om din hona bär havanaanlag eller inte, men om du parar med en havana så borde du få reda på det iaf. Blir det havana så bär din hona havanaanlag, blir det svarta ungar bär hon troligtvis inte på havanaanlag. Det enda man vet säkert är att dina hona bär ett gulanlag från sin pappa.
Du kan heller inte vara säker på att din hona bär på satinanlag eftersom båda honans föräldrar bara är bärare. Det enda du kan vara säker på är att hon bär på ett rexanlag, eftersom mamman är rexpälsad :)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner