Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1516 ggr
viciouscircle
1

Ej samarbetsvillig mage?

Här kommer ännu en tråd från mig! Ber om ursäkt x)

Ni har säkert sett att jag har en hittekanin här hemma. Han har varit hos mig sen i onsdagskväll.. Han dricker, äter, tvättar sig och hoppar runt som han ska. Kissar gör han också.. mängder känns det som. han är också fin i ögon och öron.

- Däremot så har han inte bajsat en endast gång :(

Börjar bli lite orolig nu..

Han har alltså sprungit ute hela sommaren och ätit smaskigt gräs (läste om trummsjuka och sådant läskigt.. provade vända honom på rygg, som man blev tipsad om, men man hörde inget konstigt ljud).

Har köpt pellets åt honom och gett lite lite i taget sen igår eftermiddag. knappt en matsked sammanlagt. Hö har han fri tillgång på. Har även lagt in en äppelkvist med ett par blad på (mumsade han i sig på en gång).

Innan vi kunde få tag i riktigt foder fick han lite havregryn, solrosfrön, cornflakes, knäckebröd, maskrosblad och en morot att gnaska på över natten. (jag misstänker nu i efterhand att detta inte är det bästa för en kanin men..)

Hur ska jag hantera det här bajseriproblemet? Avvakta ett tag till? Kan jag ge honom något som sätter fart på systemet?

Han gillar att sitta och kolla i ett visst hörn i buren men antar att det beror på att därifrån ser han mig från köket :) (han är väldigt social). Försöker ha honom ute och hoppa så mycket som möjligt. har satt kompostgaller för ingången till köket och låter honom hoppa ut och in ur buren hur han vill. Inbillar mig att det är bra att han rör på sig för att sätta igång magen :P

Försökte borsta bort lite småtovor igår på honom och då började han vibbrera lite smått.. misstänker att det var obehadligt.. Men nu slipper han ha ont av tovorna i alla fall.

Han rör även på nosen väldigt mycket.. Ser ut som om han andas väldigt mycket liksom.. Kan det betyda något? Han sitter ju inte och panikandas liksom men..

kanske blir dumförklarad nu som oroar mig för mycket xD men har som sagt nästan ingen erfarenhet alls av kaniner! Är rakt igenom kattfreak!

elinab
0

Det låter som att du gör allt rätt - bra mat och Motion.

Om du kan, plocka gärna lite blad ute. Det är ju det han varit van att äta den senaste tiden. Maskrosblad och kirskål är bra. Rölleka ska vara bra för magen.

En kanin som dricker, äter, tvättar sig och hoppar runt mår med största sannolikhet bra.

En kanin som har trumsjuka slutar äta. Den sitter stilla och är allmänt passiv. Ofta lägger de sig och trycker magen mot golvet. Magen känns hård och spänd (svårt för dig att avgöra kanske om du inte är kaninvan).

Men jag förstår att du är orolig för att han inte bajsat på nästan två dagar. Det hade jag också varit. Men eftersom han verkar bete sig normalt så hade jag avvaktat. Miljöombyte/stress gör ofta att kaniner slutar bajsa. I extremfall kan kaniner som känner att de är på en otrygg plats också äta upp bajsen för att minska risken att bli upptäckta av rovdjur.

minaninar
0

havregryn, solrosfrön, cornflakes, knäckebröd, maskrosblad och en morot

Tyvärr är det sådant som sammantaget kan ge en liten kaninmage fnatt. Det är allt godis och sådant som stör motoriken (maskrosblad är ok, men det innehåller inga fibrer, och sätter därför inte fart på magen). Men du gjorde var du trodde var bra nu vet du mer.Cool

Bra tanke att han ska få motionera, men du kanske måste börja genom att lyfta ut honom, om han sitter i ett hörn och trycker, för det kan ev vara tecken på ont i magen.

Om han vibrerar när du löser tovor? Kom det från tänderna, en vibration i kindbenet som låter lite och som är som.. en liten symaskin (typ)? Det var i så fall för att han tyckte det du gjorde var väldigt mysigt! Alltså, tovutredning om man är försiktig är skönt för dem, för det släpper ju på ställen där det spänt. Om han är långhårig så kan du försiktigt försöka lösa upp tovan liiite med fingrarna och sedan kamma från toppen o inåt (helst med karda el dyl). Men som regel hade han haft något emot behandlingen hade han väl hoppat iväg? Eller protesterat. Vibrationer tror jag i princip alltid är njutning. Så testa igen skulle jag göra. Då gillar han att bli omhändertagen och då kan också den samvaron med dig göra att han slappnar av lite.

Så länge han äter är det bra. Försök verkligen uppmuntra att äta hö. Har du sett om han har ätit något hö? Ge lite gräs och sådant som ovan sade också, eftersom han levt ute. Men ratar han höet?

Ge en och annan pellets regelbundet så att han får i sig något som ger energi också och så han inte slutar äta helt.

Ev tycker jag du ska ringa kaninkunnig veterinär el djursjukhus. Vet ej var du bor men ring o rådgör här, de är snälla när man ringer o frågar o ger råd och kan ev. också ge dig namn på veterinär som är bra där du bor:

08-612 57 60

info@djurklinikenroslagstull.se

www.djurklinikenroslagstull.se

(får för mig att du bodde vid uppsala, men kan varit nån annan) Men jag är inte säker på att akademiska djursjukhuset är så haj på kanin, har inte sett på deras hemsida att de ens vänder sig till dem med smådjur..eller exotiska.)

Bor du i närheten av Sigtuna så finns MÄlarens smådjusklinik som också är kaninkunniga (Marianne Tornvall är väl en av sveriges bästa).

Nosen är väl för att det är mkt luktintryck. Hade du inte andra djur också? Eller iaf att röra nosen är spänd vaksamhet: typ var har jag hamnat nu? Det är inte så konstigt.

Det är bra att inte ge så mkt pellets eftersom den sort du köpt med stor säkerhet inte innehåller tillräckligt med fiber. Jag skulle ge en som förstärkning då och då under dagen.

Handmata med hö? Det brukar stimulera en liten kanin, att man sitter och pysslar o gosar och ger små höstrån. (Tyvärr är dogman inte så bra, tunna små bruna hötrådar?).

Men Motion, hö, grovt gräs lite, massa vatten, gos, pyssel och att ringa vet. redan nu och börja höra dig för.

viciouscircle
0

1# Hur mycket maskrosblad kan jag ge honom? Det finns liksom inget stopp på matvraket.. pelletsen sätter han i sig på en gång :S Men han har ju hö hela tiden så han lär ju inte svälta bara för att jag begränsar tillgången på annat? Kanske är så här kaniner fungerar? x) Skulle inte förvåna mig om han ätit upp sitt bajs också.. matvraket.

Får ge mig ut och plocka in lite grönt åt honom! Att jag inte tänkte på det.. Om det är vad han är van vid så är det ju bättre att jag fortsätter med det och kör en långsam foderövergång..

Va skönt.. då kan vi utesluta trumsjuka i alla fall.

Pratade med min kusin som haft kanin precis.. hon skulle komma hit senare och hjälpa mig klippa klor samt känna igenom honom mer ordentligt (fästingar och tovor). Nybörjare som man är kan jag inte riktigt vrida och vända på honom som jag vill än :P Sprattlar ju så mkt.. onödigt att jag ska stressa honom då.

Tack för svar!

minaninar
0

Öhm, om han med glädje äter hö skulle jag faktiskt inte ge maskrosblad, däremot skulle jag gå ut och försöka hitta lite grovt ängsgräs (högt, fibrigt gräs, du vet sådant som man nästan skär sig på när man ska dra av, ta bort "axen" där fröna sitter, och ge bara stänglar och ev strån som sitter på. Skölj gärna av dem om det går hundar el andra djur i närheten (som kan ha förorenat) o helst inte där det är för stor väg m mkt avgaser. Ge inte extremt mkt, utan ryck ungefär tio stänglar? Gräs ska vara färskt det håller sig kanske (4-6? timmar? sedan jäser det o blir dåligt så då msåte man plocka nytt). Ge i så fall inga mer pellets utom ett då och då kanske, utan låt honom äta hö.

Anledningen till att inte ge axen är för att stimulera att äta de grova stänglarna med rätt sorts fiber som är det som driver kaninens tarm.

Jo det kan men behöver inte vara någon form av "trumsjuka". Jag har läst så pass mkt att jag förstått att det finns åtminstone 4 olika varianter på temat som alla funkar lite olika: gaser, total blockering (oftast föremål eller hår), matvägran som medför tarmstillestånd (snabbt för kaniner), och ev. något mer.

Förresten, OM du har andra djur hemma: se till att de INTE får vara i samma rum som kaninen, ens om han är i bur. Det kan nämligen skrämma o stressa honom.

Är han långhårig o tovig så kan man tänka sig att han har fällt nu när det varit så varmt och eftersom ingen har tagit hand om honom och hjälpt honom borsta så kan det i värsta fall vara att hår i magen orsakat blockering?

Aha, han är inte så förtjust i att sitta i knä?

Ring veterinären jag skrev för säkerhets skull.

viciouscircle
0

2# Han sitter inte och trycker i hörnet hela tiden :) Just nu står han på bakbenen till exempel och kikar runt.. Det är när jag är någon annan stanns i lägenheten som han sätter sig i hörnet helt stilla med öppna ögon, huvudet in mot hörnet liksom.. men han trycker inte ner det.. (tror faktiskt det kan vara att han bara vill hålla koll på mig?). Buren står i köket precis där man kommer in och det hörn han sitter i är det som syns från vardagsrummet där jag är nu :)

Hö har han ätit. Det tryckte han i sig på en gång när jag la ner det.. Dogman var tyvärr det enda som fanns att få tag på här :( Hade inte lust att köpa en jättesäck när jag inte vet hur länge jag får behålla kaninen.

Pelletsen är ganska bra tror jag. Köpte från en djuraffär och hon som äger affären har fött upp kaniner själv förut :)

Vet inte om han lät med käkarna när jag kammade faktiskt. Kände bara att hela kaninen liksom småskakade väldigt snabbt. Får prova igen här snart och se hur han beter sig =) Använde en vanlig frisörkam då alla kattborstar är hos mina föräldrar då katterna är på semester där ^^

Ska ut och plocka lite grönt nu!

minaninar
0

Lycka till med gröntet.

Hm, enligt min erfarenhet så är pellets man köper i lösvikt i djuraffär alltid ganska dålig. Dessutom är det många som föder upp som inte är så himla noga med vad kaninen äter, fast man på veterinärsidor kan se att många foder inte håller måttet för att vara hälsosamma. Men nu är det så att du ska ju inte föda upp honom på det hela hans liv, så det är säkert ok. Men ändå, eftersom det är ett sådant lösviktspellets så ligger nog fiber på ca 14-16% och det är väldigt dåligt. O andra värden är höga så då behövs inte så mkt.. o nu måste han bajsa så därför bara ge någon pellets ifall han verkar tappa matlusten - för att få igen honom.

Nu är det eftermiddag, min kanin (o flera har jag förstått), gillar o softa denna tid o är mindre sociala, kommer fram igen vid 4-5 tycker jag mig ha märkt.

Frisörkam.. ouch.. ja fast om vibrationen följs av hyfsat avslappnad kanin, så är det nog rätt skönt för honom? Men börja red med fingrarna försiktigt, jag brukar "riva" isär tovor när jag rett ut ett visst litet lejon. naturligtvis ska du vara försiktig så du då inte rycker i huden, men det går , det är lite som tovad ull typ, eller en dreadlock. Massera runt lite på kaninen så brukar de blir mer avslappnade. Sedan om du lyckats få ner tovorna lite så kanske frisörkammen funkar. Brukar bli massa tovor runt svansroten som är bra att jobba bort. De stör nämligen svansen som balansredskap. Bröstet mellan framtassarna är en annan plats. Under o på baktassarna kan vara ännu ett ställe. Men vissa ställen kan nog vänta. Ta de ställen där han verkar gilla/acceptera att du håller på.

Bra att han trycker i sig hö. Ge honom små nävar under dagen.

Och Motion.. om han nu ska förtjäna en pellet eller maskrosblad kanske han måste springa en bit först?Tungan ute

viciouscircle
1

EN BAJSKLUTT HAR DROPPATS! :D puuuuhh.

4# Verkar som om magen börjar bli OK nu :D Kaninen är inte långhårig men har ändå tovor ><

Katterna är som sagt på semester så det är bara jag och ett akvarium här hemma :) Han gillar när man har honom i knät.. Det tycker han är mysigt och ligger stilla och halvblundar :) Dock är jag inte bra på det där med att hantera och hålla i en kanin så vågar liksom inte vända honom på rygg och hålla på. DÅ sprattlar han :)

elinab
0

10-15 blad per dag kanske? Fortsätt ge hö (viktigast) och grenar (näst viktigast) och komplettera med färska blad och en liten mängd pellets. Bladen är bra bla för att de innehåller vatten, och vatten är viktigt för att få i gång magen.

Jag vet inte vad du jämför med  när du säger att maskrosblad inte innehåller fibrer, ca 25 % av torrsubstansen är fibrer om jag inte fått allt om bakfoten. Bra tycker jag, men det kan inte ersätta hö naturligtvis :)

elinab
0

Grattis! :D :D

minaninar
0

#7 Grattis till bajset!! XD

Hur ser det ut? Är det en fin rund plutt där man ser fiberrester?

Liten ojämn torr? Stor pudding?

Men jag tror att kommer en så är flera i antågande.Tungan ute Låter bra.

Mys i knäet o pyssla lite me pälsen där du kommer åt. Skulle tro att "vibrationen" faktiskt var njutning. Men visst, gör inte de saker som du inte känner att du kan, spara dem tills din kaninvana kompis kommer så kan hon kanske hjälpa.

En bra grej att kolla kan vara bunny burrito på youtube, om kompisen inte  kan det, ett bra sätt att linda in kaninen i handduk om man måste klippa klor eller göra annat som kaninen kanske inte vill.Skrattande

#2 Alltså den sorts fiber som kaninen behöver för att få fart på magen: långa fibrer. Jag har inte detaljstuderat, men de fibrerna är mest i hö (och ev. grenar/buskar?) har jag lärt mig. KLart att det finns fiber i maskros som i alla växter, men vilken sort o vilken mängd..?

Ja, 25% i torkad maskros är möjligt…men fortfarande så vitt jag förstått inte fibrer av den typen som magen behöver för att arbeta. Men låt oss avvakta, om några timmar så märker man väl om det kommit mera bajs? Då kan man tänka sig att värsta faran är över.

Maskrosblad, råa, 100gram:

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2441/2

Men vi verkar ju vara överens i stora drag när jag ser hur du tänker ovan.

elinab
0

Okej, det är möjligt att det inte är fibrer av den sorten som hjälper magen. Så insatt är jag inte :)

Har funderat på det tidigare faktiskt, för när man kollar näringsinnehåll står det alltid bara fibrer (eller dietary fiber på engelska). Man specificerar ju ofta typ av fett till exempel men har aldrig sett liknande för fibrer.

(Lite OT, ursäkta TS)

minaninar
0

#11 Jo, fast vi människor äter nog aldrig sådant med den typ av fibrer som kaniner äter (dvs bark, trä o höSkrattande).

Alltså har för mig att det är när man läser om kaninens matsmältningssystem (digestive system) som man stöter på infon att innan blindtarmen skiljs de grova fibrerna bort och de går rakt igenom och utan något vidare näringsupptag från dem, deras funktion är att hålla alla tarmmuskulaturen i god form, den sk. peristaltiken och därför behövs en ständig ström. Om kaninen äter för lite fibrer eller för mkt andra saftiga grönsaker mm så försvagas dessa muskler och det gör att den allmänna tarmrörelsen blir sämre och kaninen känsligare och större risk för olika typer av potentiellt mkt farliga tarmstillestånd mm. De andra lite kortare fibrerna passerar med övrigt in i blindtarmen för att bearbetas för att utvinna det i näringsväg som går att utvinna. Ungefär så kan man säga. Men du får gärna läsa själv, finns en hel del på nätet.Tungan ute

Ja för att återgå till ämnet, berätta gärna när det kommer mer bajs.Skrattande

elinab
0

#12 Du får gärna skicka länk om du minns någon särskilt bra text om kaninmagar/fibrer :)

minaninar
0
elinab
0

Tack, ska kolla på länkarna. Känner igen både rabbitwelfare och hopperhome, varit inne där och skrotat tidigare :)

viciouscircle
1

Ni får gärna fortsätta diskutera foder i denna tråd om ni vill! jag tycker det är intressant :) Vill ju ändå lära mig lite också nu när jag ändå tar hand om kaninen.. Även om det antagligen bara är tillfälligt vill jag inte göda honom på tokigheter liksom ^^

Sen vill jag bara flika in med att ja - det är skillnad på fibrer och fibrer :)

Det har kommit mer bajs nu! Massa mer oO

Gjorde i ordning en toalåda som jag ställde i kisshörnet.. tänkte det var lättare att göra rent på det sättet (bara göra rent lilla lådan liksom).. Fick rådet att hälla i kattsand.. Jo tjena.. sanden var ju överallt sen.. kul att ha klumpbildande kattsand i vattenskålen -.- Slöseri på dyr kattsand.. lät lådan stå kvar och fyllde på med enbart spån igen istället. han fattar vinken och går på den i alla fall :). Lättare att hålla rent med kattspade och så slipper man kiss i botten på buren =)

minaninar
0

Bra för kattsand är oftast inte bra för kaninen. Finns nog bara få (eller inga?) som är kaninsäkra. De kan äta dem, de får damm i lungorna, de kan innehålla saker som inte är bra för kaninen. Plus sådant du redan konstaterat.Oskyldig

Kul att det kommer bajs. Är det fina bollar?

Nej det är jättebra att du vill lära dig om maten, det minskar risken att kaninen ska få akut tarmstopp - vilket betyder resa till veterinärern och mycket oro och ängslan.. Ja kaninen kan ju raskt bli så dålig att man inte kan vända det själv utan måste anlita veterinär. Onödigt om man kan hålla kosten bra.

viciouscircle
0

#18 Mistänkte det. Var ju dock väldigt smidigt när det blev klumpar av kisset.. fram tills att han började sprätta sand överallt.. Denna innhåller 100% naturlera + zeoliter och är damfri. Men eftersom den klumpar och kladdar så mkt är det nog ingen bra idé. Har tagit bort allt nu i alla fall.. förutom lite som är utblandat med spån.

Bajset är runt och mörkt och fast! Tror det betyder att allt är som det ska i alla fall =)

minaninar
1

Det låter så.

Ja, utan att veta direkt om kattsander låter det ju okej. Men du behöver ju inte chansa eftersom det ändå inte var så helpraktiskt. Skrattande

Roligt! Lycka till! man kanske får höra mer om era öden och äventyr här sen då.Tungan ute Du lär väl bli så fäst vid den lilla krabaten att du inte kan lämna ifrån dig honom.Cool

Eller henne…? Är du bra på att skilja kön ävenpå kanin?

viciouscircle
1

Mycket möjligt att det kommer uppdateringar! :)

Lite fäst vid honom redan nu om jag ska vara ärlig.. Jag och djur är farligt.. :P Dock passar inte en kanin till min livsstil just nu egentligen (Flyger till Göteborg, 50 mil, ett par gånger i månaden.. så blir redan en massa hattandes med katterna hit och dit till mina föräldrar) :( Men får anpassa mig nu för ninens skull och sedan se hur jag gör..

Polisanmälde honom i förrgår i alla fall. Om ingen ägare hört av sig inom 3 månder så övergår han "i min ägo" eller hur man ska säga.. Så han får nog stanna hos mig den tiden ut om det skulle behövas i alla fall.

Han har kulor och min kaninvana kusin har också bekräftat att det är en han så :D (Allan kallar vi honom för övrigt) xD

minaninar
0

Haha.. så bra. Allan va gulligt.

elinab
0

Vad skönt att han har börjat bajsa ordentligt nu! Ska bli spännande att höra hur det går för er och om ni får kontakt med ägaren :)

#17 Har du koll på vilka olika typer av fibrer det finns? Du får i så fall gärna berätta. För jag har inte hittat någon info om vilka fibertyper kaniner behöver mer än att de ska vara längre än 0,5 mm… och det säger mig inte så mycket.

minaninar
1

Alltså det finns ju vattenlösliga o icke.. men det är nog inte så intressant ur kaninsynpunkt, mer intressant för människomagar. Havre t.ex. är vattenlösligt, därför är det extra bra med havregrynsgröt om man har hård torr bajs.

Men för kaninen är det som du säger långa fibrer, i hö och gräs är fibrerna jättelånga och starka.. pröva att slita av ett rejält timotejstrå med handen.. eller nåt annat av de stora ståtliga ängsgräsen (har jag gjort idag… inte lätt kan jag säga). När kaninen tuggar så mals de ner, vissa som är större de går raka vägen från tunntarm till tjocktarm och ut. Mindre fiberdelar och annat gojs som man ger går från tunntarm till blindtarm först och ska där fermenteras. Eftersom fermentering kräver lågt pH och avsaknad av för mkt socker o näring så är det därför det är dåligt att ge kaninen fel sorts mat. Fermentering skapar ju mjölksyrabakterier o andra goda bakterier dessa hjälper till att bryta ner fibrer o annat till näring som kaninens kropp kan ta upp (när de äter sina nattbajsar). Därför är det viktigt att inte störa den bakteriefloran. Sedan så är det så att dessa bakterier, de goda alltså, skapar vissa vitaminer, t.ex. B-12 och själva är "vitaminer mm" eftersom de också kommer att ätas upp i nattbajset.. Maskrosor är mjuka och lätta att tugga, eller bara smula sönder med fingrarna. De fibrerna är inte särskilt hårda och inte särskilt långa eller starka, skulle tro att de är under 0,5mm. Dessutom, maskros är ju bra, men det är också så att det innehåller annat som gör att man ska ge det i måttliga mängder. Men i detta fallet var det mest eftersom han inte bajsade som jag tyckte det var viktigt att koncentrera sig på de grova fibrerna och vatten.Flört

viciouscircle
1

Har honom i knät just nu och han halvblundar och slickar mig på armen :D Det är positivt va? när han får vara ute och springa vill han gärna komma fram och buffa på handen när man sträcker fram den.. och när man går iväg till ett annat rum så hoppar han efter och sitter och kollar i dörröppningen efter en. Tror han gillar mig! :D

23# Ska nog inte säga så mycket ang det .. kan ju inte så mycket om kaniner och vet inte vilka fibrer som är viktiga för dom eller hur deras tarmar fungerar :) men att det finns olika fibrer vet jag i alla fall haha ;)

minaninar
1

#25 Tror jag med. XD Vilken underbar kille.Kyss Låter fantastiskt.<3 De är så himla fina själar.. <3 Visst blir man rörd? XD

elinab
0

#24 Ja, det finns en djungel av information ;)

#25 Att bli slickad av en kanin är den högsta äran :) En sida som jag tycker är både rolig och nyttig när man ska lära känna en kanin för första gången är http://language.rabbitspeak.com. Ett tips? :)

viciouscircle
0

26# jaaa.. man blir ju det :') han har slickat på mig idag också.. Så fort jag har honom i knät så ska han slickas!

27# Tack för tipset! ska kika in sidan =)