Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1973 ggr
Izzi
1

Dubbla framtänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I onsdags fick vår 1-åriga lejonhuvade dvärgvädur somna in Gråter

Han började gå ner i vikt, så jag ökade på fodergivan. Han fällde extremt mycket, så jag trodde det berodde på det. Undersökte honom, men såg inget konstigt. Men när jag efter ett par dagar såg att det fortfarande inte hade gått åt rätt håll tog jag mig en titt i munnen igen. Framtänderna upptill såg splittrade ut. Bokade en veterinärtid där veterinären konstanterar att han har dubbel uppsättning framtänder upptill. De bakre tryckte på, på de främre så de trycktes ut åt sidorna.

Veterinären kunde inte svara på varför han hade dubbla tänder. men ansåg att avlivning var det bästa, då han hade ont i munnen Gråter

Är det någon som har erfarenhet av detta?

minaninar
0

Jag vet inte, men kaninen har fyra framtänder.. Vet ej vad de heter på svenska, men de heter incisors (framtänderna) och peg teeth (små framtänder precis bredvid). Sedan är det ett glapp på sidorna, och sedan kommer hörntänderna. Jag blir lite konfunderad o undrar om veterinären hade koll på det. Det är ju en grej som t.ex. skiljer kaninen från gnagarna?Foten i munnen

Annars skulle han haft sex framtänder då eller?

Linnet
3

Den veterinären kunde inte mycket. Kaniner har dubbla  framtänder upptill, detta just för att dom ska nöta ner sina tänder då dom tuggar, skrämmande om inte en veterinär vet det.

Izzi
1

Näe, kan hon ha haft så fel, så vi har fått ta bort vår kanin i onödan? Gråter

Han hade de två ordinarie framtänderna, två stycken lika stora och långa precis bakom dem, o så givetvis två i underkäken. O så glappet till hörntänderna. Vi har bara haft Dexter i 1 månad och när jag köpte honom kollade jag i munnen (visserligen lite slarvigt, då jag litade på henne) men då såg jag inget konstigt. Men nu när jag såg ordentligt hos veterinären, så hade de främre tänderna tryckts ut lite åt sidorna.

minaninar
1

Det var ju förjävligt.. det betyder att kaninen kanske avlivades i onödan? Det kan ha varit mask… eller något helt annat?

Izzi
1

Vi var på Valla Djurklinik i Linköping. Så hade hon så fel - åk inte dit!!!! Rynkar på näsan

Linnet
6

Anmäl veterinären, så får det inte gå till. Hur kan man avliva bara utan att kolla annat.

minaninar
1

Alltså jag googlade lite för att hitta bild:

http://www.hiltonpond.org/thisweek030408.html

men vill du kolla mer så googla "rabbit teeth" "rabbit incisors" det finns rikligt med bilder och dessutom hemsidor som diskuterar tänder. (Plus massa hemska bilder på folk som låtit sina kaniners tänder växa åt helvete..Tyst)

Det är ju överjävligt om han avlivades för det. Jag skulle faktiskt höra av mig till veterinären. Kan man inget alls om kaniner ska man kanske inte ta emot. (Fast ni har kanske inte så många alternativ där du bor). Jag skulle eventuellt klaga hos myndighet för felpraktisering (om man kan göra det för djur). Det verkar ju som helt normala tänder..? Avmagring är ju inte bra, men herregud.. finns mkt att göra eller undersöka.

minaninar
0

Asså, hade du bott i en håla där det bara finns veterinärer inriktade på boskap hade det kanske varit lite annorlunda.. men Linköping. Anmäl. beklagar verkligen.Gråter

Fast… det står att de bakre tryckte på så de främre trycktes åt sidan? Hm, vad innebär det. Såg det annorlunda ut än de bilderna på friska tänder mankan se på google?

Kan ju varit så att han inte haft något att gnaga på iofs o det faktsikt börjat bli något fel på bettet? Men det borde ha varit tydligt i så fall. Kolla bilderna först.. innan du klagar på vetten kanske är bäst.Skäms

Izzi
0

Jag har kollat på bilder nu. Och visst såg det ut så Skrikandes Förutom de längst fram då, som hade dragit iväg åt varsitt håll. Attans, jag tänkte, när jag var hos vet att jag skulle ta fram mobilen o ta ett kort när hon visade, men det gjorde jag ju givetvis inte Skrikandes

Hur som helst, hade väl de yttre tänderna behövts klippas 1g/månad och det är ju lite dramatiskt och kostar både tid o pengar (vi har 5 mil till smådjursklinikerna) så kanske jag får intala mig själv att det inte var helt förgäves som han somnade in Rynkar på näsan

Innan han kom hit, så har han bott i en innebur i lägenhet. Han hade knappt ätit maskrosblad/gräs, då det inte fanns det i närheten. Så jag gissar att han inte fått grenar heller Rynkar på näsan Det såg inte ut som bettfel på honom! Det sa även vet (ja, hur mycket nu hon kunde)

Är förbannad på mig själv som inte mindes detta med dubbel uppsättning tänder upptill. Det gick vi förmodligen igenom när jag gick i skolan (naturbruksgymnasium) men skyller på att det är så länge sen Skäms

Men jag vet en som hänger på luren imorgon bitti för o gnälla Skrikandes

minaninar
0

Alltså att framtänderna dragit iväg åt olika håll.. jag kan bara spekulera, men t.ex. att skaka galler? Eller att det inte funnits något för framtänderna att slipas på som du sade, t.ex. grenar..? Eller om hon slagit sig. Men jag har för mig att någon sade att kaniner kan leva lyckliga utan framtänder?Skäms Hade ev. kunnat ta bort dem helt. Men det hade ju varit bra att få riktig information, och att kunna överväga olika alternativ. Det var nog så att de var för långa då och drog åt olika håll, det ser man ju när man kollar google hur det kan gå. Men det hade kunnat vara så att det räckt med en slipning och sedan rätt kost (hö och grenar) o miljö (dvs inte instängd nånstans där man jämt skakar galler) så hade kanske allt varit ok. Det hade nog gått på en 2500-3000 kr att slipa o söva en gång.. men det hade det kanske varit värt om det var en engångföreteelse.Rynkar på näsan

Du kan ju t.ex. ringa djurkliniken roslagstull för att höra vad de säger om det hela?

[Luppa]
0

Men som jag förstår det av ts så var pegtänderna lika långa som de andra? De ska ju knappt synas…

[Tilde]
0

Men gud vad hemskt med så okunniga veterinärer! Nu vet jag ju inte hur din kanin såg ut i munnen, men veterinären borde undersökt vidare varför han gick ner i vikt! Framför allt borde vet. vetat om att kaniner har fyra framtänder! Det hade kanske gått att fixa på annat sätt…? Verkligen tråkigt Rynkar på näsan

[Jawa´s]
0

Jag tycker inte det låter normalt, tolkar det som #11. Och om tänderna pekade åt var sitt håll HADE kaninen säkert ont och frågan är hur lätt det hade varit att operera bort dom alternativt klippa om de växte snett redan i tandroten pga tryck från de bakre tänderna.
En sån kanin hade jag avlivat i vilket fall som helst. Uppenbarligen kunde inte kaninen äta ordentligt pga detta, så jag tycker inte att det var i onödan som kaninen togs bort. Att söva kaninen för operation är dessutom en risk i sig, speciellt om kaninen inte är i bra skick.

Jag tror inte att veterinären gjorde något fel faktiskt, förmodligen visste denna om hur det ska se ut men rådde TS att avliva kaninen pga omständigheterna kring det hela. Så tolkar jag det iaf, kanske har fel.

minaninar
0

#11 o 13 Jo så kan det kanske vara, men när man kollar underifrån eller vad man ska säga så ser de ju i princip lika långa ut.. Enligt den bild jag visar på normal så menade ju ts att så hade pegtänderna sett ut, fast framtänderna varit sneda. Rakt framifrån så syns de ju inte, men när man undersöker tittar man ju in i munnen från en annan vinkel. Frågan är om vetten var lika förvånad som ts att finna tänder där?

Ja fast om veterinären var av den uppfattningen att det andra settet av tänder inte skulle finnas där.. då är det ju tveksamt om den personen ändå var kvalificerad att göra den bedömningen? Men det beror ju på som sagt kommunikation mellan ts o vetten..

Jag menar främst: om ts kommer till vetten o säger: hjälp det är fyra framtänder istället för två, så borde vetten sagt att det var normalt.. sedan hur dessa tänder mådde.. ja - det borde man ha kunnat diskutera i alla fall? Kommer ts fortfarande därifrån o tror att det var två tänder för mkt, så har kommunikationen kring problemen inte direkt varit optimal.Foten i munnen Anser jag.

enligt #9 så hade vetten sagt att det inte såg ut som bettfel? Tungan ute

[Jawa´s]
0

#14 "Jag menar främst: om ts kommer till vetten o säger: hjälp det är fyra framtänder istället för två, så borde vetten sagt att det var normalt.. sedan hur dessa tänder mådde.. ja - det borde man ha kunnat diskutera i alla fall? Kommer ts fortfarande därifrån o tror att det var två tänder för mkt, så har kommunikationen kring problemen inte direkt varit optimal.Foten i munnen Anser jag"

Jo det håller jag med dig om!

minaninar
0

#15 Om nu vetten själv också tänkte: "Hjälp, det är fyra tänder i stället för två!" Då är det ju lite skrämmande, så låt hoppas att det var miss i kommunikationen  och inte okunskap. Men jag tycker ts ska undersöka, man kan ju faktiskt artigt ringa och prata med veterinären, för man har ju lite rätt att orientera sig i vad som egentligen hände när ens älskade husdjur avlivades. Ibland kommer man inte på att fråga saker i rätt stund för man kanske är för upprörd och omskakad.

Izzi
0

Jag hade med mig min systerdotter på 17år som uppfattade likadant som jag. Men det är ju möjligt att vet visste om att de skulle ha fyra tänder (men inte sa det till oss) men såg att de var väldigt annorlunda!? Så det var därför hon sa som hon sa?

När jag tittade i munnen, när vet visade, så såg jag lite av undertänderna  från sidorna, de gick utanför den främre raden, trots att de främre pekade fel. Så gallergnagning skulle det säkert kunna vara Obestämd Här har han aldrig gnagt på galler, men här har han å andra sidan både haft sällskap och fått stimulans varje dag i form av, Motion i koppel eller stor lekhage. Alltid haft hö och grenar att slipa tänderna på. Men felet fanns ju förmodligen redan där Rynkar på näsan

Bäst jag håller mig lugn och trevlig när jag ringer Oskyldig

minaninar
0

Alltså det låter som om veterinären faktiskt inte visste om att de ska ha fyra st, till skillnad från gnagare. Men det är alltid bra att inte börja skrika direkt, hör efter igen vad som hände. Det är inget konstigt att man i stunden kanske är så orolig för sin kanin o över avlivningbesked att man inte kommer ihåg att ställa de rätta frågorna. Man kan be om förtydligande, ev. journalantecknigar osv.Obestämd

Lycka till känns ju dumt att säga, eftersom det är lite sent, men hoppas du kommer fram till något.