Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2778 ggr
Stjärnfallets
0

Jag får panik...........

Det har diskuterats fluglarvsangrepp och mjällkvalster frikostigt här inne den senaste tiden och det är inte utan att man blir lite paranoid.

Jag har kollat ändan på en av mina honor nästan dagligen eftersom hon är dålig på att sköta sin hygien där och tvättat henne för att undvika fluglarvsangrepp.

Idag när jag stod och tittade på en av ungarna så tyckte jag hon såg tunnhårig och lite mjällig ut uppe på huvudet, tittar sedan på mamman och tycker mig se att hon är lite mjällig vid skulderbladen. Pillar runt i pälsen och vad skådar mitt norra öga om inte mjäll och typ mjällskorpor………..suck! Ja, jag antar att hon har fått mjällkvalster så vad sjutton gör jag nu?? Ska jag behandlla ALLA mina kaniner (29st) eller?? Hur är det med mina andra djur, hundar, marsvin och katten?

Kommer det från höet tro och i så fall får då alla andra också det? eller är det för att hennes imunförsvar är nedsatt som hon har fått det?

Var kan man köpa Hexacil och kan man bada små ungar 3-6 veckor i det??

Jag hatar småkryp och just nu kryper det i hela kroppen på mig Skrikandes

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

dermot
0

När min hane hade mjällkvalster så behandlade vi bara honom, men jag tror man ska behandla alla egentligen, alltså alla djurslag. Men veterinären sa att vi skulle börja med honom.

Jag fick sprutor jag skulle ge i nacken, tror inte man ska bada kaninungar…

Ring och prata med en veterinär imorgon så får de undersöka honan och se om de vill behandla bara henne eller allihopa.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Stjärnfallets
0

#1 Suck!
Detta är ju f*n inte sant alltså. Det ju hela tiden någonting, är det inte sjuka hundar och påkörda katter så är det kvalster på kaninerna. Jag kapitulerar snart Gråter

Stronghold borde fungera för de två vuxna iaf, kanske kan man använda flusa till ungarna?!?!? Ja, vi får se, det får bli samtal med vetten på måndag.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

minaninar
0

Hexacil? Jag har inte hört talas om det. Är det säkert för kanin?
Stronghold är ju det som man ska ha till kanin. Lycka till. Det kan ta ett tag. Liiite kallpressad olivolja typ någon gång per dag kan funka. Men dränk inte in dem. tunnt o lite.

(minns inte, tror det fanns någon speciell sekvens med olivolja, typ en dag, vänta två sedan smörja.. osv.. men måste kollas upp).

Stjärnfallets
0

#3 Så här roligt är det min vän!

* Flusa är försäljningsstoppat och får endast säljas året ut av dem som fortfarande har det på lager.

*Dermocanschampo är och stoppat.

*Hexacilschampo är stoppat.

Det finns numera inget att köpa som är receptfritt för detta ändamål Rynkar på näsan

Stronghold verkar vara det enda………..

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

minaninar
0

Aha.. jag förstår. Men är det inte så för att kaniner kanske inte mår så bra av de andra?

Men det är klart, bittert att behöva betala veterinär för något man vet vad det är och vad det ska behandlas med. Men kan du inte prata med någon veterinär i närheten och se om de kan tumma på det litet? Kanske skicka bilder på det?

Men du, om det inte är så farligt så kan man faktiskt testa med lite kallpressad olivolja. Lite. Inte hela flaskan som någon här trodde haha.

Är det kala fläckar. Typ smörj idag och vänta imorgon och kolla? Det kan vara så att de börjar klia där, men det kan vara så att det ändå hjälper? Olivolja ska funka mot skabb i örat, inte säker på hur det funkar på andra kvalster men försöka skadar ju inte. Sedan om det inte räcker så är det ju fritt fram att åka till vetten.

Stjärnfallets
0

Nix, inga kala fläckar någonstans, bara mjäll och mjäll"kakor".

Får väl köpa lite olivolja, vad gör det för verkan egentligen?

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

tussen12
0

jag skulle isolera kaninungarna med kaninmamman,..Behandla bara dom och vänta. Skulle dom andra visa symtom skulle jag kolla på allihop

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Jawa´s]
0

Vaaaaaa vänta nu, vad har jag missat ang. Flusa?? Går det alltså bara att köpa det tills årsskiftet? Varför??

Stjärnfallets
0

#7 De va redan "isolerade" när jag upptäckte det. Mamma + ungar bor inne och alla andra bor ute.

#8 Japp. Apoteket har det inte längre och Granngården kan inte ta hem det längre utan har fått tillstånd att sälja slut det de har på lager.

Det är försäljningsstoppat, förmodligen ur miljöhänsyn och pga att man andvänt produkten oförsiktigt och för mycket.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

emmagronborg
0

oj nu hoppar jag in här lite :)

Min kaninhona har "mjälliga" öron.. eller bar där uppe, det är inga sår eller kala fläckar mm. bara lite mjälligt, hon verkar inte lida av detta. kan jag alltså ta lite olja på?

eller är detta något jag ska kontakta veterinär för?

[Jawa´s]
0

#9 Ok det va ju inte alls roligt att det är försäljningsstopp =/ Ska man behöva åka till veterinären nu då för såna småsaker som tex löss -.-'

Vet du om det kommer finnas något snarlikt att köpa receptfritt framöver?

Stjärnfallets
0

#10 Det sägs ju att kaniner inta har mjäll ( alltså i sig själv så som vi människor kan ha) utan har de mjäll så kan det mkt väl vara mjällkvalster. Det är inget ovanligt med mjällkvalster på kanin.

#11 Nej, det är ingen hit. Ev finns det på granngårdens e-shop så länge lagret räcker. I nuläget finns inget annat och jag betvivlar att det kommer nåt nytt men vi kan ju hoppas det.

Har du andvänt Flusa på kanin tdigare? Hur ska man blanda ut det och kan man ge det till ungar också??

Tänkte se om jag kan få tag på det på nätet.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[Jawa´s]
0

#12 Hoppas verkligen! Flusa har hjälpt mig många gånger med att få bort små löss, kanske är mjällkvalster jag tänker på? Hur som helst - små vita "ägg" som sitter på pälsstråna och små lusliknande kryp. Flusa har tagit bort dem direkt.
Har använt det på ungar som har varit 8-10v gamla, inte yngre än så för det har jag inte vågat. Ungarna har bara fått en knapp droppe i nacken vilket har funkat. De vuxna (med vikt på ca 2,5kg) har fått ca 3 droppar. Svårt med en exakt dosering då det inte står nånstans, men några droppar har iaf räckt för mina, samtidigt som man har använt virkon i burarna förstås och städat ur. Har En kanin haft någon ohyra så har jag behandlat alla.

minaninar
0

Vad olivoljan gör exakt är jag inte säker på. Det är liksom något av en huskur, men en som verkar funka. Det jag vet är att t.ex. olivolja har viss verkan på mänskliga mjäll o olika eksemliknande grejer i örat också på människor (o mot vax tror jag). Det finns något antimikrobiskt i olivolja tror jag, liksom i tex. kallpressad rå cocosolja. Sedan påstår vissa att man "kväver" kvalsterna med oljan. Men det vet jag ej om det stämmer.

Ifall man nu skulle stryka på där kaninen kan slicka mkt så är det naturligtvis viktigt att det är tunnt. Alternativt om man är orolig för att det ev. kommer för mkt olja i kaninen så tar man lite ren paraffinolja det passerar ju bara rakt igenom.

Men jag själv föredrar ändå olivolja när det är på öron och sånt. Men som sagt, häll inte hela flaskan på kaninen.Tungan ute Testa några dagar en vecka och se om det blir något bättre. I en annan tråd menades det att öronen blev lite varma o röda samt att kaninen kliade o putsade extra mkt. Men när vetten kontaktades tyckte de ändå inte att olja var så tokig idé. Så.. ja verkar hyfsat safe.Flört

Stjärnfallets
1

#14 Har försökt få tag på kallpressad men det var stört omöjligt i vår butik och eftersom jag aldrig använder olivolja annars så lägger jag inte ner hur mkt som helst på en stor flaska som sedan bara står.

Jag hittade dock en 10 ml flaska med olivolja av fint märke dock ej kallpressad men jag tog den ändå och smörjde med en tops. Får se vad det kan göra.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

minaninar
0

Ja, alltså kallpressad är samma som extra virgin (kanske det du har?). Borde jag ha sagt. Jadå, tror att det kan funka också, kanske är de antimikrobiella egenskaperna inte lika starka efter kok, jag vet  inte. Men prova! Det kan faktiskt vara så att det sparar dig ett besök till vetten. Ska försöka kolla  nätet, har för mig att det fanns någon speciell plan för behandlingen (att man ej ska behöva applicera varje dag..)

minaninar
0

En gång om dagen i 3 dagar och sedan upprepa den processen, dvs olivolja i tre dagar i rad efter tio dagar… och hålla på så ett tag.. verkar kunna ta sin lilla tid. Så ett par sådana vändor och tålamod en till två månader? Fast om det är riktigt läskiga så får du ju ta till vet. Men är det lindriga vilket det ju låter som så kan man ju ge det tid.Skrattande

(Hittade liknande om hund-öronskabb där man tillsatt oregano att stå och dra i… smula sönder den då antar jag.. låt stå i och sila sedan bort oreganon i tesil el dyl, eller, tja så noga är det väl inte men kanske trevligast så, oregano kan ju kanin äta, så det kan ju iaf inte skada)