Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 651 ggr
juliafrojd
0

Vilka färger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad blir de för för färger om man parar dom här två:

Honan:Viltgul

Moder:Viltgul

Fader:Viltgul

Mormor:Viltgul mant.

Morfar:Viltgul

Farmor:Viltgul

Farfar:Viltgul

Hanen: Gul/Svart japanmanteltecknad

Moder:Svart

Fader:Viltgul mant.

Jag vet inte vilka färger som är på vilka andra släktingar men vad jag vet så har han viltgult, Blått, Japantecknat, Viltgrå och Madagaskar.

Så vad blir de för färger?

Bild på hanen:

juliafrojd
0

Putt!

starfredberg
0

Det blir nog viltgula med mycket sotning, du kan även få gul svart japantecknat samt svarta :)

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

juliafrojd
0

Tack!

proxima
0

#2 Nästan rätt, det blir inga svarta ungar men väl viltgula, svart/gul japantecknad samt manteltecknat/brokat i dessa färger :)

zezagena
0

viltgrå kanske kan dyka upp med..

juliafrojd
0

Tack emilie! :D

proxima
0

#5 Näpp, inget viltgrått eftersom båda bär dubbelt recessivt på B-locus ;)

juliafrojd
0

Eller emelie kanske de stava, jaja hoppas de inte spelr någon roll :P

starfredberg
0

Jag börjar lära mig :) fast man ska aldrig säga aldrig jag fick ju förmodligen en schwarzergrannen från min chinchilla hona :)

proxima
0

#9 Härligt :) Att du fick schwartzgrannen efter chinchilla beror på att båda föräldrarna bär gulanlag Bb på B-locus.

Julias kaniner har båda dubbelt recessivt på B-locus som bestämmer gula färger, så då kan ungarna bara bli olika gula och japan-färger :)

starfredberg
0

Fast det gör dom inte det måste vara väldigt långt tillbaka isåfall ;) Har du lust att ta en titt om det är en schwartzgrannen? :) Har bättre bilder nu

proxima
0

#11 Det kanske inte syns på stamtavlan, men för att det ska bli schwartzgrannen så måste de bära gult. Dolda anlag kan hänga med lääääänge ;) Maila bilder så kollar jag :)

starfredberg
0

Har mailat :)